35 925 XIII Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2022

Nr. 12 NOTA VAN WIJZIGING

Ontvangen 28 oktober 2021

Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:

A

De begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2022 komt te luiden:

Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2022 (bedragen x € 1.000)

Art.

Omschrijving

Verplichtingen

Uitgaven

Ontvangsten

         
 

Totaal

17.103.042

8.417.617

5.559.237

         
 

Beleidsartikelen

16.800.757

8.115.332

5.533.943

1

Goed functionerende economie en markten

267.372

249.968

31.934

2

Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei

3.120.189

2.355.006

672.151

3

Toekomstfonds

169.513

245.374

75.300

4

Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering

12.297.722

4.317.973

3.720.277

5

Een veilig Groningen met perspectief

945.961

947.011

1.034.281

         
 

Niet-beleidsartikelen

302.285

302.285

25.294

40

Apparaat

302.285

302.285

25.294

41

Nog onverdeeld

0

0

0

TOELICHTING

Algemeen

Het budget voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) voor het jaar 2022 wordt geactualiseerd in verband met de verbeterde economische situatie en nabetalingen bij subsidievaststellingen. Daarnaast is het budget voor 2022 opgenomen voor de subsidieregeling Vaste Lasten voor onder andere Nachtsluiting (VLN).

Het kabinet heeft in het kader van de Augustusbesluitvorming besloten om € 6,8 mld vrij te maken voor additionele klimaatmaatregelen in de komende jaren. Voor een aantal maatregelen is dit nu uitgewerkt in concrete bestedingsplannen. De financiële consequenties van deze bestedingsplannen worden met deze nota van wijziging verwerkt door toevoeging van middelen aan artikel 4 van de begroting van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Onderdeel A

Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen

De tabel budgettaire gevolgen van beleid voor beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: Innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei en beleidsartikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering na de nota van wijziging komen te luiden:

Artikel 2 Bedrijvenbeleid: Innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei

Tabel 1 Budgettaire gevolgen van beleid art. 2 Bedrijvenbeleid: Innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei (bedragen x € 1.000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Verplichtingen

6.249.238

15.994.465

3.120.189

2.245.297

2.232.617

2.247.144

2.239.123

               

Uitgaven

3.578.265

8.692.640

2.355.006

1.496.430

1.289.898

1.197.458

1.155.242

               

Subsidies (regelingen)

2.046.853

6.755.788

1.226.144

357.683

339.005

272.033

252.053

MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)

16.467

18.888

25.908

30.395

41.122

41.122

41.122

Eurostars

16.961

18.734

19.583

19.049

18.649

18.382

18.132

Bevorderen ondernemerschap

17.144

21.463

27.107

19.327

12.525

13.425

13.425

Biobased economy

5

           

Cofinanciering EFRO

13.358

25.563

38.335

26.477

31.977

32.077

24.077

Bijdrage aan ROM's

6.726

8.062

8.477

8.477

8.477

8.477

8.477

Verduurzaming industrie

4.844

15.104

23.936

45.744

60.429

72.725

78.700

Startup beleid

7.788

12.623

16.900

13.100

1.700

0

0

Urgendamaatregelen Industrie

9.982

34.983

35.300

43.150

36.350

10.200

2.100

Invest-Nl

7.966

10.802

10.802

10.802

10.802

10.802

10.802

Noodloket (TOGS)

866.886

1.600

0

0

0

0

0

Noodloket (TOGS) Caribisch Nederland

3.290

0

0

0

0

0

0

Qredits

6.000

0

0

0

0

0

0

Tegemoetkoming vaste lasten

1.059.190

5.937.000

680.000

0

0

0

0

Tegemoetkoming vaste lasten Caribisch Nederland

9.311

29.300

0

0

0

0

0

Europees Defensie Fonds cofinanciering

0

0

5.000

10.000

5.000

0

0

Omscholing naar tekortsectoren

0

37.500

40.000

0

0

0

0

Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling

0

20.000

0

0

0

0

0

Infrastructuur duurzame industrie (PIDI)

