36 200 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2023

Nr. 6 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 oktober 2022

In april jl. bent u geïnformeerd over de onderschatte plof bij de sloop van de Middensluis in Terneuzen op vragen van het lid Stoffer1. De evaluatie hiervan is inmiddels afgerond. Bijgaand treft u het evaluatierapport dat in opdracht van de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie, de opdrachtgever van de bouw van de Nieuwe Sluis in Terneuzen, is opgesteld.

Evaluatie plof Middensluis

In de evaluatie is gekeken naar de voorbereiding en de uitvoering van de werkzaamheden en de borging van de veiligheid in de directe omgeving van de Middensluis in Terneuzen. Uit de evaluatie is een aantal bevindingen naar voren gekomen die de onverwacht grotere plof hebben veroorzaakt. De berekeningen die in de voorbereiding gedaan zijn vertoonden gebreken, aldus de evaluatie. Hierdoor is mogelijk teveel springstof gebruikt en is deze in te korte tijdsduur tot ontploffing gebracht. Dit leidde tot meer trillingen dan vooraf ingeschat. Het gevolg hiervan is geweest dat panden in de directe omgeving van de Middensluis schade hebben opgelopen. De veiligheid die tijdens de uitvoering op het eerste oog geborgd leek, bleek in de analyse achteraf toch onvoldoende door een aantal in de voorbereiding verkeerd gekozen uitgangspunten.

Afhandeling de schades

Een onafhankelijk schadebureau is ingeschakeld om de schademeldingen van omwonenden en andere partijen af te handelen. Er zijn circa tweehonderd schademeldingen gedaan. De trillingen hebben met name schade aan panden in de binnenstad van Terneuzen veroorzaakt. Hierbij is alleen esthetische schade (scheuren, ruitbreuk) vastgesteld, geen constructieve schade. Er is geen lichamelijk letsel veroorzaakt. Het grootste deel van schademelders heeft reeds bericht gekregen over de afhandeling van hun schademelding, de laatste melders worden nog geïnformeerd over de afhandeling. Meer dan 50% van de meldingen zijn toegekend. Afgezien van enkele negatieve reacties is het merendeel van de ca. tweehonderd melders overwegend content met de schadeafwikkeling.

Een deel van de schade zal door een aannemer verholpen worden en een ander deel wordt financieel vergoed. Inmiddels is een begin gemaakt met de herstelwerkzaamheden.

Andere objecten in de nabije omgeving, zoals de bestaande bruggen en sluizen en de nieuwe objecten van de Nieuwe Sluis, vertonen geen schade.

Aanbevelingen en opvolging

Eén deel van de Middensluis is nu gesloopt. Wat resteert is de oostelijke wand van de kolk en het binnenhoofd en het buitenhoofd. Eerst zal voor de oostelijke wand van de Middensluis een nieuw springplan opgesteld worden. Hierbij nemen de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie en de bouwcombinatie Sassevaart de aanbevelingen uit de evaluatie mee en treffen maatregelen om zo goed mogelijk te voorkomen dat de nog uit te voeren sloopwerkzaamheden nogmaals schade oplevert voor de omgeving. De deskundigen die betrokken waren bij de evaluatie zullen dit springplan beoordelen en de gemeente als bevoegd gezag hierover adviseren. Zodra dit plan gereed is, zal de volgende plof naar verwachting eind dit jaar gepland worden. Op het moment dat hierover meer duidelijkheid is worden de omwonenden en andere belanghebbenden nader geïnformeerd. Hiervoor worden meerdere kanalen ingezet, waaronder de wijkraad Binnenstad van Terneuzen.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers


X Noot
1

Aanhangsel Handelingen II 2021/22, nr. 2434.

Naar boven