Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 36120-X nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 36120-X nr. 2 |
Artikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Defensie (X).
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Defensie,K.H.Ollongren
De voorliggende eerste suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de ontwerpbegroting 2022 van hoofdstuk X van de begroting van het Rijk.
In deze eerste suppletoire begroting van het Ministerie van Defensie zijn de besluiten van het kabinet uit de Voorjaarsnota verwerkt. Deze suppletoire wet dient dan ook in samenhang te worden gezien met de Voorjaarsnota. Als gevolg hiervan wordt de Defensiebegroting 2022 met € 1,26 miljard verhoogd tot € 13,99 miljard.
In paragraaf 2.1 wordt de cijfermatige aansluiting ten opzichte van de ontwerpbegroting uiteengezet. Vervolgens worden in paragraaf 2.2 de belangrijkste begrotingswijzigingen op deze begroting van het Ministerie van Defensie vermeld, waarna deze in paragrafen 2.3, overzicht uitgavenmutaties, en 2.4, overzicht ontvangstenmutaties, worden toegelicht. Afsluitend is in paragraaf 2.5 per artikel een tabel opgenomen met daarin de budgettaire gevolgen van beleid en de uitgaven- en ontvangstenmutaties. Per artikel worden de mutaties groter dan of gelijk aan onderstaande staffel op het niveau van de financiële instrumenten (en eventueel artikelonderdeel) toegelicht.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen | Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) | Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 | 1 | 2 |
=> 50 en < 200 | 2 | 4 |
=> 200 < 1000 | 5 | 10 |
=> 1000 | 10 | 20 |
De toelichtingen op de uitgaven gelden ook voor de verplichtingen. Alleen indien sprake is van een groot verschil van de verplichtingenmutaties ten opzichte van de uitgavenmutaties wordt dit verschil apart toegelicht. Deze verschillen ontstaan bijvoorbeeld doordat verplichtingen zijn aangegaan die niet tot een uitgavenmutatie leiden of door regelingen waarvoor de verplichtingen dit jaar worden aangegaan terwijl de uitgaven pas volgend jaar (of in de jaren daarna) plaatsvinden.
Met het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de uitgavenbegroting 2022 van het Ministerie van Defensie (X) ten opzichte van de vastgestelde begroting met een bedrag van € 1.259,6 miljoen te verhogen. Voor het begrotingsbedrag van de ontvangsten 2022 wordt voorgesteld dit met € 7,4 miljoen te verhogen. Dit leidt voor het Ministerie van Defensie tot een uitgavenbudget van € 13.992,0 miljoen en een ontvangstenbudget van € 149,4 miljoen. De begroting voor de in 2022 aan te gane verplichtingen stijgt met € 1.277,1 miljoen tot € 13.647,9 miljoen. De cijfermatige aansluiting ten opzichte van de ontwerpbegroting 2022 is als volgt:
Stand vastgestelde begroting 2022 | € 12.732.385 |
Wijzigingen 1e suppletoire begroting 2022 | € 1.259.613 |
Stand begroting Defensie (X) in de voorjaarsnota 2022 | € 13.991.998 |
Stand vastgestelde begroting 2022 | € 141.952 |
Wijzigingen 1e suppletoire begroting 2022 | € 7.393 |
Stand begroting Defensie (X) in de voorjaarsnota 2022 | € 149.345 |
Coalitieakkoord 2021-2025
De krijgsmacht staat in dienst van Nederland om onze vrijheid, veiligheid en welvaart te beschermen. De diversiteit en complexiteit van dreigingen maakt duidelijk dat de krijgsmacht in uiteenlopende scenario’s snel en daadkrachtig moet kunnen worden ingezet, vaak op meerdere plekken tegelijk, als onderdeel van internationale samenwerkingsverbanden en onder wisselende omstandigheden. We kunnen ons niet slechts op één bepaalde dreiging of één bepaald soort optreden richten. Door extra middelen beschikbaar te stellen kiest het kabinet voor het bouwen aan een toekomstbestendige krijgsmacht. Het kabinet investeert deze kabinetsperiode €10,7 miljard in onderhoud en intensivering van de defensie uitgaven en structureel trekt het kabinet €3 miljard uit.
Met de besluitvorming over de Voorjaarsnota 2022 heeft het kabinet besloten om aanvullend te investeren in Defensie. Het kabinet geeft hiermee invulling aan de motie Sjoerdsma c.s., waarin onder andere wordt verzocht om nog tijdens deze kabinetsperiode extra in Defensie te investeren. Het kabinet verhoogt de defensieuitgaven structureel met 2,2 miljard euro. Als onderdeel hiervan worden bestaande Rijksuitgaven voor 200 miljoen euro structureel als Defensie-uitgaven toegerekend aan de NAVO-norm, in aanvulling op de huidige toerekening. Met het aanvullend budget en de toerekening voldoet Nederland in 2024-2025 aan de NAVO-norm van 2%. Na 2025 zakt dit percentage terug tot onder de norm van 2%. De aanvullende investeringen worden verwerkt in de Defensiebegrotingen voor 2023, die op Prinsjesdag aankomende september worden gepresenteerd. Het aanvullend budget wordt samen het budget uit het coalitieakkoord verwerkt in de Defensienota.
We versterken onze krijgsmacht en verhogen de uitgaven richting de drie hoofdtaken en internationale verplichtingen. Hiermee wordt de basis van de krijgsmacht versterkt. Daarmee worden de gereedheid, inzetbaarheid en wendbaarheid zo snel mogelijk verhoogd. Concreet betekent dit een verdere versteviging van de bedrijfsvoering en versterking van de operationele ondersteuning van de gevechtseenheden, zoals:
– Ophoging van de inzetvoorraden;
– Versterking van de luchttransportcapaciteit;
– Versterking van de geneeskundige keten;
– Uitbreiding van vuursteuncapaciteiten;
– Uitbreiding van de capaciteiten voor intelligence, surveillance en reconnaissance (ISR);
– Verbeteren van de arbeidsvoorwaarden van het personeel. Daarnaast investeert Defensie in modern materieel (inclusief digitalisering, innovatie en benodigde nieuwe capaciteiten).
Naast het fundament wordt de gevechtskracht versterkt. De nadruk hierbij ligt op het multidomein optreden: het gezamenlijk bereiken van effecten. Zo wordt de geïntegreerde lucht- en raketverdediging versterkt, met uitbreiding van de grondgebonden luchtverdediging en het aantal jachtvliegtuigen, evenals aanschaf van langeafstand- en precisiewapens, die ook vanaf fregatten en onderzeeboten kunnen worden ingezet. Om snel te kunnen reageren op crisissituaties, worden de special operations forces van de marine en landmacht versterkt met ondersteunende eenheden en middelen, zoals speciale helikopters. Bovendien breidt Defensie capaciteiten uit die een bijdrage leveren aan de nationale veiligheid, waaronder de bescherming van vitale infrastructuur en processen.
