De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
De departementale begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:
I
In artikel 2 Curatieve zorg worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 2.500 (x € 1.000).
II
In artikel 2 Curatieve zorg worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 2.500 (x € 1.000).
Toelichting
De wachttijden in de genderzorg zijn, in tegenstelling tot de doelstelling van het
kabinet, niet gehalveerd maar juist toegenomen. Het is van groot belang voor de kwaliteit
van de genderzorg en het mentale en fysieke welzijn van transgender personen in Nederland
om die wachtlijsten te verkorten. Dit amendement beoogt een eerste stap te zetten
in het vergroten van de toegankelijkheid van de genderzorg en het verkorten van de
wachtlijsten.
Voor het stellen van de indicatie genderincongruentie is een psychologische evaluatie
in de zorgstandaard somatische zorg opgenomen. Gemiddeld duurt het proces van diagnosestelling
ongeveer negen maanden, na een gemiddelde wachttijd van vierentwintig maanden. Pas
na de indicatiestelling kan een patiënt starten met de somatische genderzorg: hormoonbehandeling
en chirurgie.
Een langere doorlooptijd van de psychische evaluatie is voor cliënten met een grote
zorgbehoefte erg belangrijk. Bij cliënten die in alle opzichten klaar zijn voor somatische
zorg leidt de lange doorlooptijd echter tot frustratie, wantrouwen en hogere zorgkosten.
Het betekent namelijk dat de schaarse zorgcapaciteit wordt ingezet voor mensen die
de zorg minder nodig hebben, terwijl mensen met een grotere zorgvraag langer op de
wachtlijst blijven staan.
In het oorspronkelijke begrotingsvoorstel is een bedrag opgenomen van € 2,5 miljoen
onder subsidies (regelingen), onderdeel van de «Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid
van de zorg». Met dit amendement wordt dit bedrag verdubbeld. Het is de bedoeling
van indieners om de inzet van de extra beschikbaar gemaakte middelen breder aan te
wenden dan de in het originele wetsvoorstel genoemde doelstelling door te investeren
in de Proeftuin Triage Genderzorg. Hierbij stelt een taskforce van genderzorgverleners
en vertegenwoordigers van patiëntenorganisaties een triageprotocol op en voert het
uit. De Proeftuin Triage Genderzorg kan helpen de wachtlijsten te verkorten door degenen
zonder contra-indicaties een lichter en korter psychologisch traject te bieden voor
indicatiestelling, terwijl degenen met contra-indicaties een toegesneden intensiever
traject kunnen aangaan.
Triage is bij elke vorm van zorg ingevoerd, en daar zou de genderzorg geen uitzondering
op moeten zijn. Met de Proeftuin Triage Genderzorg wordt vanaf het moment van aanmelding
onderscheid gemaakt tussen complexe en niet-complexe indicatiestelling. De uitvoering
van de triage geschiedt door een speciaal team van psychologen, die daarvoor worden
getraind en/of reeds werkzaam zijn in de genderzorg. Zoals gebruikelijk vindt dit
plaats op basis van «contra-indicaties». De taskforce stelt de contra-indicaties vast,
besluit hoe deze worden toegepast, en ze houdt toezicht op de uitvoering. Op basis
van ervaring kan het triageprotocol worden geoptimaliseerd.
Zo krijgt ieder een passende indicatiestelling met zorg op de juiste plek, neemt de
druk op het beperkt aantal genderzorg psychologen af, kan de gemiddelde doorlooptijd
omlaag en worden de wachttijden verkort. Mocht na triage blijken dat er toch contra-indicaties
naar voren komen en een intensiever traject nodig is, dan kan het aantal gesprekken
worden uitgebreid. Andersom geldt hetzelfde.
Het is van belang dat de Proeftuin Triage Genderzorg van start gaat in 2022, zodat
de resultaten, inzichten en ervaringen van de Proeftuin – na beoordeling van onafhankelijke
medische experts en ervaringsdeskundigen – hun weg kunnen vinden naar de nieuwe zorgstandaard
die in 2024 wordt geïmplementeerd.
De dekking van dit amendement wordt gevonden in de niet-juridisch verplichte uitgaven
van artikel 2 Curatieve zorg.
Simons
Gündogan