1. Inleiding
De leden van de fractie van GroenLinks hebben met belangstelling kennisgenomen van de memorie van antwoord. Zij hebben nog
een aantal vervolgvragen.
2. Uitvoering
De regering schrijft dat zij voor een (gedeeltelijke) terugsluis van de middelen naar
de transportsector gekozen heeft omdat de sector een belangrijke pijler in de economie
is en investeringen in de verduurzaming nodig zijn. Dat geldt voor meer sectoren in
de economie waar heffingen van toepassing zijn en die desondanks geen terugsluis hebben
gekregen. De leden van de fractie van GroenLinks vinden het belangrijk dat efficiënte en doelmatige besteding van de heffingsopbrengsten
wordt gegarandeerd. Het is immers goed denkbaar dat met deze euro’s besteed aan andere
klimaatmaatregelen, de samenleving als geheel sneller en doelmatiger CO2 kan reduceren. Deze leden hebben daarom nog een aantal vragen. Hoe gaat de regering
de voorgestelde maatregelenpakketten afwegen tegen investeringen in maatregelen in
andere sectoren die ook klimaatdoelen dichterbij brengen? Het beleidskader vrachtwagenheffing
lijkt tekort te schieten om effectievere maatregelen elders in het overheidsdomein
nog in zicht te houden en mee te wegen.
Kan de regering uitsluiten dat het beleid wordt dat sectoren, wanneer geconfronteerd
met klimaatmaatregelen, een financieel verdienbelang krijgen bij de realisatie van
deze maatregelen? Dat staat immers haaks op het principe van «de vervuiler betaalt».
Hoe heeft de regering geborgd dat het proces van het opstellen van het meerjarenprogramma
niet tot marktverstoring gaat leiden? Hoe is geborgd dat bijvoorbeeld fabrikanten
of grootgebruikers van bepaalde milieuvriendelijke technieken, die voordeel kunnen
halen uit het stimuleren van deze technieken, uitgesloten zijn van dit overleg? Hoe
worden wetenschappelijke instituten hierbij betrokken? En welke? Welke concrete andere
belanghebbenden gaat de regering bij deze afweging betrekken en hoe ziet het proces
voor deze afweging eruit?
De regering voorziet dat de terugsluismaatregelen en de heffing zelf vanaf het begin
effect zullen sorteren. De leden van de fractie van GroenLinks krijgen daarom graag
meer inzicht in het voorziene maatregelenpakket. Wat valt er wel en niet binnen de
scope van het mogelijke pakket? Zijn er subsidiemaatregelen die voorzien worden? Worden
er ook restrictieve maatregelen uit gefinancierd om verouderde technieken versneld
afgebouwd te krijgen? Kunnen gemeenten bijvoorbeeld bijdragen uit het fonds krijgen
om alternatieve duurzame stedelijke distributiesystemen op te bouwen?
Kan de regering aangeven welk effect de vrachtwagenheffing op de provinciale opcenten
heeft? Mocht er een effect optreden, heeft de regering deze inkomstenderving dan gerepareerd
voor de provincies?
De vaste commissie voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving ziet met belangstelling
uit naar de nadere memorie van antwoord en ontvangt deze graag uiterlijk vrijdag 8 juli 2022.
De voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving, Meijer
De griffier van de vaste commissie voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving, Dragstra