35 925 VI Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2022

Nr. 20 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR RECHTSBESCHERMING

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 29 oktober 2021

Hierbij informeer ik u over de storing in de systemen van de dienst Justis en de gevolgen daarvan voor de dienstverlening, meer in het bijzonder ten aanzien van het aanvragen en de afgifte van verklaringen omtrent gedrag (VOG).

Sinds vrijdag 15 oktober is er een storing bij het SSC-ICT. De storing trof meerdere systemen rijksbreed, waaronder de applicaties van Justis. Het gaat om een softwarefout in een systeem van één van de toeleveranciers van het SSC-ICT. Het betreft een technische fout, geen ransomware of malware. Het SSC-ICT is samen met de leverancier met man en macht aan het werk om de storing te verhelpen.

Een aantal applicaties van Justis kan inmiddels worden getest en dan weer in productie worden genomen. Dit vraagt, gezien de complexiteit van de systemen en de koppelingen naar andere systemen, de nodige tijd. Het systeem waarmee VOG’s kunnen worden aangevraagd en afgegeven is helaas nog niet beschikbaar. Dat betekent dat er geen aanvragen digitaal kunnen worden ingediend, dat gemeentes geen aanvragen kunnen doorzetten en handmatig ingediende aanvragen niet kunnen worden verwerkt. Ook de VOG-aanvragen die in behandeling waren op het moment van de storing kunnen niet worden afgehandeld. Continu screenen in de kinderopvang en de taxibranche vindt wel plaats, dit is met een workaround opgelost. Een workaround voor het algehele VOG-proces is, mede gezien de omvang hiervan (ca 5.000 aanvragen per dag), niet mogelijk.

Ik realiseer mij dat de storing grote gevolgen heeft. Alle werkgevers en alle andere processen waarvoor een VOG vereist is (zoals emigratie, inschrijving in registers van bepaalde beroepsgroepen) worden geraakt. Voor een aantal sectoren (kinderopvang, onderwijs, taxibranche, jeugdzorg, busbranche, wegtransport) is een VOG wettelijk verplicht. Veel andere werkgevers, zoals bijvoorbeeld DJI, nemen volgens eigen beleid geen werknemers aan zonder VOG. Niet in het minste worden ook werknemers geraakt die bijvoorbeeld niet kunnen starten in een nieuwe baan of functie. Ook raakt de storing vrijwilligers die werken met kwetsbare doelgroepen en waarvan de organisatie een VOG verlangt. Het is aan de sectoren, werkgevers en organisaties zelf om te beoordelen of de situatie tot acute problemen leidt en welke maatregelen daarop kunnen worden genomen.

Er wordt door alle betrokkenen hard gewerkt om de verstoring snel te verhelpen en om het aanvraag- en afgifteproces weer snel op te kunnen starten. Door het SSC-ICT kon bij het schrijven van deze brief echter nog geen prognose worden gegeven voor het moment waarop het VOG-systeem weer kan werken. Daarna zal nog getest moeten worden en ook dat neemt door de omvang en complexiteit van het systeem tijd in beslag.

Te verwachten is dat als er weer aanvragen gedaan kunnen worden er een inhaaleffect zal optreden. Justis treft maatregelen om te zorgen dat deze golf van VOG-aanvragen zo snel mogelijk kan worden behandeld en VOG’s kunnen worden afgegeven. Er moet echter nog steeds rekening gehouden worden met vertraging in de afhandeling. Justis en het SSC-ICT doen al het mogelijke om ervoor te zorgen dat de dienstverlening weer snel op orde is.

Ik zal uw kamer van de voortgang op de hoogte houden.

De Minister voor Rechtsbescherming, S. Dekker

Naar boven