0

10.460

13.500

13.500

13.500

13.500

0

Herstructurering winkelgebieden

0

9.000

11.200

15.600

19.600

18.600

26.000

R&D mobiliteitssectoren

0

10.000

37.500

37.500

37.500

12.500

15.000

TRSEC

0

380.000

0

0

0

0

0

NGF – project AiNed

0

4.400

8.800

13.200

13.200

4.400

0

NGF – project Groenvermogen van de Nederlandse economie

0

800

21.530

33.340

10.590

6.740

0

NGF – project Health-RI

0

2.200

4.400

6.600

6.600

2.200

0

NGF – project RegMed XB

0

10.200

12.800

0

0

0

0

NGF – project kwantumDeltaNL

0

14.200

33.100

3.100

3.600

0

0

Indirecte Kosten Compensatie ETS

0

0

81.600

0

0

0

0

Vaste lasten nachtsluiting

0

120.000

60.000

0

0

0

0

NGF – project Nationaal Onderwijslab

0

0

5.460

5.638

6.032

6.421

13.756

Overig

935

2.906

4.906

2.684

1.352

462

462

               

Leningen

65.000

655.000

80.000

100.000

0

0

0

Bedrijfssteun

40.000

565.000

0

0

0

0

0

Qredits

25.000

90.000

80.000

100.000

0

0

0

               

Garanties

24.039

332.740

157.541

162.195

112.945

112.945

87.945

BMKB

16.916

37.523

37.624

42.228

42.228

42.228

42.228

Klein Krediet Corona garantieregeling

0

0

0

0

0

0

0

Groeifaciliteit

5.216

58.472

8.172

8.222

8.972

8.972

8.972

Garantie Ondernemersfinanciering

1.907

11.745

11.745

11.745

11.745

11.745

11.745

Garantie Ondernemersfinanciering Corona

0

225.000

100.000

100.000

50.000

50.000

25.000

               

Opdrachten

7.911

10.674

11.939

9.558

8.314

8.139

8.139

Onderzoek en opdrachten

3.648

4.044

4.455

4.116

4.333

4.333

4.333

Caribisch Nederland

496

934

1.083

1.096

830

805

805

ICT beleid

254

0

0

0

0

0

0

Regeldruk

582

2.206

2.336

2.336

2.336

2.336

2.336

Regiekosten regionale functie

137

498

665

665

665

665

665

Invest-NL

88

0

0

0

0

0

0

Small Business Innovation Research

2.706

2.992

3.400

1.345

150

0

0

               

Bijdrage aan agentschappen

121.919

166.951

92.678

91.625

89.746

89.746

89.746

Bijdrage RVO.nl

120.156

166.408

92.135

91.470

89.591

89.591

89.591

Bijdrage Agentschap Telecom

549

543

543

155

155

155

155

Invest-NL

1.214

0

0

0

0

0

0

               

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

361.869

358.761

340.286

337.915

328.890

328.540

328.425

Bijdrage aan TNO

207.782

198.698

178.863

177.388

177.363

177.013

176.898

Kamer van Koophandel

125.551

134.058

135.958

135.047

126.047

126.047

126.047

Bijdrage aan NWO-TTW

28.536

26.005

25.465

25.480

25.480

25.480

25.480

               

Bijdrage aan medeoverheden

25.388

22.329

13.998

9.823

0

0

0

MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)

25.388

22.329

13.998

9.823

0

0

0

               

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

341.230

390.397

432.420

427.631

410.998

386.055

388.934

Internationaal Innoveren

36.289

42.904

52.766

43.332

39.379

39.857

39.857

PPS toeslag

121.478

173.199

199.068

208.414

195.070

182.052

182.052

TO2 (excl. TNO)

