I. ALGEMEEN
1. Inleiding
Het kabinet heeft met interesse kennisgenomen van de vragen en opmerkingen van de
leden van de fractie Nanninga.
2. Herziening belastingstelsel
De leden van de fractie Nanninga vragen of ik open sta voor een mondeling overleg
begin 2023 over mijn brief inzake de aanpak van de fiscale regelingen. Deze leden
merken hierbij op dat het geen probleem is dat het onderzoek waar de grootste winst
kan worden behaald in vereenvoudiging later komt. Ik voer graag met uw Kamer een debat
over de hoofdlijnen en richting van mijn aanpak. Ook in de Tweede Kamer staat de aanpak
fiscale regelingen geagendeerd voor een debat.
De leden van de fractie Nanninga vragen verder of de «fiscale rommelzolder» waarnaar
wordt verwezen in de brief «plan van aanpak fiscale regelingen» hetzelfde is als de
lijst met negatief geëvalueerde regelingen, zoals opgenomen in de bijlage bij genoemde
brief. De «fiscale rommelzolder» is een term die over het algemeen wordt gebruikt
om beeldend weer te geven dat er een groot aantal fiscale regelingen bestaat en dat
niet al deze regelingen doeltreffend en doelmatig zijn. Een actueel overzicht van
fiscale regelingen staat in bijlage 9 en bijlage 10 van de Miljoenennota. Deze overzichten
geven een goed beeld, maar zijn niet uitputtend. In het onderzoek zullen ook andere
regelingen meegenomen worden dan vermeld in de genoemde overzichten.
De leden van de fractie Nanninga vragen of ik de mening deel dat door juist aan de
voorkant het parlement, instituties en (niet lobbyende) inwoners en specialisten te
betrekken en daarmee de aanvliegroute én de verantwoordelijkheid te verbreden, zal
helpen om grote slagen te maken bij het fiscale stelsel. De leden vragen ook welke
randvoorwaarden hiervoor noodzakelijk zijn en welke werkvorm kansrijk is. Verder vragen
deze leden hoe, waar en wanneer geïnteresseerde «meedenkers» uit de samenleving zich
kunnen aanmelden voor een dialoog. In mijn brief heb ik aangekondigd dat ik graag
de dialoog aan ga met uw Kamer en ook met maatschappelijke partijen, experts en stakeholders.
Vroegtijdige en brede betrokkenheid kan zeer waardevol zijn om de gewenste slag te
maken. Dit jaar en begin volgend jaar zal een aantal (ambtelijke) bijeenkomsten worden
georganiseerd met experts om deze dialoog te faciliteren. Vervolgens zal begin 2023
een internetconsultatie worden gehouden waarin ook de optie wordt gegeven aan partijen
om mee te denken met het vervolg. Op deze wijze kan de betrokkenheid zo breed en concreet
mogelijk worden vormgegeven en geeft daarmee ook geïnteresseerde «meedenkers» de gelegenheid
om te reageren en mee te denken.
De leden van de fractie Nanninga vragen of ik nader kan ingaan op vier uitgangspunten
uit de motie die vorig jaar bij de behandeling van het Belastingplanpakket is aangenomen
met betrekking tot de vereenvoudigingsopgave.1 Zij beschrijven de volgende uitgangspunten: aanvaardbare marginale druk, aanvaardbare
budgettaire effecten, aanvaardbare inkomsteneffecten en aanvaardbare arbeidsaanbodeffecten.
Daarbij merken de leden op dat ik in het plan van aanpak fiscale regelingen vooral
stil sta bij (on)doelmatigheid en (on)doeltreffendheid van fiscale regelingen en beperkt
bij inkomsteneffecten. In de genoemde brief wordt niet ingegaan op marginale druk
en arbeidsaanbodeffecten zo stellen deze leden. In mijn plan van aanpak heb ik toegelicht
dat ik de fiscale regelingen in ieder geval zal wegen aan de hand van een aantal criteria.
Dit «wegingskader» wordt ook betrokken in de overleggen die gaan plaatsvinden. Bij
de weging van de fiscale regeling zijn criteria zoals (on)doelmatigheid en (on)doeltreffendheid
van belang om tot een eerste overzicht en prioritering te komen. Met de uitkomsten
van deze weging wordt beoordeeld welke vervolgstappen worden genomen. Indien dit leidt
tot afschaffing of aanpassing van specifieke regelingen kan indien relevant gekeken
worden naar de gevolgen hiervan voor de marginale druk, inkomen en arbeidsaanbod.
De Staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst, M.L.A. van Rij