Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 oktober 2021
Met deze brief bied ik u de antwoorden aan op de schriftelijke vragen gesteld door
de leden Inge van Dijk en Amhaouch (beiden CDA) over het bericht «High Tech Campus
niet naar Amerikanen, maar in handen van de Singaporese staat». Deze vragen werden
ingezonden op 7 oktober 2021 (Aanhangsel Handelingen II 2021/22, nr. 348).
Ik wil deze gelegenheid ook graag benutten om nader in te gaan op de betrokkenheid
van de overheid bij de verkoop van het vastgoed en het vastgoedmanagement van de High
Tech Campus Eindhoven (HTCE) door Ramphastos Investments aan een consortium gevormd
door Oaktree Capital Management en GIC Private Limited en de afwegingen die hierin
gemaakt zijn.
Ten eerste wil ik erop wijzen dat Philips tot 2012 eigenaar was van het vastgoed op
de HTCE. Philips heeft destijds al de afweging gemaakt dat het bezit van vastgoed
niet tot de kerntaken van het bedrijf behoort en is overgegaan tot verkoop aan een
vastgoedontwikkelaar.
Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat is in het huidige commercieel-vertrouwelijke
traject via een drietal wegen betrokken bij de verkoop van de HTCE. Vertegenwoordigers
van de kopers hebben contact gezocht met het Bureau Toetsing Investeringen (onderdeel
van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK)) om te informeren naar wettelijke
toetsingskaders, die mogelijk op deze vastgoedtransactie van toepassing zijn. Daarnaast
heeft zowel de verkopende partij, Ramphastos Investments, als een huurder van de HTCE
zich bij EZK gemeld terwijl de verkoop zich in een verkennende fase bevond.
In het kader van economische veiligheid heeft EZK gekeken naar de aard van de transactie
en of deze gevolgen kan hebben voor de nationale veiligheid. Het betreft hier een
wijziging in zeggenschap over het vastgoed en het vastgoedmanagement van de HTCE.
Met uitzondering van het concentratietoezicht door de Autoriteit Consument & Markt
(de overname is op 3 september bij de ACM gemeld en op 20 september goedgekeurd),
is geen bestaand of aanstaand wettelijk kader van toepassing dat een toetsing voorafgaand
aan deze verkoop voorschrijft en oplegt.
Naar zijn aard – omdat het vastgoed betreft – valt de transactie buiten het bereik
van de investeringstoetsen zoals opgenomen in de energiewetgeving en de Telecommunicatiewet.
Ook het wetsvoorstel Veiligheidstoets investeringen, fusies en overnames dat de mogelijkheid
geeft met terugwerkende kracht (vanaf september 2020) transacties te toetsen op risico’s
voor de nationale veiligheid biedt geen aanknopingspunten. Ramphastos Investments
en de beheer- en exploitatiemaatschappijen HTCE Development B.V. en HTCE Site Management
B.V. zijn geen van allen aanbieders van een vitaal proces in de zin van het wetsvoorstel.
Ook zijn zij geen eigenaar noch hebben zij controle over of directe toegang tot sensitieve
technologie. Daarmee valt de transactie buiten het toepassingsbereik van dit wetsvoorstel.
Wel biedt de High Tech Campus huisvesting en services aan een cruciaal ecosysteem
voor de innovatie- en ontwikkelingskracht van de Nederlandse economie. Op de HTCE
is een aantal majeure hightech-ondernemingen gevestigd, alsook vele startups en scale-ups.
Het kabinet kijkt – los van de transactie – nauwlettend naar duidelijke waarborgen
om sensitieve technologie en bedrijfsgevoelige informatie te beschermen tegen ongewenst
weglekken. Over de informatiebeveiliging en risico’s voor de nationale veiligheid
bij directe toegang tot de locaties waar sensitieve technologie gebruikt of ontwikkeld
wordt is mijn ministerie momenteel aan het verkennen of aanvullende maatregelen noodzakelijk
zijn. Hierover staat EZK in contact met HTCE Site Management. Dit staat overigens
los van de eigenaarsconstructie.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
S.A. Blok