Tweede Kamer der Staten-Generaal

36 120 IIA Wijziging van de begrotingsstaat van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

Vergaderjaar 2021‒2022

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van de Staten-Generaal.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,H.G.J.Bruins Slot

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer

Voor u ligt de eerste suppletoire begroting van de Staten-Generaal. De eerste suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2022 (Kamerstukken II 2021/22, 35 925 IIA, nr. 1). De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de vastgestelde begroting 2022 opgebouwd.

Uitgangspunt bij de toelichting op de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel, te weten:

Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV

Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

1. Wetgeving en controle Eerste Kamer

Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. ontvangsten 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. ontvangsten 2 mln.

2. Uitgaven t.b.v. leden en oud-leden Tweede Kamer

Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. ontvangsten 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. ontvangsten 2 mln.

3. Wetgeving en controle Tweede Kamer

Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. ontvangsten 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven 4 mln. ontvangsten 2 mln.

4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer

Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. ontvangsten 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. ontvangsten 2 mln.

10 Nog onverdeeld

Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. ontvangsten 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. ontvangsten 2 mln.

Coronamaatregelen

De extracomptabele tabel overzicht coronamaatregelen is niet opgenomen. Vanuit de begroting van de Staten-Generaal (IIA) zijn geen coronagerelateerde uitgaven gedaan.

2 Beleidsartikelen

2.1 Artikel 1. Apparaat Eerste Kamer

Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2022 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1+2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Verplichtingen

15.848

0

15.848

4.910

20.758

4.670

4.270

4.270

3.455

          

Uitgaven

15.848

0

15.848

4.910

20.758

4.670

4.270

4.270

3.455

          

Institutionele inrichting

         

Apparaat Eerste Kamer

11.641

0

11.641

4.910

16.551

4.670

4.270

4.270

3.455

Personele uitgaven

         

Vergoeding voorzitter/leden Eerste Kamer

4.128

0

4.128

0

4.128

0

0

0

0

Materiële uitgaven

         

Verenigde Vergadering

79

0

79

0

79

0

0

0

0

          

Ontvangsten

140

0

140

0

140

0

0

0

0

Toelichting

Institutionele inrichting

Apparaat Eerste Kamer

Er wordt circa € 1,7 mln. aan de begroting van de Eerste Kamer toegevoegd voor professionalisering van de ambtelijke organisatie van de Eerste Kamer.

Daarnaast wordt er circa € 1 mln. aan de begroting van de Eerste Kamer toegevoegd voor de fysieke beveiliging van de tijdelijke huisvesting omdat de tijdelijke huisvesting groter is dan de huisvesting op het Binnenhof en er dus meer m2 beveiligd moeten worden. Ook wordt er circa € 0,4 mln. toegevoegd voor onderhoud aan audiovisuele middelen en € 0,3 mln. voor het kunstbeheer van de Eerste Kamer.

Verder wordt er circa € 0,5 mln. toegevoegd aan de begroting van de Eerste Kamer voor een naheffing van de Belastingdienst in het kader van de werkkostenregeling.

Tot slot is naar aanleiding van de kabinetsreactie op de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) circa € 1 mln. beschikbaar gesteld voor het op orde brengen van de informatiehuishouding van de Eerste Kamer.

2.2 Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer

Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2022 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1+2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Verplichtingen

34.600

0

34.600

0

34.600

0

0

0

0

          

Uitgaven

34.600

0

34.600

0

34.600

0

0

0

0

          

Institutionele inrichting

         

Schadeloosstelling

22.701

0

22.701

0

22.701

0

0

0

0

Personele uitgaven

         

Pensioenen en wachtgelden

11.899

0

11.899

0

11.899

0

0

0

0

          

Ontvangsten

86

0

86

0

86

0

0

0

0

2.3 Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer

Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2022 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1+2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Verplichtingen

132.186

647

132.833

17.752

150.585

15.010

12.210

12.040

12.085

          

Uitgaven

132.186

647

132.833

17.752

150.585

15.010

12.210

12.040

12.085

          

Institutionele inrichting

         

Apparaat Tweede Kamer

84.852

647

85.499

12.555

98.054

10.420

8.960

8.960

8.960

Onderzoeksbudget

2.383

0

2.383

0

2.383

0

0

0

0

Materiële uitgaven

         

Drukwerk

1.929

0

1.929

0

1.929

0

0

0

0

Fractiekosten

38.367

0

38.367

3.375

41.742

2.690

3.250

3.080

3.125

Uitzending leden

465

0

465

0

465

0

0

0

0

Parlementaire enquêtes

2.070

0

2.070

1.822

3.892

1.900

0

0

0

Bijdrage ProDemos

2.120

0

2.120

0

2.120

0

0

0

0

          

Ontvangsten

3.639

0

3.639

0

3.639

0

0

0

0

Toelichting

Institutionele inrichting

Apparaat Tweede Kamer

Er wordt circa € 7 mln. aan de begroting van de Tweede Kamer toegevoegd, waarvan € 2,5 mln. naar aanleiding van het Coalitieakkoord ‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’, voor investeringen en het versterken van de ambtelijke organisatie. Dit betreft onder andere investeringen in de meldkamer en het inrichten van de 8e etage van het tijdelijke pand B67. Verder vindt een formatieve uitbreiding plaats in de bedrijfsvoering en de parlementaire ondersteuning. Ook wordt geïnvesteerd in digitale veiligheid en het functioneel verbeteren van de werkplek.

Tot slot is € 5,5 mln. beschikbaar gesteld voor het verbeteren van de informatiehuishouding van de Tweede Kamer en de Wet Open Overheid.

Materiële uitgaven

Fractiekosten

Op dit moment zitten er twintig fracties in de Tweede Kamer, vijf meer dan voor de Tweede Kamerverkiezingen van maart 2021. Dit leidt tot extra fractiekosten, daarom wordt hiervoor circa € 3,4 mln. toegevoegd aan de begroting van de Tweede Kamer.

Parlementaire enquêtes

De parlementaire enquête Aardgaswinning Groningen loopt op dit moment en binnenkort start ook de parlementaire enquête Fraudebeleid en Dienstverlening. Voor de ambtelijke ondersteuning van deze parlementaire enquêtes is aanvullend budget beschikbaar gesteld. Conform artikel 3 van de Wet op de parlementaire enquêtes wordt dit budget toegevoegd aan de begroting van de Tweede Kamer.

2.4 Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer

Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2022 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1+2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Verplichtingen

1.535

0

1.535

0

1.535

0

0

0

0

          

Uitgaven

1.535

0

1.535

0

1.535

0

0

0

0

          

Materiële uitgaven

         

Interparlementaire betrekkingen

1.535

0

1.535

0

1.535

0

0

0

0

          

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

3 Niet-Beleidsartikel

3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld

Tabel 6 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2022 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting 2022(3)=(1+2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Verplichtingen

0

0

0

6.374

6.374

6.340

6.323

6.439

6.353

          

Uitgaven

0

0

0

6.374

6.374

6.340

6.323

6.439

6.353

          

Nog te verdelen

         

Loonbijstelling

0

0

0

3.401

3.401

3.337

3.315

3.420

3.348

Prijsbijstelling

   

3.040

3.040

3.003

3.008

3.019

3.005

Onvoorzien

0

0

0

‒ 67

‒ 67

0

0

0

0

          

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Nog te verdelen

Loonbijstelling

De tranche 2022 van de loonbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van de Staten-Generaal.

Prijsbijstelling

De tranche 2022 van de prijsbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van de Staten-Generaal.

Naar boven