35 861 Structuurvisie A2 Deil-’s-Hertogenbosch-Vught

Nr. 2 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 3 oktober 2022

Op 7 juni 2021 is uw Kamer de ontwerp-structuurvisie A2 Deil-’s-Hertogenbosch-Vught toegezonden1. De ontwerp-structuurvisie, PlanMER en onderliggende stukken van de MIRT-Verkenning A2 Deil-Vught hebben van 9 juni tot 20 juli 2021 ter inzage gelegen.

Van regio Rivierenland, de gemeenteraden van de gemeenten West-Betuwe, Zaltbommel, Maasdriel, ’s-Hertogenbosch, provincie Gelderland en de waterschappen Aa en Maas en De Dommel zijn op de ontwerp-structuurvisie reacties ontvangen. Ook heb ik kennis genomen van de zienswijzen van bedrijven, organisaties en particulieren (251 reacties) en het advies van de Commissie voor de milieueffectrapportage (MER). Bijgaand treft u de vastgestelde structuurvisie met bijbehorende nota van antwoord aan.

Bestuurlijke afspraken

Op 11 juli 2022 heb ik samen met de betrokken bestuurlijke partners de bestuurlijke overeenkomst (BOK) ondertekend2 waarmee er overeenstemming is over het voorkeursalternatief en een aanvullend breed mobiliteitspakket met bijhorende (financiële) afspraken. Het voorkeursalternatief A2 Deil-’s-Hertogenbosch-Vught bevat de volgende elementen:

  • 1. Een verbreding van de A2 tussen knooppunten Deil en Empel met 1 rijstrook per rijrichting naar 2x4;

  • 2. Maximale inzet (invoering van alle pakketten) op een breed mobiliteitspakket. Voor deze inzet is een bedrag van € 45 miljoen onderdeel van de projectbegroting;

  • 3. Realisatie van een nieuwe brug over de Waal en een nieuwe brug over de Maas:

    • a. Waalbrug: nieuwe brug tussen de bestaande Martinus Nijhoffbrug en de spoorbrug met ruimte voor 4 rijstroken (rijrichting noord) en een vluchtstrook;

    • b. Maasbrug: ten oosten van de bestaande brug, met ruimte voor 4 rijstroken (rijrichting noord) en een vluchtstrook;

  • 4. Toevoeging van een derde rijstrook op delen van de parallelrijbaan van de Ring ’s-Hertogenbosch met een maximumsnelheid van 100 km/uur, in combinatie met behoud van de verlaagde snelheid van 100 km/uur op de hoofdrijbaan van de Ring;

  • 5. Voor de 3 belangrijkste knelpunten in/om knooppunt Deil de volgende maatregelen:

    • a. Lostrekken van het weefvak in het knooppunt op de rangeerbaan A15 links (inclusief 2 kleinere nieuwe kunstwerken);

    • b. Wegnemen van de versmallingen (rijstrookvermindering) in de verbindingswegen en de versmalling bij invoeging op de A15 op het wegvak Deil-Meteren;

    • c. Wegnemen van de versmallingen (rijstrookvermindering) in de verbindingswegen op het wegvak A2 Deil-Waardenburg;

  • 6. Behoud en optimalisatie van aansluiting Waardenburg op de huidige locatie:

    • a. Toepassen van een asymmetrisch weefvak tussen knooppunt Deil en aansluiting Waardenburg op het westelijke wegvak;

    • b. Aanpassen van de westelijke toe- en afrit;

    • c. Inpassen en optimaliseren van de oostelijke afrit;

    • d. Optimaliseren van de inpassing van het oostelijke wegvak;

    • e. Waar nodig maatregelen doorvoeren zodat voldaan wordt aan wetgeving voor milieueffecten;

  • 7. Duurzaamheid: het doorvoeren van de duurzaamheidsmaatregelen (bijlage B van de structuurvisie) indien deze maatregelen gelijke of lagere kosten hebben dan de standaardmaatregelen. In de MIRT-planuitwerking wordt nagegaan of er financiering gevonden kan worden voor uitwerking en realisatie van de duurzaamheidsambities (bijlage C van de structuurvisie);

  • 8. Mogelijke meekoppelkansen: nadere uitwerking en besluitvorming over

  • 9. de meekoppelkansen kan plaatsvinden tijdens de planuitwerkingsfase. Voor een aantal mogelijke meekoppelkansen zijn afspraken al onderdeel van het voorkeursalternatief.