De middelen vanuit het Coalitieakkoord worden met deze suppletoire begroting vanuit de Aanvullende Post (AP) overgemaakt naar de Defensiebegroting. Uitzondering hierop zijn de middelen voor vastgoed. Deze middelen zullen volgen na nadere uitwerking van de planning in de komende periode. Ook blijft een deel (€ 165 miljoen) van de middelen voor arbeidsvoorwaarden staan op de AP en schuift door van 2022 naar 2023.
De toelichting voor de jaren 2023 en verder op de middelen die defensie uit het CA ontvangt volgt eerst in de komende defensienota en daarna in de ontwerpbegroting 2023. De middelen die reeds in 2022 aan de begroting worden toegevoegd worden in deze suppletoire begroting reeds toegelicht. Dit betreft voor het CA voornamelijk het geld dat defensie ontvangt voor het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden. De toelichting in deze suppletoire begroting is enkel op 2022 gericht.
Andere belangrijke begrotingswijzigingen
Naast de toevoeging vanuit het Coalitieakkoord wordt met deze eerste suppletoire begroting de loon- en prijsbijstelling ter hoogte van respectievelijk € 161,1 en € 320,1 miljoen aan de begroting toegevoegd. De loonbijstelling is vooralsnog geparkeerd op artikel 12. De prijsbijstelling is reeds met deze suppletoire begroting verdeeld over de prijsgevoelige onderdelen van de Defensiebegroting en het Defensiematerieelbegrotingsfonds (DMF). Daarnaast is de Defensiebegroting verhoogd met de eindejaarsmarge van in totaal € 221,3 miljoen, waarvan € 62,9 miljoen voor het Budget Internationale Veiligheid (BIV), waaronder € 15,8 miljoen voor overlopende verplichtingen voor uitgaven aan nabestaanden van Srebrenica en Dutchbat-III, en € 142,6 miljoen voor diverse exploitatieartikelen. Dit wordt in de diverse artikelen nader toegelicht.
Toelichting | Omschrijving | Artikelen | Totaal |
---|---|---|---|
Begroting 2022 (incl. amendementen en NvW'n) | 12.732.385 | ||
Belangrijkste suppletoire mutaties | |||
1 | Overheveling AP Coalitieakkoord intensivering | 12 | 335.000 |
2 | Overheveling AP digitale veiligheid | 12 | 46.000 |
3 | Overboeking CA middelen MIVD | 12 | 17.200 |
4 | Loonbijstelling Defensie | 12 | 161.096 |
5 | Prijsbijstelling Defensie | 2,3,4,5,7,8,9,10 | 55.030 |
6 | Prijsbijstelling DMF | 13 | 265.086 |
7 | Valuta compensatie | 13 | 50.802 |
8 | Eindejaarsmarge Defensie | 2,3,4,5,7,8,9,10 | 142.593 |
9 | Eindejaarsmarge BIV | 1 | 62.900 |
10 | Eindejaarsmage Srebrenica | 9 | 15.840 |
11 | Levering militaire goederen Oekraïne | 1 | 72.952 |
12 | Interdepartementale Budgetoverhevelingen | 1,2,5,7,8,9,10 | 45.517 |
Overige mutaties | ‒ 10.403 | ||
Stand 1e suppletoire begroting 2022 | 13.991.998 |
Toelichting overzicht uitgavenmutaties
1. Overheveling AP Coalitieakkoord intensivering
Bij het Coalitieakkoord zijn middelen vrijgemaakt voor o.a. de modernisering van het loongebouw en de arbeidsvoorwaarden. Deze middelen worden vanuit de Aanvullende Post (AP) overgemaakt naar de Defensiebegroting.
2. Overheveling AP digitale veiligheid
Deze post bevat de overboeking van de middelen voor digitale veiligheid vanuit de AP. Deze middelen stonden al in voorgaande jaren op de AP en waren gereserveerd voor digitale veiligheid, maar zijn hiervoor toen niet gebruikt. De middelen zijn nu overgeheveld naar defensie om aan te wenden voor een belastingtegenvaller uit 2021.
3. Overboeking CA middelen MIVD
Bij het Coalitieakkoord zijn middelen vrijgemaakt ter versterking van de slagkracht van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en de weerbaarheid van onze cybersecurity, economische veiligheid en vitale infrastructuur. De betrokken ministers van BZK, Def en JenV hebben een verdeling gemaakt waarbij defensie in 2022 het bedrag van € 17,2 miljoen krijgt ter versterking van de MIVD.
4. Loonbijstelling Defensie
De loonbijstelling tranche 2022 van € 161,1 miljoen is toegevoegd aan de Defensiebegroting. Deze tranche bestaat uit een vergoeding voor de contractloonontwikkeling en de ontwikkeling in sociale werkgeverslasten. De loonbijstelling is vooralsnog geparkeerd op artikel 12.
5. Prijsbijstelling Defensie
De prijsbijstelling tranche 2022 voor de defensiebegroting van € 55,0 miljoen is toegevoegd aan de Defensiebegroting en toegewezen aan de betreffende artikelen.
6. Prijsbijstelling DMF
De prijsbijstelling tranche 2022 voor het DMF van € 265,1 miljoen is toegevoegd aan de Defensiebegroting. Via artikel 13 is deze prijsbijstelling herverdeeld naar de diverse artikelen van het DMF.
7. Valuta
Jaarlijks worden op basis van het CEP de effecten van de wisselkoersmutaties verwerkt op de begroting van Defensie. De meevaller die op basis van het CEP optreedt, komt ten gunste van het rijksbrede saldo.
8. Eindejaarsmarge Defensie
Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge 2021 van € 142,6 miljoen aan de begroting van Defensie.
9. Eindejaarsmarge BIV
Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge 2021 van € 62,9 van HGIS aan de begroting van Defensie.
10. Eindejaarsmarge Srebrenica
Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge 2021 van € 15,8 miljoen aan de begroting van Defensie.
11. Levering militaire goederen Oekraïne
Dit betreft de kosten voor steun aan Oekraïne. Het gaat o.a. om de schenking van militaire goederen, waarover de Tweede Kamer regelmatig op passende wijze wordt geïnformeerd.
12. Interdepartementale budgetoverhevelingen
Vanuit Defensie is onder andere € 1,0 miljoen overgeheveld naar het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor het de projectkosten luchtruimherziening.
Daarnaast heeft een aantal ministeries budget overgeheveld naar Defensie voor het uitvoeren van activiteiten. Het betreft onder meer € 25,2 miljoen van het ministerie van Buitenlandse Zaken voor de inzet van de Koninklijke Marechaussee bij de beveiliging van hoog risico vertegenwoordigingen van het Koninkrijk der Nederlanden in het buitenland. Daarnaast is in totaal € 11,3 miljoen ontvangen van het ministerie van Binnenlandse Zaken voor de versterking van het grenstoezicht in het Caribisch gebied.
Per saldo stijgt de begroting van Defensie als gevolg van de interdepartementale budgetoverhevelingen met € 45,5 miljoen.
