Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 december 2022
Bij de regeling van werkzaamheden van 13 december jl. hebben de leden Omtzigt en De
Jong (PVV) twee informatieverzoeken gedaan (Handelingen II 2022/23, nr. 34, Rgeling
van Werkzaamheden). Hierbij ga ik nader in op deze verzoeken.
Het lid De Jong (PVV) heeft verzocht om het wetsvoorstel toekomst pensioenen (Kamerstuk
36 067), de doorrekeningen van De Nederlandsche Bank (DNB) en het advies van de Commissie
Parameters onafhankelijk te laten toetsen.
Het wetsvoorstel toekomst pensioenen is in december 2020 in internetconsultatie gegaan.
Vervolgens is het wetsvoorstel getoetst door De Nederlandsche Bank, de Autoriteit
Financiële Markten, de Autoriteit Persoonsgegevens, de Belastingdienst, het College
voor de Rechten van de Mens en de Raad voor de Rechtspraak. Ten slotte heeft de Raad
van State advies uitgebracht over het wetsvoorstel. Het wetsvoorstel is daarmee meermaals
door diverse partijen onafhankelijk getoetst.
In de Kamerbrief bij de aanbieding van het wetsvoorstel toekomst pensioenen heb ik
uiteengezet dat ik DNB heb verzocht om ook voor de periode van de Kamerbehandeling
beschikbaar te zijn om mogelijke aanvullende rekenverzoeken op te pakken (kamerstuk
36 067, nr. 5). Hierover heb ik specifieke afspraken met DNB gemaakt om de onafhankelijkheid en
de kwaliteit van de doorrekeningen te borgen. Zo is afgesproken dat de eindverantwoordelijkheid
voor de doorrekeningen buiten de toezichthoudende taak van DNB plaatsvinden, zodat
de rollen van toezichthouder en rekenmeester goed zijn gescheiden. Daarbij is tevens
afgesproken dat DNB bij grotere doorrekeningen gebruik zal maken van een externe klankbordgroep,
waarin relevante financiële en actuariële expertise uit pensioenpraktijk en wetenschap
is vertegenwoordigd. Dat is ook bij de meest recente doorrekening het geval geweest.
Tenslotte hecht ik eraan om te vermelden dat voor mij de onafhankelijkheid van DNB
buiten kijf staat.
Het advies van de Commissie Parameters is samengesteld door onafhankelijke wetenschappers
die het advies hebben gebaseerd op recente wetenschappelijke inzichten. Bij deze wetenschappelijke
inzichten is de gebruikelijke peer review van toepassing. De commissie heeft haar adviezen met verwijzingen naar de wetenschappelijke
literatuur ook uitgebreid toegelicht in het rapport en in de hoorzitting met uw Kamer.
Het lid Omtzigt heeft verzocht om aan te geven op welk tijdstip welke informatie is
gedeeld met de media met betrekking tot de berekeningen die DNB en pensioenfondsen
hebben uitgevoerd.
De afgelopen weken hebben DNB en de pensioenfondsen de eerdere berekeningen geactualiseerd
op basis van de scenarioset zoals geadviseerd door de Commissie Parameters. Tussen
12.00 en 16.30 uur op maandagmiddag 12 december hebben verschillende dagbladen onder
embargo op het Ministerie van SZW inzage gekregen in conceptberekeningen van DNB en
de pensioenfondsen, zodat zij – gelet op de complexiteit – zich voldoende konden verdiepen
in deze berekeningen en de aannames die daaraan ten grondslag liggen. Daarbij zijn
eventuele vragen over de conceptberekeningen ook beantwoord. Andere nieuwsmedia zijn
onder embargo mondeling geïnformeerd over de globale inhoud van de berekeningen.
De definitieve doorrekeningen van DNB heeft het ministerie in de loop van de middag
ontvangen en omstreeks 18 uur ook de definitieve doorrekeningen van de fondsen. De
definitieve berekeningen zijn vlak daarna onder embargo gedeeld met de dagbladen die
eerder die middag inzage hadden in de conceptberekeningen, in afwachting van de begeleidende
Kamerbrief waar op dat moment nog aan gewerkt werd. Om 19.05 uur is de Kamerbrief
samen met de berekeningen naar de Kamer gestuurd (Kamerstuk 32 043, nr. 597). Kort daarna zijn verschillende nieuwsmedia geïnformeerd dat de definitieve berekeningen
verzonden waren naar de Kamer.
De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen,
C.J. Schouten