36 200 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2023

Nr. 80 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 3 juli 2023

December 2020 is uw Kamer geïnformeerd over het Ontwikkelplan Assetmanagement1. Het verder professionaliseren van het assetmanagement resulteert in een meer centrale aansturing, betere beslisinformatie en hogere productiviteit. De ingezette doorontwikkeling is nodig om onze netwerken in lijn te brengen en te houden met het basiskwaliteitsniveau waarover met uw Kamer op 30 maart jl. in het commissiedebat «Strategische keuzes bereikbaarheid» is gesproken. De ambitie is dat eind 2025 het assetmanagement op de wegen, vaarwegen en watersystemen voldoet aan de internationale standaard voor assetmanagement, de ISO55000.

Met ingang van vorig jaar wordt de Kamer jaarlijks geïnformeerd over de voortgang van het Ontwikkelplan. Dit in lijn met de toezegging die in het begrotingsdebat november 2021 is gedaan.

Via een ontwikkelaanpak met korte termijn verbeteracties realiseren we de ambities op het gebied van assetmanagement. Op basis van behaalde resultaten en leerervaringen worden de volgende te realiseren verbeteringen bepaald. De focus ligt daarbij op vier succesfactoren, te weten: (1) het komen tot een eenduidig prioriteringskader om in de omvangrijke hoeveelheid werk, die de instandhouding en ontwikkeling van de netwerken met zich meebrengt, het goede op het juiste moment te doen, (2) het doorvoeren van kaders voor uniformiteit in werken en vastleggen van gegevens over de staat en het functioneren van de netwerken, (3) het op orde brengen en houden van die gegevens en (4) goede IV ter ondersteuning van het assetmanagement.

De bijgevoegde voortgangsrapportage bevat naast de voortgang tot en met heden ook wat er nog te doen is op weg naar de ambitie eind 2025. Er zijn veel concrete (deel)resultaten gerealiseerd. Ook de motie (Kamerstuk 35 570-A, nr. 78)2 van de leden Grinwis (CU) en Stoffer (SGP) is met de geboekte voortgang afgedaan. Gelijktijdig zijn er de nodige onzekerheden en afhankelijkheden tussen de verbeteracties die de voortgang onder druk zetten.

Aan de beheersing hiervan wordt gewerkt. Er is een stevige basis neergelegd om op voort te bouwen. In de resterende duur van dit programma komt het erop aan door te pakken. Tegelijkertijd moeten de netwerken draaiende gehouden worden. Dit bij elkaar vraagt een forse inspanning van onze mensen.

Op weg naar eind 2025 wordt ons assetmanagement elk jaar professioneler en tastbaarder worden voor de Kamer. Op steeds meer delen van onze wegen, vaarwegen en watersystemen zullen we tot en met de Kamer beter in staat zijn om, aangaande het in stand houden, gebruiken en verbeteren van onze netwerken, transparante en navolgbare keuzes te maken.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers


X Noot
1

Kamerstuk 35 570-A, nr. 46,

X Noot
2

Kamerstuk 35 570-A, nr. 78, het verzoek om bij de areaaldata voor de objectcategorieën bruggen, sluizen en stuwen op orde te laten brengen voor het einde van 2022.

Naar boven