Toelichting | Omschrijving | Artikelen | Totaal |
---|---|---|---|
Begroting 2022 (incl. NvW, ISB, moties en amendementen) | 141.952 | ||
Belangrijkste suppletoire mutaties | |||
1 | Hoogrisicobeveiliging DNB | 5 | 3.790 |
2 | Afromen eigen vermogen Paresto | 8 | 3.500 |
Overige mutaties | 103 | ||
Stand 1e suppletoire begroting 2022 | 149.345 |
1. Hoogrisicobeveiliging DNB
Dit betreft de vergoeding vanuit De Nederlandsche Bank voor de inzet van Hoogrisicobeveiliging.
2. Afromen eigen vermogen Paresto
Conform de Regeling Agentschappen wordt bij de eerste suppletoire begroting een eventueel surplus aan eigen vermogen bij agentschappen afgeroomd naar het moederdepartement. Derhalve is € 3,5 miljoen van het eigen vermogen van Paresto naar het moederdepartement overgemaakt.
Ontwerp-begroting 2022 | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen | Vastgestelde begroting 2022 | Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | Stand 1e suppletoire begroting 2022 | mutatie 2023 | mutatie 2024 | mutatie 2025 | mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 162.677 | 0 | 162.677 | 124.235 | 286.912 | ‒ 58 | ‒ 58 | ‒ 58 | ‒ 58 |
Uitgaven | 190.426 | 0 | 190.426 | 124.235 | 314.661 | ‒ 58 | ‒ 58 | ‒ 58 | ‒ 58 |
waarvan juridisch verplicht | 19% | 33% | |||||||
Opdrachten | 190.426 | 0 | 190.426 | 124.235 | 314.661 | ‒ 58 | ‒ 58 | ‒ 58 | ‒ 58 |
- Internationale Inzet (BIV) | 182.785 | 0 | 182.785 | 120.517 | 303.302 | ‒ 370 | ‒ 370 | ‒ 370 | ‒ 370 |
- Financiering nationale inzet krijgsmacht | 3.374 | 0 | 3.374 | 3.763 | 7.137 | 138 | 138 | 138 | 138 |
- Overige inzet | 4.267 | 0 | 4.267 | ‒ 45 | 4.222 | 174 | 174 | 174 | 174 |
Programma ontvangsten | 2.907 | 0 | 2.907 | 0 | 2.907 | ||||
- Internationale Inzet (BIV) | 1.407 | 0 | 1.407 | 0 | 1.407 | ||||
- Overige inzet | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 1.500 |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 2,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de uitgaven
Internationale Inzet (BIV)
Het budget internationale veiligheid wordt gebruikt om de extra kosten van de ondersteuning van de oorlog in Oekraine te verwerken. Deze extra kosten worden generaal vergoed en daarom wordt ongeveer € 73 miljoen aan het BIV overgeboekt. Daarnaast is de onderuitputting van het BIV over 2021 van ongeveer € 50 miljoen conform de eindejaarsmargesystematiek toegevoegd aan het budget voor 2022.
Financiering nationale inzet Krijgsmacht (FNIK)
Voor de ondersteuning van defensiepersoneel in de teststraten van de GGD stelt het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport € 2,5 miljoen beschikbaar.
Ontwerp-begroting 2022 | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen | Vastgestelde begroting 2022 | Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | Stand 1e suppletoire begroting 2022 | mutatie 2023 | mutatie 2024 | mutatie 2025 | mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 823.417 | 0 | 823.417 | 55.817 | 879.234 | 94.705 | 98.416 | 106.272 | 106.845 |
Uitgaven | 844.737 | 0 | 844.737 | 26.097 | 870.834 | 42.279 | 45.990 | 53.846 | 54.419 |
waarvan juridisch verplicht | 91% | 97% | |||||||
Opdrachten | 51.841 | 0 | 51.841 | 2.444 | 54.285 | 1.663 | 1.867 | 2.353 | 1.617 |
- Gereedstelling | 17.017 | 0 | 17.017 | ‒ 73 | 16.944 | ‒ 349 | ‒ 145 | 340 | ‒ 396 |
- Kustwacht NL | 26.865 | 0 | 26.865 | 2.023 | 28.888 | 1.443 | 1.443 | 1.444 | 1.444 |
- Kustwacht CARIB | 7.959 | 0 | 7.959 | 494 | 8.453 | 569 | 569 | 569 | 569 |
Personele uitgaven | 772.458 | 0 | 772.458 | 17.250 | 789.708 | 29.528 | 31.564 | 30.100 | 30.596 |
- Eigen personeel | 712.331 | 0 | 712.331 | 15.348 | 727.679 | 23.178 | 24.247 | 20.180 | 20.607 |
- Externe inhuur | 100 | 0 | 100 | ‒ 97 | 3 | 382 | 417 | 567 | 707 |
- Overige personele exploitatie | 34.499 | 0 | 34.499 | 1.636 | 36.135 | 2.366 | 2.889 | 2.742 | 2.671 |
- Kustwacht NL | 7.472 | 0 | 7.472 | 366 | 7.838 | 202 | 213 | 213 | 213 |
- Kustwacht CARIB | 18.056 | 0 | 18.056 | ‒ 3 | 18.053 | 3.400 | 3.798 | 6.398 | 6.398 |
Materiële uitgaven | 20.438 | 20.438 | 6.403 | 26.841 | 11.088 | 12.559 | 21.393 | 22.206 | |
- Overige materiële exploitatie | 18.845 | 0 | 18.845 | 3.699 | 22.544 | 8.948 | 10.419 | 19.253 | 20.066 |
- Kustwacht NL | 38 | 0 | 38 | ‒ 28 | 10 | 2 | 2 | 2 | 2 |
- Kustwacht CARIB | 1.555 | 0 | 1.555 | 2.732 | 4.287 | 2.138 | 2.138 | 2.138 | 2.138 |
Apparaatsontvangsten | 10.881 | 0 | 10.881 | 0 | 10.881 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kustwacht NL ontvangsten | 120 | 0 | 120 | 0 | 120 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kustwacht CARIB ontvangsten | 4.857 | 0 | 4.857 | 0 | 4.857 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kon. Marine ontvangsten | 5.904 | 0 | 5.904 | 0 | 5.904 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de verplichtingen
Het verplichtingen budget is met bijna € 56 miljoen gestegen. De toename wordt grotendeels verklaard door de stijging van de uitgaven. Daarnaast is het verplichtingenbudget van de kustwacht Nederland verhoogd met €29,7 miljoen in verband met de dit jaar, ten behoeve van de kustwacht Nederland, af te sluiten service level agreement (SLA) met de Rijksrederij voor 2023.