63.098

61.917

55.880

54.429

53.919

53.419

53.419

Topsectoren overig

5.752

15.888

10.749

9.346

7.923

8.020

10.899

Ruimtevaart (ESA)

99.159

73.749

72.726

72.529

73.426

73.426

73.426

Bijdrage NBTC

9.750

9.425

9.425

9.425

9.425

9.425

9.425

Overige bijdragen aan organisaties

3.624

5.265

5.806

5.856

5.856

5.856

5.856

Economische ontwikkeling en technologie

2.080

8.050

10.000

8.300

10.000

10.000

10.000

EU-cofinanciering JTF

0

0

16.000

16.000

16.000

4.000

4.000

               

Storting begrotingsreserve

584.056

0

0

0

0

0

0

Storting reserve BMKB

229.642

0

0

0

0

0

0

Storting reserve Klein Krediet Corona

164.763

0

0

0

0

0

0

Storting reserve Groeifaciliteit

890

0

0

0

0

0

0

Storting reserve GO

178.244

0

0

0

0

0

0

Storting reserve MKB financiering

10.517

0

0

0

0

0

0

               

Ontvangsten

143.254

647.139

672.151

223.857

220.503

217.307

213.223

Luchtvaartkredietfaciliteit

2.227

512

1.712

1.809

863

0

0

Rijksoctrooiwet

48.756

46.983

47.041

47.041

45.966

44.966

42.466

Eurostars

5.152

5.095

4.250

4.250

4.250

4.250

4.000

F-35

3.315

8.000

9.000

10.576

10.576

10.576

10.576

Diverse ontvangsten

20.098

6.667

1.648

1.148

1.148

1.148

1.148

Bedrijfssteun

0

49.000

89.500

105.033

103.700

102.367

101.033

Noodloket (TOGS)

2.454

0

0

0

0

0

0

Tegemoetkoming vast lasten

0

375.000

465.000

0

0

0

0

BMKB

37.561

33.000

33.000

33.000

33.000

33.000

33.000

Onttrekking reserve BMKB

0

1.882

0

0

0

0

0

Onttrekking reserve Klein Krediet Corona

0

100.000

0

0

0

0

0

Klein Krediet Corona

763

0

0

0

0

0

0

Groeifaciliteit

5.384

8.000

8.000

8.000

8.000

8.000

8.000

Onttrekking reserve Groeifaciliteit

10.000

0

0

0

0

0

0

Garantie Ondernemingsfinanciering

6.650

13.000

13.000

13.000

13.000

13.000

13.000

Onttrekking reserve GO

324

0

0

0

0

0

0

MKB financiering

570

0

0

0

0

0

0

Tabel 2 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Verplichtingen

6.249.238

15.994.465

3.120.189

2.245.297

2.232.617

2.247.144

2.239.123

waarvan garantieverplichtingen

1.669.958

4.352.400

1.250.000

1.250.000

1.250.000

1.250.000

1.250.000

waarvan overige verplichtingen

4.579.280

11.642.065

1.870.189

995.297

982.617

997.144

989.123

Toelichting

Tegemoetkoming Vaste Lasten COVID-19 (TVL)

Het kasbudget voor 2021 voor de TVL is verlaagd met € 1,5 mld in verband met een lager beroep op de regeling dan geraamd. Dit is het gevolg van de verbeterde economische situatie ten gevolge van de versoepeling van de beperkende maatregelen. Deze verlaging is in de 9e incidentele suppletoire begroting 2021 reeds aan het parlement voorgelegd. Het kasbudget voor 2022 wordt verhoogd met € 80 mln, in verband met verwachte nabetalingen bij subsidievaststellingen.

Subsidieregeling Vaste Lasten voor onder andere Nachtsluiting (VLN)

Het kasbudget voor de VLN zoals vermeld in de Kamerbrief Steun aan door nachtsluiting getroffen horecabedrijven van 24 september jl. bedraagt € 180 mln, waarvan € 120 mln wordt geraamd in 2021 en € 60 mln in 2022. Het verplichtingenbudget bedraagt in totaal € 240 mln, waarvan € 60 mln in 2022. Dit hogere bedrag houdt verband met het feit dat verplichtingen op basis van 100% omzetderving worden vastgelegd. De budgetaanpassing in 2021 is reeds aan het parlement voorgelegd in de 9e incidentele suppletoire begroting 2021.

Nationaal Onderwijslab

Het Nationaal Onderwijslab wordt als een publieke voorziening opgezet om een impuls te geven aan de innovatie van digitale leer- en hulpmiddelen. Voor dit project werd in de eerste ronde van het Nationaal Groeifonds € 79,6 mln voorwaardelijk toegekend. Aan de gestelde voorwaarden is ondertussen voldaan. Daarom adviseert de beoordelingscommissie om de voorwaardelijke toekenning om te zetten in een onvoorwaardelijke. De fondsbeheerders nemen dit advies over en hebben tot omzetting besloten. Voor dit project waren reeds middelen geoormerkt op de NGF-begroting via de Voorjaarsnota en de 1e suppletoire begroting.

Artikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering

Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid art. 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering (bedragen x € 1.000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Verplichtingen

9.775.219

6.589.345

12.297.722

882.638

812.965

615.667

623.789

               

Uitgaven

3.674.944

3.867.604

4.317.973

4.855.732

4.898.223

4.521.787

4.422.052

               

Subsidies (regelingen)

2.160.036

3.505.419

3.922.202

4.471.604

4.561.624

4.189.307

4.104.449

Missiegedraven Onderzoek Ontwikkeling en Innovatie (MOOI)

40.675

55.437

60.135

58.524

54.015

48.735

43.700

Hernieuwbare Energietransitie (HER+)

38.427

32.426

42.140

45.540

42.000

25.540

0

Energie-efficiëntie

3.260

2.050

2.368

2.368

2.368

2.368

2.368

Green Deals

141

2.370

500

500

500

500

500

Demonstratieregeling Klimaat- en Energie-innovatie (DEI+)

33.605

52.715

75.963

55.143

49.369

38.856

45.576

Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS)

2.834

3.372

7.075

5.296

1.696

1.696

1.696

Projecten Klimaat en Energieakkoord

1.612

1.977

3.981

4.106

4.360

4.360

4.360

MEP

429

0

0

0

0

0

0

SDE

587.388

623.000

687.400

648.200

559.800

515.500

492.500

SDE+

1.192.654

1.859.096

2.585.508

3.077.956

3.117.976

2.819.219

2.634.347

SDE++

0

471.000

76.855

250.000

366.000

591.000

733.000

Aardwarmte

15.000

15.000

17.500

17.500

25.000

0

0

ISDE-regeling

101.383

130.250

258.000

260.000

292.000

100.000

100.000

Compensatie Energie-intensieve bedrijven (ETS)

110.083

179.542

0

0

0

0

0

Carbon Capture and Storage (CCS)

6.285

5.206

4.080

4.680

6.480

5.480

5.480

Subidieregeling Energiebesparing en duurzame energie sportaccommodaties (EDS)

32

0

0

0

0

0

0

Hoge Flux Reactor

7.451

6.401

6.401

6.401

5.401

5.401

5.401

Elektrisch rijden

0

5

0

0

0

0

0

Caribisch Nederland

14.460

24.661

4.144

4.144

4.144

4.144

4.144

Overige subsidies

4.014

37.101

50.000

0

0

0

0

Opschalingsinstrument waterstof

0

0

4.000

18.150

15.130

9.080

12.500

Maatregelen voor CO2-reductie

303

0

0

0

0

0

0

Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE)

0

418

10.519

13.096

15.385

17.428

18.877

Subsidie ondersteuning verduurzaming mkb

0

3.392

25.633

0

0

0

0

               

