Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 september 2022
Hierbij bied ik u aan het ontwerpbesluit houdende wijziging van diverse besluiten
in verband met wijzigingen op het terrein van de voldoening van het lesgeld, de invoering
van de Registratie instellingen en opleidingen en enkele technische verbeteringen.
Voor de inhoud van het ontwerpbesluit verwijs ik u naar de ontwerpnota van toelichting.
De voorlegging geschiedt in het kader van de wettelijk voorgeschreven voorhangprocedure,
bedoeld in artikel 36a, zevende lid, van de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg,
de artikelen 1.7a, tweede lid, en 6.13, zesde lid, van de Wet op het hoger onderwijs
en wetenschappelijk onderzoek, artikel 25 van de Wet register onderwijsdeelnemers
en artikel 11a.1, tweede lid, van de Wet educatie en beroepsonderwijs en biedt uw
Kamer de mogelijkheid zich uit te spreken over het ontwerpbesluit voordat het aan
de Afdeling advisering van de Raad van State zal worden voorgelegd.
Tevens verzoek ik uw Kamer om mij te kennen te geven of u akkoord bent met toepassing
van het bepaalde in artikel 6, zevende lid, laatste volzin, van de Les- en cursusgeldwet.
Deze bepaling biedt de mogelijkheid om – indien uw Kamer daarmee akkoord is – de zgn.
nahangprocedure op grond van artikel 6, zevende lid, van de Les- en cursusgeldwet
achterwege te laten en te vervangen door de huidige voorhangprocedure. Indien u daarmee
akkoord gaat, zal het besluit na vaststelling niet meer opnieuw aan uw Kamer worden
voorgelegd.
Op grond van de aangehaalde bepalingen geschiedt de voordracht aan de Koning ter verkrijging
van het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State over het ontwerpbesluit
niet eerder dan vier weken nadat het ontwerpbesluit aan beide Kamers der Staten-Generaal
is overgelegd.
Er wordt gestreefd naar inwerkingtreding van het besluit met ingang van 1 januari
2023.
Een brief van gelijke strekking heb ik heden gezonden aan de voorzitter van de Eerste
Kamer der Staten-Generaal.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
R.H. Dijkgraaf