Toelichting op de uitgaven
Personele uitgaven
Het budget personele uitgaven wordt verhoogd met € 17 miljoen. Deze toename wordt met name verklaard door verlenging van de tijdelijke toelagen in het loongebouw ter waarde van € 6,9 miljoen. Ook is er € 2,6 miljoen toegekend voor de agenda van de veiligheid en wordt het budget naar boven bijgesteld vanwege tegemoetkomingen persioenlasten 2022 van € 1,9 miljoen. Daarnaast hebben interne herschikkingen plaatsgevonden waarbij € 2,9 miljoen vanuit DMF is overgeheveld ter financiering van diverse functies ten behoeve van de instandhouding.
Materiële uitgaven
Met de middelen uit hoofde van de motie Hermans is budget toegevoegd voor inlopen achterstanden IT. Deze zijn volledig aan het DMF instandhouding IT toegevoegd. Een deel van deze middelen wordt herverdeeld waardoor er voor ongeveer € 5 miljoen aan het budget materiële uitgaven is toegevoegd ten behoeve van de doorlichting van de Matlog keten.
Ontwerp-begroting 2022 | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen | Vastgestelde begroting 2022 | Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | Stand 1e suppletoire begroting 2022 | mutatie 2023 | mutatie 2024 | mutatie 2025 | mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.439.238 | 8.400 | 1.447.638 | 35.035 | 1.482.673 | 41.739 | 48.216 | 52.012 | 55.399 |
Uitgaven | 1.439.238 | 8.400 | 1.447.638 | 35.035 | 1.482.673 | 41.739 | 48.216 | 52.012 | 55.399 |
waarvan juridisch verplicht | 90% | 93% | |||||||
Opdrachten | 79.131 | 0 | 79.131 | 3.365 | 82.496 | 11.642 | 11.619 | 11.654 | 11.654 |
- gereedstelling | 79.131 | 0 | 79.131 | 3.365 | 82.496 | 11.642 | 11.619 | 11.654 | 11.654 |
Personele uitgaven | 1.333.095 | 8.400 | 1.341.495 | 19.227 | 1.360.722 | 26.081 | 32.870 | 36.793 | 39.980 |
- Eigen personeel | 1.272.635 | 0 | 1.272.635 | ‒ 26.289 | 1.246.346 | 16.107 | 23.003 | 26.592 | 29.349 |
- Externe inhuur | 3.780 | 0 | 3.780 | 26.730 | 30.510 | 4.542 | 3.957 | 3.957 | 3.957 |
- Overige personele exploitatie | 56.680 | 8.400 | 65.080 | 18.786 | 83.866 | 5.432 | 5.910 | 6.244 | 6.674 |
Materiële uitgaven | 27.012 | 0 | 27.012 | 12.443 | 39.455 | 4.016 | 3.727 | 3.565 | 3.765 |
- Overige materiële exploitatie | 27.012 | 0 | 27.012 | 12.443 | 39.455 | 4.016 | 3.727 | 3.565 | 3.765 |
Apparaatsontvangsten | 7.875 | 0 | 7.875 | 0 | 7.875 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 10,0 miljoen of meer toegelicht
Toelichting op de uitgaven
Personele uitgaven
Het totale budget voor personele uitgaven is per saldo met € 19,2 miljoen naar boven bijgesteld.
Voor uitgaven aan het eigen personeel is het budget per saldo met € 26,3 miljoen naar beneden bijgesteld. Dit komt voornamelijk door enerzijds een lagere personele vulling, waardoor het budget voor salarissen eigen personeel met € 47,5 miljoen is verlaagd. Anderzijds is het budget verhoogd met € 15,1 miljoen euro, omdat is besloten om de Tijdelijke Toelage Loongebouw (TTL) te verlengen tot eind 2022. De TTL is een tijdelijke maatregel als eerste stap naar een nieuw bezoldigingssysteem.
Het budget externe inhuur bedraagd meerjarig ongeveer € 3 miljoen. Het budget voor externe inhuur is met deze eerste suppletoire begroting met € 26,7 miljoen verhoogd waarvan € 20,7 wordt gefinancierd uit het budget eigen personeel en wordt aangewend voor het alternatief vullen van openstaande vacatures bij militair personeel. Verder is er aanvullend budget (€ 4,2 miljoen) ontvangen voor het herstel van de materiele logistieke organisatie (motie Hermans). Het budget voor overige personele exploitatie is per saldo met € 16,5 miljoen naar boven bijgesteld voor met name extra budget voor opleidingen van € 16,3 miljoen.
Materiële uitgaven
Voor overige materiële exploitatie uitgaven is het budget per saldo met € 12,4 miljoen verhoogd. Dit is onder meer te verklaren door uitgaven met betrekking tot de regeling Zelfstandige Kleine Aankopen (ZKA) van € 4,5 miljoen. ZKA betreft eenvoudiger dienstverlening om kleine aankopen sneller zelfstandig te doen tot een bedrag van € 15.000 exclusief btw. Tevens worden er meeruitgaven verwacht voor evenementen ondersteuning en overig materieel van € 3,0 miljoen.
Ontwerp-begroting 2022 | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen | Vastgestelde begroting 2022 | Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | Stand 1e suppletoire begroting 2022 | mutatie 2023 | mutatie 2024 | mutatie 2025 | mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 680.941 | 640 | 681.581 | 18.540 | 700.121 | 34.096 | 38.947 | 42.887 | 45.528 |
Uitgaven | 680.941 | 640 | 681.581 | 18.540 | 700.121 | 34.096 | 38.947 | 42.887 | 45.528 |
waarvan juridisch verplicht | 90% | 98% | |||||||
Opdrachten | 24.070 | 0 | 24.070 | 1.318 | 25.388 | ‒ 307 | ‒ 246 | ‒ 263 | ‒ 284 |
- gereedstelling | 24.070 | 0 | 24.070 | 1.318 | 25.388 | ‒ 307 | ‒ 246 | ‒ 263 | ‒ 284 |
Personele uitgaven | 634.143 | 0 | 634.143 | 15.202 | 649.345 | 31.195 | 36.290 | 40.215 | 42.757 |
- Eigen personeel | 537.498 | 0 | 537.498 | 17.479 | 554.977 | 17.889 | 20.873 | 25.288 | 27.703 |
- Externe inhuur | 480 | 480 | 480 | ||||||
- Overige personele exploitatie | 96.645 | 0 | 96.645 | ‒ 2.277 | 94.368 | 13.306 | 14.937 | 14.447 | 14.574 |
Materiële uitgaven | 22.728 | 640 | 23.368 | 2.020 | 25.388 | 3.208 | 2.903 | 2.935 | 3.055 |
- Overige materiële exploitatie | 22.728 | 640 | 23.368 | 2.020 | 25.388 | 3.208 | 2.903 | 2.935 | 3.055 |
Apparaatsontvangsten | 12.111 | 0 | 12.111 | 0 | 12.111 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de uitgaven
Personele uitgaven
Het budget voor eigen personeel is gestegen (€ 17,5 miljoen). Deze stijging is met name het gevolg van aanvullend budget voor Toelagen Tijdelijk Loongebouw (€ 5,7 miljoen), Defensiebrede maatregelen, zoals het doorlichten van het domein materieellogistiek (€ 5,2 miljoen), de Agenda voor Veiligheid (€ 3,5 miljoen) en interne budgetoverhevelingen van andere defensieonderdelen naar de luchtmacht ten behoeve van 1 Air Traffic Management (1 ATM) (€ 2,9 miljoen). Voorts is het budget gestegen door extra uitgaven in relatie tot arbeidsvoorwaarden, zoals stijgende pensioen- en sociale lasten (€ 2,8 miljoen) en de onderrealisatie op het budget voor eigen personeel in 2021 is toegevoegd aan het budget van 2022 (€ 2,3 miljoen). Ten slotte is de overrealisatie op het budget voor externe inhuur in 2021 (€ 4,6 miljoen) ten laste van het budget voor eigen personeel in 2022 gebracht.