Leningen

4.000

5.000

61.400

46.500

10.000

9.000

0

Lening EBN

4.000

5.000

61.400

9.000

10.000

9.000

0

Lening Gasunie

0

0

0

37.500

0

0

0

               

Garanties

4.475

0

0

0

0

0

0

Verliesdeclaratie aardwarmte

4.475

0

0

0

0

0

0

               

Opdrachten

20.845

14.767

31.953

31.742

20.892

20.967

20.967

Onderzoek mijnbouwbodembeweging

1.938

3.117

1.986

1.570

1.570

1.570

1.570

SodM onderzoek

1.059

1.425

2.425

2.500

2.500

2.500

2.500

Uitvoeringsagenda Klimaat

203

542

623

623

623

623

623

Klimaat mondiaal

275

737

335

385

385

385

385

Onderzoek en opdrachten

17.370

8.946

26.584

26.664

15.814

15.889

15.889

               

Bijdrage aan agentschappen

84.148

95.514

81.435

86.874

86.793

82.172

76.867

Bijdrage aan RVO.nl

71.171

77.148

64.746

68.319

68.319

66.619

64.659

Bijdrage aan Agentschap Telecom

397

987

4.103

6.347

6.266

3.345

0

Bijdrage aan NEa

8.766

7.806

7.536

7.151

7.151

7.151

7.151

Bijdrage aan KNMI

1.437

2.045

1.264

1.271

1.271

1.271

1.271

Bijdrage aan NVWA

703

886

886

886

886

886

886

Bijdrage aan RIVM

0

35

1.600

1.600

1.600

1.600

1.600

Bijdrage aan RWS

1.674

6.607

1.300

1.300

1.300

1.300

1.300

               

Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

128.307

130.257

142.417

142.217

142.284

142.284

141.712

Doorsluis COVA-heffing

94.845

95.600

111.000

111.000

111.000

111.000

111.000

TNO kerndepartement

32.547

32.930

29.690

29.490

29.404

29.404

28.832

TNO-SodM

915

1.727

1.727

1.727

1.880

1.880

1.880

               

Bijdrage aan medeoverheden

8.971

12.600

1.340

0

0

0

0

Uitkoopregeling

8.971

12.600

1.340

0

0

0

0

               

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

10.446

36.940

10.893

10.462

10.297

11.724

11.724

Bijdrage aan Nuclear Research Group (NRG)

9.207

34.001

8.259

7.628

7.377

8.804

8.804

Internationale contributies

1.239

1.972

1.624

1.624

1.624

1.624

1.624

PBL Rekenmeesterfunctie

0

967

1.010

1.210

1.296

1.296

1.296

               

Stortingen begrotingsreserve

1.253.716

67.107

66.333

66.333

66.333

66.333

66.333

Storting in begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie

1.253.716

66.333

66.333

66.333

66.333

66.333

66.333

Storting in begrotingsreserve aardwarmte

0

774

0

0

0

0

0

               

Ontvangsten

3.738.266

4.353.325

3.720.277

4.276.577

4.410.277

4.256.277

3.906.277

Ontvangsten COVA

94.845

95.600

111.000

111.000

111.000

111.000

111.000

Opbrengst heffing ODE (SDE++)

2.542.250

2.648.000

2.692.000

2.838.300

3.062.000

3.198.000

2.983.000

Ontvangsten zoutwinning

2.391

2.511

2.511

2.511

2.511

2.511

2.511

Onttrekking reserve duurzame energie en klimaattransitie

236.020

687.971

4.186

454.186

404.186

154.186

304.186

ETS-ontvangsten

441.408

900.000

900.000

860.000

820.000

780.000

490.000

Onttrekking begrotingsreserve maatregelen voor CO2-reductie

395.210

0

0

0

0

0

0

Diverse ontvangsten

26.142

19.243

10.580

10.580

10.580

10.580

15.580

Tabel 4 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
 

2020

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Verplichtingen

9.775.219

6.589.345

12.297.722

882.638

812.965

615.667

623.789

waarvan garantieverplichtingen

0

66.600

44.200

44.200

0

0

0

waarvan overige verplichtingen

9.775.219

6.522.745

12.253.522

838.438

812.965

615.667

623.789

Toelichting

Voor artikel 4 geldt dat met deze nota van wijziging de volgende posten aan de begroting 2022 worden toegevoegd.

Tabel 5 Specificatie budget nota van wijziging (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

2025

2026

Verhoging SDE++ plafond 2022

8.855

195.000

195.000

195.000

195.000

Handhaving energiebesparingsplicht

9.200

9.200

9.200

9.200

9.200

Verbreding energiebesparingsplicht naar ETS-bedrijven

5.000

5.000

     

Verhoging ISDE-budget voor hybride warmtepompen

63.000

95.000

127.000

   

Verhoging tarief isolatiemaatregelen binnen ISDE

65.000

65.000

65.000

   

Uitvoeringskosten RVO.nl

6.700

6.700

6.700

5.000

5.000

Totaal

157.755

375.900

402.900

209.200

209.200

Verhoging SDE++-plafond 2022

Het kabinet kondigde op Prinsjesdag 2021 aan om in totaal € 6,8 mld kasmiddelen te investeren in klimaatmaatregelen, bovenop het bestaande klimaatbeleid. Het grootste deel van de extra middelen die het kabinet reserveert, gaat naar een ophoging van maximaal € 6 mld van het openstellingsbudget van de SDE++ in 2022 (i.e. verplichtingen). Dit draagt bij aan emissiereductie in 2030. Hiervoor heeft het kabinet in afwachting van nadere uitwerking in totaal € 3 mld aan kasmiddelen gereserveerd, die over meerdere jaren tot uitbetaling komt. Op basis van nadere uitwerking wordt € 2,814 mld overgeheveld naar de begroting van EZK voor de financiering van uitgaven als gevolg van het hogere openstellingsbudget (van maximaal € 6 mld). Het uiteindelijke openstellingsbudget voor de SDE++-ronde in 2022 wordt op een later moment definitief vastgesteld, onder andere aan de hand van de interesse van de markt, om te waarborgen dat er voldoende concurrentie is tussen projecten en het kosteneffectieve karakter van de regeling ondersteund wordt. Het resterende bedrag van € 186 mln blijft vooralsnog gereserveerd op de Aanvullende Post. De rest van de kasuitgaven worden op een later moment via de reguliere begrotingssystematiek in het juiste ritme gezet.

Hoewel SDE-middelen doorgaans worden opgebracht via de Opslag Duurzame Energie- en klimaattransitie (ODE), wordt de ophoging nu gefinancierd uit de algemene middelen, zodat er door deze maatregel geen lastenverzwaring via de energierekening plaatsvindt. Het doel van de ophoging van de SDE++-regeling is om met meerdere technologieën bij te dragen aan de verduurzaming van onder andere de gebouwde omgeving, mobiliteit, glastuinbouw en industrie.

Handhaving energiebesparingsplicht (instrument Onderzoek en Opdrachten)

Ongeveer 90.000 bedrijfsvestingen vallen onder de verplichting om alle energiebesparende maatregelen met een vijfjaar terugverdientijd te nemen. Met de informatieplicht energiebesparing is in 2019 een extra impuls gegeven aan energiebesparing bij bedrijven en instellingen. Om bedrijven te bewegen om te rapporteren en daadwerkelijk de energiebesparende maatregelen uit te voeren, spelen toezicht en handhaving door het decentrale bevoegd gezag (gemeente en Omgevingsdienst) een belangrijke rol. Het kabinet stelt voor om de begroting van artikel 4 op te hogen met een structurele Rijksbijdrage van ruim € 9 mln per jaar, zodat de toezichts- en handhavingscapaciteit bij omgevingsdiensten opgebouwd kan worden.

