35 925 IX Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) en de begrotingsstaat van Nationale Schuld (IXA) voor het jaar 2022

Nr. 24 BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARISSEN VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 februari 2022

Conform het verzoek van de vaste Kamercommissie voor Financiën van 12 januari jl., onze reactie daarop1 en de toezegging van de Minister-President tijdens het debat over de regeringsverklaring op woensdag 19 januari jl. (Handelingen II 2021/22, nr. 39, items 3 en 6), sturen wij u samen met deze oplegbrief onze beleidsprioriteiten voor deze kabinetsperiode en de planning wanneer u hierover nadere informatie ontvangt. Ter inleiding willen wij ingaan op de samenwerking met uw Kamer.

Relatie met uw Kamer

Transparant handelen van de overheid is essentieel voor het goed functioneren van de democratische rechtsstaat. Het Ministerie van Financiën heeft als geen ander de boodschap uit onder andere de parlementaire ondervragingscommissie kinderopvangtoeslag (POK) met betrekking tot de informatievoorziening begrepen en omgezet in een stevig en ambitieus programma om onze informatiehuishouding op orde te brengen. Dat zal een lange adem vergen. Tegelijkertijd willen we ook op korte termijn al zichtbaar en merkbaar voor de kamer de informatievoorziening op orde brengen.

De bewindspersonen van Financiën zien het grote belang van de inlichtingenplicht aan uw Kamer, zowel de actieve als die in het kader van artikel 68 Grondwet. Wij zetten ons dan ook ten volle in om uw Kamer actief, accuraat, volledig en tijdig te informeren. En het Ministerie van Financiën maakt werk van de beloftes van transparantie zoals verwoord in de kabinetsreactie op het rapport «Ongekend Onrecht» van de POK.

Sinds 1 juli 2021 maakt het Ministerie van Financiën conform het kabinetsbeleid beslisnota’s openbaar die de bewindspersoon heeft gebruikt bij de besluitvorming ten aanzien van Kamerstukken in, vooralsnog, de categorieën beleidsvorming en wetgeving. Daarnaast zal, per 1 januari 2023, worden gestart met actieve openbaarmaking op basis van de Wet open overheid (Woo). Met het programma Informatie op orde (IOO) werken we aan een betere informatievoorziening door onze informatiehuishouding te verbeteren.

Wanneer uw Kamer daar behoefte aan heeft biedt het ministerie ook actief de mogelijkheid tot werkbezoeken aan, om meer inzicht te geven in het werk van het ministerie. Tevens wil het ministerie door technische briefings meer inzicht geven in de onderwerpen die spelen, uw Kamer kan hiervoor ook onderwerpen aandragen.

Wij hechten als bewindspersonen van het Ministerie van Financiën veel waarde aan tijdige beantwoording van schriftelijke vragen en commissieverzoeken. Ook willen we Kamerleden de tijd geven om naar verzonden stukken te kijken. Om deze reden hebben wij het streven om Kamerbrieven voor debatten op de vrijdag voor het desbetreffende debat te versturen, tenzij anders afgesproken met de commissie of vanwege een actualiteit. Tevens zijn wij met uw Kamer van mening dat het parlement eerst moet worden geïnformeerd over beleidsvoornemens, alvorens deze gedeeld worden met de media.

Wij zijn blij dat er tijd wordt genomen om vanuit het presidium met alle partijen in gesprek te gaan over de omgangsnormen die we met elkaar hebben in het parlement. Wij zien het als een gezamenlijke taak van Kamer en kabinet om te zorgen dat het politieke debat niet verder verhard en voor iedereen te voeren en te volgen blijft.

Tot slot

Gelet op onze verschillende portefeuilles hebben wij ervoor gekozen om in een afzonderlijke brief in te gaan op de prioriteiten van onze beleidsterreinen. Tegelijkertijd hebben we het sterke besef dat voor een financieel gezond Nederland de samenhang tussen onze drie portefeuilles grote meerwaarde heeft.

Zo kan de aanpak van de klimaatopgaven niet zonder Europese samenwerking, een duidelijk en voorspelbaar binnenlands begrotingsbeleid, stimulering van de financiële sector, aanpassingen van ons fiscaal stelsel en inzet van douane. Is herstel van vertrouwen in de overheid gebaat bij doelmatige en doeltreffende besteding van overheidsmiddelen, investeren in uitvoeringsorganisaties als Belastingdienst en Toeslagen en het rechtstatelijk en met oog voor de menselijke maat opereren door die organisaties die vaak het gezicht zijn van de overheid richting burgers en bedrijven. Zo vraagt de aanpak van ondermijning om meerdere oplossingen die elkaar moeten versterken, van budgettaire ruimte voor de aanpak, beleid gericht op de financiële sector op het terrein van witwassen, de aanpak van fraude door Fiod en Belastingdienst tot een goede controle op goederenstromen aan de grens door de douane. Ook vraagt het ondersteunen van personen in kwetsbare financiële posities om elkaar versterkende oplossingen van toezicht op het handelen van de financiële sector richting consumenten, het voorlichten van mensen via programma’s als wijzer in geldzaken, toekenningszekerheid bij toeslagen en toegankelijkheid tot hulp bij de Belastingdienst via fysieke loketten en Stella-teams.

Onze portefeuilles zijn op inhoud duidelijk te onderscheiden van elkaar, maar voor alle burgers en bedrijven in Nederland is een goede samenwerking tussen ons drieën essentieel.

Graag bespreken wij onze beleidsprioriteiten met uw Kamer in het Commissiedebat Financiën op 22 februari. Wij kijken uit naar de samenwerking met uw Kamer.

De Minister van Financiën, S.A.M. Kaag

De Staatssecretaris van Financiën, M.L.A. van Rij

De Staatssecretaris van Financiën, A. de Vries


X Noot
1

Kamerstuk 35 925 IX, nr. 18

Naar boven