Ontwerp-begroting 2022 | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen | Vastgestelde begroting 2022 | Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | Stand 1e suppletoire begroting 2022 | mutatie 2023 | mutatie 2024 | mutatie 2025 | mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 486.905 | 0 | 486.905 | 48.519 | 535.424 | 21.969 | 28.103 | 29.293 | 29.707 |
Uitgaven | 486.905 | 0 | 486.905 | 48.519 | 535.424 | 21.969 | 28.103 | 29.293 | 29.707 |
waarvan juridisch verplicht | 92% | 96% | |||||||
Opdrachten | 6.873 | 0 | 6.873 | 206 | 7.079 | 281 | 281 | 283 | 285 |
- gereedstelling | 6.873 | 0 | 6.873 | 206 | 7.079 | 281 | 281 | 283 | 285 |
Personele uitgaven | 460.685 | 460.685 | 37.564 | 498.249 | 21.327 | 27.898 | 29.282 | 29.699 | |
- Eigen personeel | 441.623 | 0 | 441.623 | 31.994 | 473.617 | 19.188 | 26.077 | 27.555 | 27.765 |
- Externe inhuur | 158 | 0 | 158 | 1.104 | 1.262 | 88 | 5 | 0 | 4 |
- Overige personele exploitatie | 18.904 | 0 | 18.904 | 4.466 | 23.370 | 2.051 | 1.816 | 1.727 | 1.930 |
Materiële uitgaven | 19.347 | 0 | 19.347 | 10.749 | 30.096 | 361 | ‒ 76 | ‒ 272 | ‒ 277 |
- Overige materiële exploitatie | 19.347 | 0 | 19.347 | 10.749 | 30.096 | 361 | ‒ 76 | ‒ 272 | ‒ 277 |
Apparaatsontvangsten | 4.459 | 0 | 4.459 | 3.790 | 8.249 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de uitgaven
Personele uitgaven
Het budget voor de personele uitgaven neemt per saldo toe met € 37,6 miljoen, voornamelijk als gevolg van interdepartementale budgetoverhevelingen Van Buitenlandse Zaken voor de beveiliging van ambassades door de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten (€ 12,1 miljoen), van Binnenlandse Zaken voor het versterken van het grenstoezicht Caribische landen (€ 7,6 miljoen), van Veiligheid en Justitie voor het Frontex Standing Corps (€ 2,1 miljoen), voor Eurostar (€ 1,2 miljoen) en van de Nederlandse Bank voor hoog risico beveiliging (€ 2,0 miljoen). Daarnaast is voor de Tijdelijk Toelage Loongebouw (TTL, € 5,9 miljoen), pensioenlasten (€ 1,6 miljoen) en de agenda voor de veiligheid (€ 1,3 miljoen) budget toegevoegd aan de begroting van de KMar. Voor de inhuur van bewaking heeft de KMar budget overgeheveld naar het Defensie Ondersteuningscommande (€ 1,6 miljoen).
Materiële uitgaven
Het budget voor materiële uitgaven neemt per saldo toe met € 10,7 miljoen, voornamelijk als gevolg van interdepartementale budgetoverhevelingen van Buitenlandse Zaken voor de beveiliging van ambassades door de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten (€ 3,7 miljoen) en van Binnenlandse Zaken voor het versterken van het grenstoezicht Caribische landen (€ 0,9 miljoen). Daarnaast is vanwege de onderbesteding in 2021 budget toegevoegd aan de begroting 2022 van de KMar (€ 3,0 miljoen).
Ontwerp-begroting 2022 | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen | Vastgestelde begroting 2022 | Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | Stand 1e suppletoire begroting 2022 | mutatie 2023 | mutatie 2024 | mutatie 2025 | mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 607.093 | 0 | 607.093 | 25.102 | 632.195 | 36.056 | 58.619 | 68.663 | 78.250 |
Uitgaven | 607.093 | 0 | 607.093 | 25.102 | 632.195 | 36.056 | 58.619 | 68.663 | 78.250 |
waarvan juridisch verplicht | 74% | 85% | |||||||
Opdrachten | 148.666 | 0 | 148.666 | ‒ 7.060 | 141.606 | ‒ 414 | 2.795 | 6.924 | 9.924 |
- gereedstelling | 148.666 | 0 | 148.666 | ‒ 7.060 | 141.606 | ‒ 414 | 2.795 | 6.924 | 9.924 |
Personele uitgaven | 446.025 | 0 | 446.025 | 21.581 | 467.606 | 35.229 | 54.903 | 60.918 | 67.305 |
- Eigen personeel | 397.561 | 0 | 397.561 | 7.521 | 405.082 | 33.143 | 52.805 | 59.507 | 65.894 |
- Externe inhuur | 29.648 | 0 | 29.648 | 7.303 | 36.951 | 1.451 | 1.449 | 762 | 762 |
- Overige personele exploitatie | 18.816 | 0 | 18.816 | 6.757 | 25.573 | 635 | 649 | 649 | 649 |
Materiële uitgaven | 12.402 | 0 | 12.402 | 10.581 | 22.983 | 1.241 | 921 | 821 | 1.021 |
- Overige materiële exploitatie | 12.402 | 0 | 12.402 | 10.581 | 22.983 | 1.241 | 921 | 821 | 1.021 |
Apparaatsontvangsten | 26.245 | 0 | 26.245 | ‒ 480 | 25.765 | ‒ 480 | ‒ 480 | ‒ 480 | ‒ 480 |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 5,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de uitgaven
Opdrachten
Het budget voor gereedstelling daalt met € 7,1 miljoen. Het budget voor brandstof is structureel verlaagd als gevolg van buitengebruikstelling van de KDC-10 en de ingebruikname van de MRTT. Dit toestel is zuiniger in gebruik en het aan brandstof vrijvallende budget, in 2022 € 10,6 miljoen, wordt toegevoegd aan het budget voor de verwerving van Strategisch Luchttransport op artikel 4 lucht materieel in het DMF.
Personele uitgaven
Het totale budget voor personele uitgaven is per saldo met €21,6 miljoen naar boven bijgesteld.
Personele uitgaven: waarvan eigen personeelHet budget voor eigen personeel is met € 7,5 miljoen naar boven bijgesteld. Met Motie Hermans is o.a. extra budget beschikbaar gesteld voor IT. Een groot deel van dit geld is bestemd voor materiele uitgaven en wordt verantwoord in artikel 6 van het DMF. Een deel is echter bestemd voor extra capaciteit, o.a. om de materiele activiteiten te kunnen uitvoeren. Rekening houdend met een ingroei van het extra personeel is, in 2022 vanuit artikel 6 van het DMF, € 7,5 miljoen toegevoegd aan het formatiebudget van de DMO.
De afwijking op de post externe inhuur ten opzichte van de begroting bedraagt € 7,3 miljoen. De onderrealisatie op inhuur in 2021 is toegevoegd aan de begroting van 2022 als financiële compensatie voor overlopende facturen uit 2021. Dit betreft een bedrag van € 5,6 miljoen.
Overige personele exploitatie is met € 6,8 miljoen naar boven bijgesteld. Met de eerste suppletoire begroting is de onderrealisatie op Overige Personele Exploitatie in 2021 toegevoegd aan de begroting van 2022 als financiële compensatie voor overlopende facturen. Dit betreft een bedrag van € 3,7 miljoen. Voorts is de prijsbijstelling 2022 ontvangen voor een bedrag van € 0,8 miljoen.
Materiële uitgaven
De afwijking ten opzichte van de begroting bedraagt € 10,6 miljoen. De onderrealisatie op Overige Materiele Exploitatie in 2021 is toegevoegd aan de begroting van 2022 als financiële compensatie voor overlopende facturen. Dit betreft een bedrag van € 9,8 miljoen.
Ontwerp-begroting 2022 | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen | Vastgestelde begroting 2022 | Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | Stand 1e suppletoire begroting 2022 | mutatie 2023 | mutatie 2024 | mutatie 2025 | mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.205.578 | 0 | 1.205.578 | 51.256 | 1.256.834 | 90.778 | 132.574 | 160.054 | 178.670 |
Uitgaven | 1.205.578 | 0 | 1.205.578 | 51.256 | 1.256.834 | 90.778 | 132.574 | 160.054 | 178.670 |
Waarvan juridisch verplicht | 71% | 90% | |||||||
Schadevergoeding | 93.265 | 0 | 93.265 | 12.293 | 105.558 | 15.104 | 45.091 | 55.055 | 65.053 |
Nationaal Fonds Ereschuld | 77.790 | 0 | 77.790 | 11.078 | 88.868 | 15.000 | 45.000 | 55.000 | 65.000 |
Reservering schadevergoedingen chroom 6 Defensie | 7.200 | 7.200 | 1.252 | 8.452 | 151 | 151 | 151 | 151 | |
Schadevergoeding, overig | 8.275 | 0 | 8.275 | ‒ 37 | 8.238 | ‒ 47 | ‒ 60 | ‒ 96 | ‒ 98 |
Personele uitgaven | 837.291 | 0 | 837.291 | 29.442 | 866.733 | 41.939 | 50.005 | 56.214 | 62.533 |
- Eigen personeel | 662.899 | 0 | 662.899 | 11.026 | 673.925 | 21.460 | 33.239 | 39.199 | 44.674 |
- Externe inhuur | 2.840 | 0 | 2.840 | 2.993 | 5.833 | 77 | 77 | 77 | 77 |
- Overige personele exploitatie | 157.137 | 0 | 157.137 | 14.775 | 171.912 | 19.648 | 15.930 | 16.155 | 17.057 |
- Attachés | 14.415 | 0 | 14.415 | 648 | 15.063 | 754 | 759 | 783 | 725 |
Materiële uitgaven | 275.022 | 0 | 275.022 | 9.521 | 284.543 | 33.735 | 37.478 | 48.785 | 51.084 |
- Overige materiële exploitatie | 267.738 | 0 | 267.738 | 9.521 | 277.259 | 33.735 | 37.478 | 48.785 | 51.084 |
- Attachés | 7.284 | 0 | 7.284 | 0 | 7.284 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatsontvangsten | 68.478 | 0 | 68.478 | 4.017 | 72.495 | 517 | 517 | 517 | 517 |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 10,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de uitgaven
Schadevergoeding
Een deel van de middelen voor het Nationaal Fonds Ereschuld (NFE) (€ 11,1 miljoen) is in 2021 niet tot uitbetaling gekomen en wordt aan het budget voor 2022 toegevoegd om de gestegen uitgaven voor het NFE, als gevolg van meer en jongere veteranen die een beroep op het fonds doen en de in 2021 gewijzigde rekenrente, te dekken.
Personele uitgavenEr is per saldo € 11,0 miljoen aan het budget voor eigen personeel toegevoegd. Dit komt met name door een onderrealisatie op dit budget in 2021, wat toegevoegd is aan het budget voor 2022 (€ 3,7 miljoen). Daarnaast is het budget verhoogd vanwege diverse kleinere posten (€ 3,3 miljoen), zoals budgetoverhevelingen vanuit andere Defensieonderdelen naar het DOSCO, de verlenging van de Tijdelijke Toelage Loongebouw (€ 1,5 miljoen), de Agenda voor Veiligheid (€ 1,3 miljoen) en de aanpassing van pensioen- en sociale lasten (€ 1,2 miljoen).
Aan het budget voor overige personele exploitatie is per saldo € 14,8 miljoen toegevoegd. Dit wordt met name veroorzaakt door een onderrealisatie op het betreffende budget in 2021, wat toegevoegd is aan het budget voor 2022 (€ 7,6 miljoen). Daarnaast is het budget verhoogd vanwege ontvangen loon- en prijsbijstelling (€ 4 miljoen), een herschikking voor het Cafetariamodel (€ 2,6 miljoen) en diverse kleinere posten.