Verbreding energiebesparingsplicht naar ETS-bedrijven (instrument Onderzoek en Opdrachten)

Vanaf 2023 zullen ETS-bedrijven ook onder de energiebesparingsplicht vallen. Er zijn ongeveer 436 ETS-inrichtingen, waarvan alleen een beperkt aantal inrichtingen uit de glastuinbouw uitgezonderd blijven. Dit houdt in dat de meeste ETS-bedrijven een energiebesparingsonderzoek moeten indienen en alle energiebesparende maatregelen met een terugverdientijd van vijf jaar of minder uit moeten voeren. Om bedrijven te bewegen om te rapporteren en daadwerkelijk de energiebesparende maatregelen uit te voeren spelen toezicht en handhaving door het decentrale bevoegd gezag (gemeente, provincie en Omgevingsdienst) een belangrijke rol.

Om op korte termijn alle ETS-bedrijven te kunnen bezoeken, aan deze bezoeken opvolging te kunnen geven, maar ook om voldoende kennis op te kunnen bouwen van deze voor de energiebesparingsplicht nieuwe doelgroep stelt het kabinet twee jaar lang een bijdrage beschikbaar van in totaal € 10 mln om het bevoegde gezag in staat te stellen deze nieuwe rol te vervullen.

Verhoging ISDE-budget voor hybride warmtepompen

De hybride warmtepomp is een belangrijk warmtealternatief voor de CV-ketel en in veel gevallen een kansrijke techniek om reeds op korte termijn stappen te nemen in het (stapsgewijs) verduurzamen van de woningvoorraad. Om optimaal gebruik te maken van de natuurlijke investeringsmomenten, bijvoorbeeld bij vervanging van ketelinstallaties, zet het demissionaire kabinet aanvullende stappen om deze techniek te stimuleren. Bovendien heeft de motie Van der Lee/Bontenbal (Kamerstuk 32813, nr. 786) aangegeven hoe urgent de Kamer het stimuleren van de hybride warmtepomp vindt als onderdeel van de warmtetransitie in de gebouwde omgeving. In de praktijk blijken investeringen in (hybride) warmtepompen voor veel huishoudens en (klein)zakelijke partijen onvoldoende aantrekkelijk. Daarom stelt het Kabinet voor om de subsidiebedragen voor (hybride) warmtepompen in de ISDE te verhogen per 1 januari 2022 en in samenhang daarmee om het budget van de ISDE voor de komende drie jaar op te hogen met in totaal € 282 mln. Daarnaast wordt er de komende drie jaar € 3 mln beschikbaar gesteld voor uitvoeringskosten van RVO.nl en € 3 mln voor een publiekscampagne. Hierover wordt uw Kamer nader geïnformeerd via een aparte brief.

Verhoging tarief isolatiemaatregelen binnen ISDE

Het is essentieel de vraag naar energie terug te brengen, om dan in de resterende vraag te kunnen voorzien met de (beperkt) beschikbare duurzame bronnen. Daarom heeft het demissionaire kabinet € 514 mln in de periode 2022–2024 beschikbaar gesteld voor een Nationaal Isolatieprogramma. Daarover wordt u binnenkort geïnformeerd door de Minister van BZK. Onderdeel van het Nationaal Isolatieprogramma is het stimuleren van eigenaar-bewoners om isolatiemaatregelen te nemen. Daartoe worden de subsidiebedragen voor deze maatregelen binnen de ISDE per 1 januari 2022 verhoogd en in samenhang daarmee wordt het subsidiebudget met in totaal € 195 mln verhoogd over de periode 2022 tot en met 2024. De verhoging van de subsidiebedragen betekent dat gemiddeld 30% van de totale investeringskosten in isolatiemaatregelen zal worden gesubsidieerd, nu is dit 20%. Daarnaast wordt in totaal € 2,1 mln gereserveerd voor de uitvoeringskosten van RVO.nl.

De Minister van Economische Zaken en Klimaat, S.A. Blok

Naar boven