36 067 Wijziging van de Pensioenwet, de Wet inkomstenbelasting 2001 en enige andere wetten in verband met herziening van het pensioenstelsel, standaardisering van het nabestaandenpensioen, aanpassing van de fiscale behandeling van pensioen en enige andere wijzigingen ten aanzien van pensioen (Wet toekomst pensioenen)

Nr. 85 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR ARMOEDEBELEID, PARTICIPATIE EN PENSIOENEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 november 2022

De Nederlandsche Bank (DNB) heeft in het kader van de pensioentransitie op verzoek van mijn ministerie meerdere berekeningen uitgevoerd. De meest recente berekeningen zijn op 6 september jl. gedeeld met uw Kamer.1 Op pagina’s 13 tot en met 16 zijn de aannames die gebruikt zijn uitvoerig beschreven.

De Commissie Parameters 2019 heeft een netto meetkundig maximaal aandelenrendement voor herstelplannen en premiestelling geadviseerd van 5,6%. Voor het door de Commissie Parameters geadviseerde model voor economische scenario’s geldt dat de mediane netto-aandelenrendementen op de lange termijn (bijv. 60 jaar) convergeren naar 5,6% (zie hiervoor hoofdstuk 5 van het advies van de Commissie Parameters, 2019).2 Echter, bij de start van de projectie wijkt het aandelenrendement in zijn algemeenheid nog af van 5,6%. Het aandelenrendement is in de eerste jaren van de projectie namelijk onder andere afhankelijk van de rentestand waarop de scenarioset is gekalibreerd.

De beginstand van het model waarop de berekeningen van afgelopen zomer zijn uitgevoerd is gekalibreerd op de rentestand van maart 2022. Zie daarvoor pagina 18 van de berekeningen die op 6 september jl. met uw Kamer zijn gedeeld. De kalibratie van de onderliggende parameters is conform het advies van de commissie parameters uit 2019.

DNB heeft de gebruikte scenarioset op 11 november 2022 gepubliceerd.3

De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, C.J. Schouten

Naar boven