Ontwerp-begroting 2022 | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen | Vastgestelde begroting 2022 | Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | Stand 1e suppletoire begroting 2022 | mutatie 2023 | mutatie 2024 | mutatie 2025 | mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 212.174 | 0 | 212.174 | 13.929 | 226.103 | 8.640 | 10.247 | 10.091 | 8.096 |
Uitgaven | 212.174 | 0 | 212.174 | 13.929 | 226.103 | 8.640 | 10.247 | 10.091 | 8.096 |
Subsidies | 46.453 | 0 | 46.453 | 1.818 | 48.271 | 1.612 | 1.622 | 1.623 | 1.625 |
- subsidies | 46.453 | 0 | 46.453 | 1.818 | 48.271 | 1.612 | 1.622 | 1.623 | 1.625 |
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken | 46.877 | 0 | 46.877 | 1.917 | 48.794 | 1.916 | 1.916 | 1.926 | 1.926 |
- kennisopbouw TNO via EZK | 44.197 | 0 | 44.197 | 1.807 | 46.004 | 1.523 | 1.524 | 1.523 | 1.523 |
- kennisopbouw NLR via EZK | 600 | 0 | 600 | 25 | 625 | 78 | 77 | 78 | 78 |
- kennisopbouw MARIN via EZK | 2.000 | 0 | 2.000 | 82 | 2.082 | 312 | 312 | 312 | 312 |
- overige bijdragen | 80 | 0 | 80 | 3 | 83 | 3 | 3 | 13 | 13 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 74.873 | 0 | 74.873 | ‒ 6.939 | 67.934 | 3.109 | 3.146 | 3.151 | 3.150 |
- bijdrage aan de NAVO | 58.292 | 0 | 58.292 | 2.383 | 60.675 | 2.429 | 2.466 | 2.466 | 2.465 |
- bijdrage aan internationale samenwerking | 5.810 | 0 | 5.810 | 238 | 6.048 | 240 | 240 | 244 | 244 |
- overige bijdragen | 10.771 | 0 | 10.771 | ‒ 9.560 | 1.211 | 440 | 440 | 441 | 441 |
Opdrachten | 18.878 | 0 | 18.878 | ‒ 720 | 18.158 | 1.290 | 2.850 | 2.866 | 870 |
- opdrachten beleid | 13.814 | 0 | 13.814 | ‒ 1.222 | 12.592 | 2.027 | 2.007 | 2.017 | 2.020 |
- opdrachten milieu beleid | 3.518 | 0 | 3.518 | 1.985 | 5.503 | 746 | 2.335 | 2.335 | 335 |
- overige opdrachten | 1.546 | 0 | 1.546 | ‒ 1.483 | 63 | ‒ 1.483 | ‒ 1.492 | ‒ 1.486 | ‒ 1.485 |
Bekostiging | 3.891 | 0 | 3.891 | 159 | 4.050 | 159 | 159 | 159 | 159 |
- bekostiging diverse instellingen | 3.891 | 0 | 3.891 | 159 | 4.050 | 159 | 159 | 159 | 159 |
Inkomensoverdrachten | 493 | 493 | 300 | 300 | 300 | 300 | |||
- overige bijdragen | 493 | 493 | 300 | 300 | 300 | 300 | |||
Schadevergoeding | 21.202 | 0 | 21.202 | 17.201 | 38.403 | 254 | 254 | 66 | 66 |
Schadevergoeding, overig | 1.614 | 0 | 1.614 | 66 | 1.680 | 66 | 66 | 66 | 66 |
Reservering Regeling Uitkering Chroom 6 Defensie | 4.588 | 0 | 4.588 | 888 | 5.476 | 188 | 188 | 0 | 0 |
Civielrechtelijke Regeling Srebrenica 2020 | 15.000 | 0 | 15.000 | 15.647 | 30.647 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Civielrechtelijke Regeling Hawija | 0 | 0 | 0 | 600 | 600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programmaontvangsten | 0 | 0 | 0 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 2,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de uitgaven
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
Het budget voor de bijdrage aan (inter)nationale organisaties is met € 6,9 miljoen verlaagd. Dit komt omdat het budget voor de jaarlijkse toedeling aan de operationele eenheden voor de Very High Readiness Joint Task Force (VJRTF) van €10 miljoen tijdelijk overgeheveld is naar artikel 12 totdat een nadere verdeling bekend is. Ook is prijsbijstelling over het budget overige bijdrage aan NAVO toegevoegd, waardoor het budget met € 2,3 miljoen is toegenomen.
Schadevergoeding
Het budget schadevergoedingen is verhoogd met € 17,2 miljoen. Dit is het gevolg van het beschikbaarstellen van het budget uit 2021 in 2022 voor de civielrechtelijke Regeling Srebrenica 2020 ter hoogte van € 11,6 miljoen en de regeling Chroom 6 van € 0,9 miljoen. Daarnaast is vanuit artikel 12 Nog onverdeeld budget voor de onderzoekscommissie Hawija ter hoogte van € 0,6 miljoen beschikbaar gesteld.
Ontwerp-begroting 2022 | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen | Vastgestelde begroting 2022 | Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | Stand 1e suppletoire begroting 2022 | mutatie 2023 | mutatie 2024 | mutatie 2025 | mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.511.283 | 0 | 1.511.283 | 23.432 | 1.534.715 | 13.360 | 21.278 | 43.636 | 29.283 |
Uitgaven | 1.511.283 | 0 | 1.511.283 | 23.432 | 1.534.715 | 13.360 | 21.278 | 43.636 | 29.283 |
Personele uitgaven | 1.468.095 | 0 | 1.468.095 | 12.716 | 1.480.811 | 1.654 | 8.509 | 29.287 | 18.228 |
- Eigen personeel | 289.542 | 0 | 289.542 | 219 | 289.761 | 15.946 | 20.253 | 23.288 | 25.489 |
- Externe inhuur | 565 | 0 | 565 | 10.431 | 10.996 | 1.500 | 1.900 | 1.900 | 0 |
- Overige personele exploitatie | 15.898 | 0 | 15.898 | 1.854 | 17.752 | 2.249 | 2.416 | 2.665 | 2.875 |
- Uitkeringen (pensioenen en wachtgelden) | 1.162.090 | 0 | 1.162.090 | 212 | 1.162.302 | ‒ 18.041 | ‒ 16.060 | 1.434 | ‒ 10.136 |
Materiële uitgaven | 43.188 | 43.188 | 10.716 | 53.904 | 11.706 | 12.769 | 14.349 | 11.055 | |
- Overige materiële exploitatie | 43.188 | 0 | 43.188 | 10.716 | 53.904 | 11.706 | 12.769 | 14.349 | 11.055 |
Apparaatsontvangsten | 8.996 | 0 | 8.996 | ‒ 1.534 | 7.462 | ‒ 1.534 | ‒ 1.534 | ‒ 1.534 | ‒ 1.534 |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 10,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de uitgaven
Personele uitgaven
Het budget voor personele uitgaven is verhoogd met € 12,7 miljoen. Dat is voornamelijk het gevolg van de verhoging van het budget externe inhuur met € 10,4 miljoen voor de inhuur van IT-personeel en flexibele capaciteit voor de uitvoering van diverse projecten. Hiervan is vanuit de beschikbare middelen motie Hermans € 0,5 miljoen aangewend en € 9,9 miljoen is afkomstig uit het budget materiele uitgaven die zijn bestemd voor flexibele capaciteit.
Materiële uitgaven
Het budget voor overige materiële uitgaven is met € 10,7 miljoen verhoogd. Dit saldo is het gevolg van meerdere mutaties waarvan de voornaamste zijn: de bijdrage van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor het versterken van de informatiehuishouding ter hoogte van € 5,4 miljoen en voor het versterken van de beleids- en informatiecapaciteit ter hoogte van € 11,0 miljoen. Daarnaast is er budget vanuit 2021 overgeheveld ter behoeve van de Taskforce Vergunningen voor € 3,7 miljoen. Tot slot is het budget met € 9,9 miljoen afgenomen ten behoeve van het inhuren van IT-personeel en flexibele capaciteit, zoals hiervoor onder personele uitgaven is toegelicht.
