Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 mei 2023
Op 15 mei 2021 raakte de Gerrit Krolbrug in Groningen door een aanvaring dusdanig
beschadigd, dat het Van Starkenborghkanaal ter plekke alleen nog via de twee vaste
loop-fietsbruggen te passeren is. Dit leidde begrijpelijkerwijs tot grote zorgen in
Groningen voor de bereikbaarheid van en naar de stad voor langzaam verkeer. Er zijn
toen direct omleidingsroutes voor autoverkeer ingesteld en stewards bij de brug ingezet
om langzaam verkeer te begeleiden. In december 2021 is in bestuurlijk overleg besloten
tot de aanleg van een tijdelijke voorziening voor langzaam verkeer in de vorm van
hellingbanen over één van de loop-fietsbruggen.
Op het moment van de aanvaring werd al gewerkt aan de vervanging van de Gerrit Krolbrug.
Een dergelijk project midden in stedelijk gebied is complex. Het voorgestelde ontwerp
voor een nieuwe brug leidde al tot discussie met de omwonenden en de gemeente Groningen.
Als gevolg daarvan is een uitgebreid participatietraject met de omwonenden en diverse
belangenorganisaties doorlopen waarin meerdere ontwerpen voor de brug zijn vergeleken.
Eind 2021 is het voorkeursalternatief voor de nieuwe brug vastgesteld en sindsdien
wordt gewerkt aan de nadere uitwerking daarvan.
Deze brief geeft de stand van zaken met betrekking tot zowel de nieuwbouw van de brug,
als de aanleg van de tijdelijke hellingbanen weer.
Uitgewerkt plan en openstelling Nieuwe Gerrit Krolbrug
Het project Nieuwe Gerrit Krolbrug bevindt zich in de planuitwerking. In deze MIRT
fase wordt het voorkeursalternatief nader uitgewerkt en worden de benodigde juridische
procedures doorlopen. Parallel worden de voorbereidingen gestart voor de realisatie.
In deze fase is de samenwerking met de gemeente en verschillende stakeholders, zoals
de omwonenden en belangenorganisaties, doorgezet. Hierbij is goed geluisterd naar
hun belangen en wensen. Het is gelukt om gezamenlijk met de gemeente Groningen invulling
te geven aan diverse moties uit de gemeenteraad. Daarmee hebben diverse wensen een
plek gekregen in het ontwerp van de brug. Met de inpassing daarvan in de omgeving
wordt een impuls gegeven aan landschappelijke kwaliteit, groene en ecologische verbindingen
en het recreatieve netwerk rondom de brug. Het traject van gezamenlijk en zorgvuldig
uitwerken van moties vroeg de nodige tijd. Dat betekent helaas dat hierdoor deze MIRT-fase
van het project meer tijd in beslag nam dan oorspronkelijk gedacht.
Een herijking van de totale projectplanning was daarmee noodzakelijk. Op basis daarvan
schuift de verwachte openstelling helaas door van 2026 naar uiterlijk 2029. In deze
bijgewerkte planning is nu ook rekening gehouden met de nu in te schatten projectrisico’s
(bijvoorbeeld stikstof, bezwaren of technische tegenvallers). In het proces zijn meerdere
versnellingsmogelijkheden ingezet om de opgelopen vertraging te beperken, maar verdere
versnelling lijkt nu nauwelijks nog mogelijk. Uiteraard blijven Rijkswaterstaat en
gemeente Groningen zich inzetten voor een goede samenwerking en het zo snel mogelijk
doorlopen van alle procedures en een spoedige realisatie.
Tijdelijke verbinding
Op dit moment wordt ook gewerkt aan een tijdelijke verbinding voor langzaam verkeer
via één van de bestaande loop-fietsbruggen. Door technische tegenvallers is de aanleg
van deze tijdelijke verbinding helaas vertraagd. De ondergrond bleek niet stabiel
genoeg om de voorkeursvariant veilig te kunnen aanleggen. In nauwe samenwerking met
de gemeente Groningen heeft Rijkswaterstaat daarom de afgelopen periode onderzocht
hoe er wél een veilige verbinding aangelegd kan worden. Gelukkig is er inmiddels een
nieuwe variant in beeld waarvoor een omgevingsvergunning wordt aangevraagd. Naar verwachting
zal de tijdelijke voorziening eind 2023 gerealiseerd zijn. Deze verbinding blijft
in ieder geval in stand tot het moment waarop de bouw van de nieuwe brug start.
In de omgeving van de Gerrit Krolbrug zijn zorgen over de tijd die het kost om de
verbinding te herstellen en over de voortgang van de vervanging van de Gerrit Krolbrug.
Dit is volkomen begrijpelijk. En daarom blijven Rijkswaterstaat en gemeente Groningen,
hard en nauw samenwerken om zo snel mogelijk de verbinding voor langzaam verkeer te
herstellen en de definitieve brug te realiseren. Omwonenden en belangstellenden worden
via informatiebijeenkomsten en nieuwsberichten op www.rws.nl regelmatig op de hoogte gehouden over de beide projecten. Dit blijft zo gedurende
de looptijd van deze projecten.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers