Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 36030 nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 36030 nr. 4 |
Vastgesteld 31 maart 2022
De vaste commissie voor Justitie en Veiligheid, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.
De vragen zijn op 11 maart 2022 voorgelegd aan de Minister van Justitie en Veiligheid. Bij brief van 29 maart 2022 zijn ze door de Minister van Justitie en Veiligheid beantwoord.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De voorzitter van de commissie, Van Meenen
De griffier van de commissie, Brood
1
Waarom wordt er nog 34 miljoen euro uitgetrokken voor de naleving en controle van het Coronatoegangsbewijs (CTB) nu het CTB grotendeels niet meer verplicht is?
De specifieke uitkering naleving controle CTB 2022 is opgesteld met het doel om het controleren van het CTB te bevorderen. De controle wordt uitgevoerd door ondernemers, instellingen en verenigingen. Dit is voor hen een extra taak die, afhankelijk van de branche, tot veel extra controlewerkzaamheden leidt.
Daarom heeft het Kabinet deze middelen vrijgemaakt om hen te ondersteunen in deze taak. De regeling loopt van 1 januari 2022 t/m 26 maart 2022. Alleen kosten die gemaakt zijn met dit doel komen in aanmerking. Wanneer de CTB-plicht volledig wegvalt, worden er ook geen kosten meer gemaakt die aan dit doel voldoen. Ongebruikte middelen vloeien terug naar het Rijk.
2
Is het bedrag van 34 miljoen euro voor de controle en handhaving van CTB's ook bedoeld ten behoeve van de controle en handhaving van testbewijzen voor grote evenementen?
Ja, voor zover de middelen ingezet worden om de controle van het CTB te bevorderen.
3
Welk bedrag is er nodig voor Testen voor toegang (1G)?
Zie vraag 4.
4
Is de 34 miljoen euro die nu wordt uitgetrokken voor de controle en handhaving van CTB's ook bedoeld voor Testen voor Toegang? Zo ja, welk deel van die 34 miljoen euro? Zo nee, waar is het bedrag dan nog wel voor bedoeld?
De middelen van de specifieke uitkering CTB kunnen alleen ingezet worden om het controleren van het CTB te bevorderen. Dit geldt ook voor 1G evenementen, zo lang zij CTB-plichtig zijn. De middelen kunnen daarom ingezet worden voor de CTB controle aan de deur van deze evenementen. De gemeenten kunnen de middelen naar eigen inzicht inzetten om lokaal maatwerk te kunnen leveren. Er zal op gemeentelijk niveau gekeken worden wat er nodig is. De middelen kunnen niet ingezet worden voor het afnemen van testen. De testen worden georganiseerd door de Stichting Open Nederland, die separaat wordt gefinancierd.
5
Waarom is uw voornemen om extra middelen vrij te maken om bij te dragen aan de kosten die ondernemers, instellingen en verenigingen maken voor het controleren van het CTB nog geldig nu de CTB's daar niet meer verplicht zijn? Om welke kosten gaat het dan nog?
De middelen zijn alleen bedoeld voor die periode en die ondernemers (of instellingen of verenigingen) waar er een CTB controle is.
6
Kan worden toegelicht hoe effectief de middelen voor de controle van het (CTB) zijn besteed?
De verantwoording over deze middelen zal plaatsvinden in 2023.
7
Hoe zijn de extra middelen die de gemeenten ontvingen voor de naleving van het CTB exact verdeeld en besteed en hoe zijn de effecten van deze middelen gemonitord?
De middelen zijn evenredig over de gemeenten verdeeld op basis van het inwonersaantal. Voor het aantal inwoners wordt uitgegaan van peildatum 1 januari 2021. De verantwoording over deze middelen zal plaatsvinden in 2023, daarna zal de besteding inzichtelijk worden.
8
Hoe is omgegaan met gemeenten die wel middelen hebben ontvangen voor de controle van het CTB, maar ook hebben gecommuniceerd dat zij niet of slechts beperkt het CTB hebben gehandhaafd?
Er wordt uitgegaan van naleving en controle, waarbij handhaving het sluitstuk is. Deze middelen zijn juist bedoeld om de controle door ondernemers te bevorderen en hen te ondersteunen in deze taak. Gemeenten leggen verantwoording af over hoe deze middelen zijn ingezet.
9
Is het voor u controleerbaar dat alle middelen die aan gemeenten zijn gegeven voor de handhaving van het CTB, ook daadwerkelijk door gemeenten zijn besteed aan naleving van het CTB?
De verantwoording over deze middelen zal plaatsvinden in 2023, daarna zal de verdeling en besteding pas inzichtelijk worden. Gemeenten zijn ervan op de hoogte dat de middelen alleen ingezet mogen worden met het doel de controle van het CTB te bevorderen. Zij weten ook dat zij hun uitgaven dienen te verantwoorden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36030-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.