Ontwerp-begroting 2022 | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen | Vastgestelde begroting 2022 | Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | Stand 1e suppletoire begroting 2022 | mutatie 2023 | mutatie 2024 | mutatie 2025 | mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 15.265 | 0 | 15.265 | 371 | 15.636 | 420 | 420 | 420 | 420 |
Uitgaven | 15.265 | 0 | 15.265 | 371 | 15.636 | 420 | 420 | 420 | 420 |
Ontwerp-begroting 2022 | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen | Vastgestelde begroting 2022 | Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | Stand 1e suppletoire begroting 2022 | mutatie 2023 | mutatie 2024 | mutatie 2025 | mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 249.393 | 10.000 | 259.393 | 577.183 | 836.576 | 699.816 | 786.008 | 776.219 | 782.612 |
Uitgaven | 249.393 | 10.000 | 259.393 | 589.923 | 849.316 | 699.816 | 786.008 | 776.219 | 782.612 |
Loonbijstelling | |||||||||
Prijsbijstelling | |||||||||
Nog onverdeeld | 249.393 | 10.000 | 259.393 | 589.923 | 849.316 | 699.816 | 786.008 | 776.219 | 782.612 |
Ontvangsten |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 2,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de uitgaven
Het budget op artikel 12 Nog Onverdeeld is met € 589,9 miljoen toegenomen. Dit komt voornamelijk doordat een bedrag van € 335 miljoen is toegevoegd aan artikel 12 voor intensiveringen bij Defensie. Dit als onderdeel van het Coalitieakkoord. Daarnaast is de loonbijstelling van € 161,1 miljoen vanuit het ministerie van Financiën uitgekeerd. Deze tranche bestaat uit een vergoeding voor de contractloonontwikkeling en de ontwikkeling in sociale werkgeverslasten. Ook is € 172,5 vanuit het jaar 2021 aan het budget van 2022 toegevoegd. Dit betreft onder andere de loonbijstelling voor het jaar 2021. Het arbeidsvoorwaardenakkoord is op 31 december 2020 verlopen. In 2021 hebben sociale partners geen overeenstemming over een nieuw arbeidsvoorwaardenakkoord kunnen bereiken. De arbeidsvoorwaardenonderhandelingen over het jaar 2021 en verder zijn door de sociale partners weer aangevangen.
Ontwerp-begroting 2022 | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen | Vastgestelde begroting 2022 | Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | Stand 1e suppletoire begroting 2022 | mutatie 2023 | mutatie 2024 | mutatie 2025 | mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 4.186.798 | 771.000 | 4.957.798 | 303.654 | 5.261.452 | 1.098.611 | 2.112.968 | 2.220.235 | 2.180.633 |
Uitgaven | 4.948.612 | 321.700 | 5.270.312 | 303.174 | 5.573.486 | 1.098.131 | 2.112.488 | 2.219.755 | 2.180.153 |
Bijdrage aan Defensiematerieelbegrotingsfonds | 4.948.612 | 321.700 | 5.270.312 | 303.174 | 5.573.486 | 1.098.131 | 2.112.488 | 2.219.755 | 2.180.153 |
Ontvangsten |
Voor dit artikel worden mutaties met een grootte van € 10,0 miljoen of meer toegelicht.
Toelichting op de uitgaven
De mutatie van € 312,5 miljoen betreft de bijdrage vanuit de begroting Hoofdstuk X Defensie aan hoofdstuk K Defensiematerieelbegrotingsfonds ten behoeve van uitgaven die op het fonds worden verantwoord.
Naam | 2020 | 2021 | Ontwerpbegroting 2022 | Stand 1e suppletoire begroting 2022 | Afwijking 1e suppletoire 2022 t.o.v. ontwerpbegroting 2022 | mutatie 2023 | mutatie 2024 | mutatie 2025 | mutatie 2026 | Reden afwijking stand van2e suppletoire t.o.v. 1e suppletoire | Laatsteevaluatie | Volgendeevaluatie | Einddatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stichting Nederlandse Veteranendag (NLVD) | 2.758 | 2017 | 2022 | 2022 | |||||||||
Stichting Veteraneninstituut (Svi) | 7.039 | 2017 | 2022 | 2022 | |||||||||
Stichting de Basis | 3.891 | 2017 | 2022 | 2022 | |||||||||
Stichting Nederlands Veteraneninstituut1 | 21.765 | 21.765 | 23.274 | 1.509 | Uitbreiding zorgtaken en governance gerelateerde uitgaven. | 2017 | 2022 | 2022 | |||||
Nationaal Comité Herdenking Capitulatie 1945 Wageningen | 25 | 25 | 25 | 25 | 2021 | 2026 | 2026 | ||||||
Stichting Veteranen Platform (VP) | 304 | 178 | 178 | 212 | 34 | Heropstarten activiteiten die met COVID-19 hebben stilgelegen. | 2017 | 2022 | 2022 | ||||
Stichting Koninklijke Defensiemusea | 16.550 | 16.902 | 16.902 | 17.493 | 591 | 591 | 591 | Toegekende loon- en prijsbijstelling 2022. | 2019 | 2024 | 2024 | ||
Stichting Nationale Taptoe | 276 | 282 | 282 | 282 | 2017 | 2022 | 2022 | ||||||
Universiteit van Amsterdam | 74 | 74 | 74 | 74 | 2017 | 2022 | 2022 | ||||||
Stichting Maritiem Kenniscentrum | 28 | 23 | 23 | 23 | 2017 | 2022 | 2022 | ||||||
Stichting Phantasy in Blue | 25 | 25 | 25 | 25 | 2017 | 2022 | 2022 | ||||||
Stichting Historische Vlucht | 111 | 114 | 114 | 114 | 2017 | 2022 | 2022 | ||||||
SWoon NLDA | 15 | 22 | 22 | 22 | 2017 | 2022 | 2022 | ||||||
ASL BISL Foundation | 40 | 40 | 40 | 40 | 2017 | 2022 | 2022 | ||||||
Stichting Power of Freedom, Invictus Games | ‒ | ‒ | 5.000 | 5.000 | n.v.t. | 2022 | 2022 | ||||||
Stichting monument Nagasaki | 25 | Eenmalige subsidie | |||||||||||
Subsidies te verstrekken na evaluatie | 2.086 | ‒ 131 | ‒ 131 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ||||||
Nader te verdelen | 2.134 | 1.818 | ‒ 316 | 1.021 | 1.031 | 1.623 | 1.625 | ||||||
Totaal subsidies | 31.161 | 41.536 | 46.453 | 48.271 | 1.818 | 1.612 | 1.622 | 1.623 | 1.625 | ‒ | ‒ | ‒ |
Het Veteraneninstituut is op 1 januari gefuseerd met stichting de Basis en stichting Nederlandse Veteranendag. Tevens zijn daarbij zorgcoördinatie van het APG, de BOE LZV en de nuldelijnsondersteuning van het Veteranenplatform samengevoegd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36120-X-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.