Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 oktober 2021
Hierbij informeer ik u over de storing in de systemen van de dienst Justis en de gevolgen
daarvan voor de dienstverlening, meer in het bijzonder ten aanzien van het aanvragen
en de afgifte van verklaringen omtrent gedrag (VOG).
Sinds vrijdag 15 oktober is er een storing bij het SSC-ICT. De storing trof meerdere
systemen rijksbreed, waaronder de applicaties van Justis. Het gaat om een softwarefout
in een systeem van één van de toeleveranciers van het SSC-ICT. Het betreft een technische
fout, geen ransomware of malware. Het SSC-ICT is samen met de leverancier met man
en macht aan het werk om de storing te verhelpen.
Een aantal applicaties van Justis kan inmiddels worden getest en dan weer in productie
worden genomen. Dit vraagt, gezien de complexiteit van de systemen en de koppelingen
naar andere systemen, de nodige tijd. Het systeem waarmee VOG’s kunnen worden aangevraagd
en afgegeven is helaas nog niet beschikbaar. Dat betekent dat er geen aanvragen digitaal
kunnen worden ingediend, dat gemeentes geen aanvragen kunnen doorzetten en handmatig
ingediende aanvragen niet kunnen worden verwerkt. Ook de VOG-aanvragen die in behandeling
waren op het moment van de storing kunnen niet worden afgehandeld. Continu screenen
in de kinderopvang en de taxibranche vindt wel plaats, dit is met een workaround opgelost.
Een workaround voor het algehele VOG-proces is, mede gezien de omvang hiervan (ca
5.000 aanvragen per dag), niet mogelijk.
Ik realiseer mij dat de storing grote gevolgen heeft. Alle werkgevers en alle andere
processen waarvoor een VOG vereist is (zoals emigratie, inschrijving in registers
van bepaalde beroepsgroepen) worden geraakt. Voor een aantal sectoren (kinderopvang,
onderwijs, taxibranche, jeugdzorg, busbranche, wegtransport) is een VOG wettelijk
verplicht. Veel andere werkgevers, zoals bijvoorbeeld DJI, nemen volgens eigen beleid
geen werknemers aan zonder VOG. Niet in het minste worden ook werknemers geraakt die
bijvoorbeeld niet kunnen starten in een nieuwe baan of functie. Ook raakt de storing
vrijwilligers die werken met kwetsbare doelgroepen en waarvan de organisatie een VOG
verlangt. Het is aan de sectoren, werkgevers en organisaties zelf om te beoordelen
of de situatie tot acute problemen leidt en welke maatregelen daarop kunnen worden
genomen.
Er wordt door alle betrokkenen hard gewerkt om de verstoring snel te verhelpen en
om het aanvraag- en afgifteproces weer snel op te kunnen starten. Door het SSC-ICT
kon bij het schrijven van deze brief echter nog geen prognose worden gegeven voor
het moment waarop het VOG-systeem weer kan werken. Daarna zal nog getest moeten worden
en ook dat neemt door de omvang en complexiteit van het systeem tijd in beslag.
Te verwachten is dat als er weer aanvragen gedaan kunnen worden er een inhaaleffect
zal optreden. Justis treft maatregelen om te zorgen dat deze golf van VOG-aanvragen
zo snel mogelijk kan worden behandeld en VOG’s kunnen worden afgegeven. Er moet echter
nog steeds rekening gehouden worden met vertraging in de afhandeling. Justis en het
SSC-ICT doen al het mogelijke om ervoor te zorgen dat de dienstverlening weer snel
op orde is.
Ik zal uw kamer van de voortgang op de hoogte houden.
De Minister voor Rechtsbescherming,
S. Dekker