Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 mei 2022
Er is recentelijk een acuut probleem geconstateerd met betrekking tot de constructieve
veiligheid bij het huidige gebruik van viaduct 58 in de A16. Dit is het viaduct, direct
ten zuiden van het Terbregseplein, waarmee de A16 over de lokale weg S109 gaat. Met
deze brief informeer ik u over dit probleem en de beheersmaatregelen die worden getroffen.
Het viaduct dat uit 1966 stamt, zal worden gerenoveerd in het kader van het project
A16 Rotterdam. Bij de voorbereiding hiervan is eind 2020 geconstateerd dat de wapening
van de dekken constructief niet voldoet. Daarom is in 2021 de vervanging van de dekken
toegevoegd aan het project A16 Rotterdam en is de weg afgesloten voor zwaar vrachtverkeer.
Bij de uitwerking van het uitvoeringsontwerp voor de renovatie zijn begin 2022 nieuwe
risico’s ontdekt. Er is een kans op een breuk in het dek van het viaduct, die spontaan
ontstaat, zonder tekenen van schade vooraf. De TU Delft heeft de onderliggende berekeningen
van deze risico’s gevalideerd en bevestigd.
Daarom heeft Rijkswaterstaat per direct maatregelen genomen om het viaduct te ondersteunen.
De aannemer is al bezig met de voorbereiding, waaronder de reservering van personeel
en materieel. Vóór 23 mei moet de ondersteuning worden aangebracht. De ondersteuning
zal dan nodig zijn tot de dekken van het viaduct zijn vervangen. De vervanging staat
gepland in 2024. Er wordt nu gekeken of de renovatie van het viaduct kan worden vervroegd.
Met de gemeente Rotterdam vindt overleg en afstemming plaats. Verder zijn de meest
betrokken stakeholders zoals TLN en EVO geïnformeerd over de ontstane situatie.
Mocht het onverhoopt niet lukken het viaduct tijdig te ondersteunen, dan zal de weg
moeten worden afgesloten voor alle vrachtverkeer, wat ernstige verkeershinder zal
opleveren. Ik zal u in dat geval nader informeren.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers