Tijdens de eerste termijn van de behandeling van het wetsvoorstel tot wijziging van
de Mediawet 2008 in verband met het invoeren van een investeringsverplichting ten
behoeve van Nederlands cultureel audiovisueel product (Kamerstuk 36 176) zijn er vragen gesteld over welke typen producties onder druk staan.
Allereerst wil ik benadrukken dat het hier niet gaat om een criterium. Het «onder
druk staan» is een gevolg van het feit dat grote internationale streamingsdiensten
op de Nederlandse markt opereren, met grote productie- en marketingbudgetten.
Door deze ontwikkeling kunnen de Nederlandse films, series en documentaires met betrekking
tot productiebudget niet voldoende concurreren met deze grote – overwegend Amerikaanse
– producties. Dit is door de Raad voor Cultuur geconstateerd in het advies Zicht op zoveel meer.
Het betreft hier genres die complex en kapitaalintensief zijn om te maken. Dit in
tegenstelling tot genres als reality tv, het registreren van bijvoorbeeld een cabaretvoorstelling
of een spelshow.
Daardoor komt ons nationale aanbod in een neerwaartse spiraal: kijkers zijn gewend
aan kwalitatief grote internationale producties en verwachten deze kwaliteit ook van
Nederlandse films, series en documentaires. Met de budgetten die producenten nu in
dit Nederlandse aanbod kunnen investeren kan die kwaliteit niet voldoende worden geboden.
Naast de kwantiteit gaat het dus ook om kwaliteit en zichtbaarheid van het Nederlandse
aanbod.
Het is waar dat er al mooie Nederlandse films, series en documentaires worden gemaakt
omdat de overheid via het Filmfonds en de publieke omroep al veel investeert in dit
aanbod. Maar dat is niet voldoende gezien de enorme internationale druk, en deze druk
neemt alleen maar toe.
Die Nederlandse films, series en documentaires worden nu gemaakt met te lage budgetten.
En de makers betalen daar de prijs voor: zij werken voor lage salarissen, met lange
werkdagen. Ook de bedragen voor de ontwikkeling en de scenario’s zijn nu te laag.
Dit is niet langer houdbaar. Dat blijkt ook uit het sectorplan dat alle ketenpartijen
uit de AV-sector hebben opgesteld.
Daarom kunnen we ook van de grote streamingsdiensten, die met dit aanbod veel geld
verdienen op de Nederlandse markt, vragen om bij te dragen aan Nederlandse films,
series en documentaires van zodanige kwaliteit dat de Nederlandse kijker van mooie
Nederlandse verhalen kan blijven genieten.