Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 april 2022
Hierbij stuur ik u, mede namens de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en de
Minister voor Klimaat en Energie, het antwoord op de spoedvragen die vanavond door
uw Kamer zijn gesteld over de mogelijke aankomst van een tanker met Russische olie
in de haven van Rotterdam.
De Minister van Buitenlandse Zaken, W.B. Hoekstra
Vraag 1
Klopt het dat er morgen Russische olie op deze wijze aankomt in Rotterdam
Antwoord
Ja. De Sunny Liga is niet door Zweedse autoriteiten geweigerd maar vanwege verzet
van Zweedse havenarbeiders niet aangemeerd. Eén van de twee grootste Zweedse havenarbeidersvakbonden
weigert sinds 28 maart alle schepen met «een band met Rusland» te lossen.
Vraag 2
Heeft de regering het bedrijf dat deze olie koopt en/of gebruikt gevraagd hiervan
af te zien
Antwoord
Het kabinet heeft in recente Kamerbrieven, waaronder in de beantwoording van de motie
van de leden Klaver en Piri (Kamerstuk 36 045, nr. 48) op 5 april (Kamerstuk 36 045, nr. 58), en de Kamerbrief over onafhankelijkheid van Russische olie, kolen en gas met behoud
leveringszekerheid van 22 april (Kamerstukken 29 023 en 36 045, nr. 302) aangegeven zo snel als mogelijk de import van Russische energiedragers af te willen
stappen. Daarbij heeft het kabinet bedrijven ook opgeroepen de import van Russische
olie, kolen en gas zoveel mogelijk te beperken.
Vraag 3
Is de NL regering bereid om maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat deze olie
niet geïmporteerd wordt.
Antwoord
Momenteel wordt gepoogd de afnemer van de lading van het schip te achterhalen. Het
kabinet is voornemens in gesprek te treden met de afnemer van de lading die dit schip
vervoert. Desalniettemin valt dit schip, en deze lading, op dit moment niet onder
de EU-sancties tegen Rusland. Het huidige havenverbod heeft betrekking schepen die
geregistreerd staan onder Russische vlag. Daarbij is een uitzondering opgenomen voor
brandstof en voedselproducten. Dit schip vaart onder de vlag van de Marshall Eilanden
en het schip heeft nooit onder een Russische vlag gevaren. Het schip komt met een
lading gasolie uit Rusland. Aangezien het geen Russisch gevlagd schip is en voor zover
kan worden nagegaan ook niet aan een persoon of entiteit op de sanctielijst kan worden
gekoppeld, is er geen juridische grondslag om dit schip de toegang tot de haven van
Rotterdam te weigeren. In het geval dat het schip onder RF vlag zou varen valt het
in dit geval ook niet onder de sancties, omdat de lading bestaat uit goederen die
op de uitzonderingslijst staat (artikel 3 sexies bis, 5e lid onder a, Verordening
2022/576 tot wijziging van VO833/2014).