Onderzoek stikstofdepositie en Natura 2000

De structuurvisie en bijbehorende planMER zijn ten opzichte van de op 7 juni 2021 vastgestelde ontwerp-structuurvisie, naast tekstuele verduidelijkingen, op de volgende punten gewijzigd naar aanleiding van regionale bestuurlijke afspraken en het advies van de commissie voor de MER:

  • De toelichting over de invloed van COVID-19 op het project is uitgebreid;

  • In het deelrapport natuur is de stikstofbeoordeling aangevuld, zoals geadviseerd door de Commissie-m.e.r., zodat duidelijk is dat het project het behalen van de instandhoudingsdoelen niet in de weg staat. Dit werkt door in de Structuurvisie en deze is hierop aangepast;

  • De teksten in de definitieve structuurvisie zijn in lijn gebracht met de antwoorden op de bestuurlijke reacties en de nota van antwoord. Dit betreft vooral de tekst over het voorkeursalternatief, de asymmetrische variant bij Waardenburg en het behoud van de aansluiting bij Waardenburg.

Verder zijn er geen wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van de u bekende ontwerp-structuurvisie.

Betalen Naar Gebruik

Het kabinet is voornemens om per 1 januari 2030 de huidige motorrijtuigenbelasting (mrb) te hervormen, vanaf 2030 betalen autobezitters dan niet meer voor autobezit, maar voor autogebruik. Dit beleidsvoornemen is afgesproken in het Coalitieakkoord van 15 december 2021. De invoering van Betalen Naar Gebruik (BNG) heeft naar verwachting invloed op de drukte op de weg. Daarom is voor de Verkenning A2 Deil-’s-Hertogenbosch-Vught een gevoeligheidsanalyse uitgevoerd. De verkeerscijfers zijn vergeleken voor de huidige situatie en het Voorkeursalternatief met en zonder BNG. Uit deze analyse blijkt dat door de invoering van BNG de verkeersdruk op het tracé ondanks BNG hoog blijft. Het blijft daarmee van belang om op de A2 tussen Deil en ’s-Hertogenbosch het Voorkeursalternatief uit te voeren.

Asymmetrische variant ter hoogte van Waardenburg

De A2 doorkruist het dorp Waardenburg en loopt reeds enkele meters vanaf een rij woningen, de zogenaamde Bungawall. In de Verkenning is reeds door de regio aandacht gevraagd voor de woonsituatie en leefbaarheid van de bewoners. Om tegemoet te komen aan de zorgen van de bewoners en de regionale partijen zijn het Rijk en de regio overeengekomen dat in de planuitwerkingsfase, ter hoogte van de Bungawall, naast de uitwerking van het voorkeursalternatief, een tweede variant (asymmetrische variant) volwaardig zal worden onderzocht en wordt uitgewerkt tot het niveau van integraal inpassend ontwerp teneinde de effecten goed te kunnen bepalen.

Het Rijk betaalt het onderzoek naar de asymmetrische variant, waarin de wettelijke mitigerende maatregelen en mogelijke meekoppelkansen in beeld worden gebracht. De resultaten en uitkomsten van het onderzoek worden besproken met bovenstaande partijen. Verdere uitwerking en realisatie van meekoppelkansen wordt gefinancierd door de indienende partij.

Financiën

Het voorkeursalternatief past binnen het beschikbaar budget. Het Rijk reserveert voor de realisatie van het Voorkeursalternatief A2 Deil-’s-Hertogenbosch-Vught maximaal € 830 miljoen (incl. BTW) in het MIRT. De uitvoering van deze onderdelen geschiedt voor rekening en risico van het Rijk.

Naast de infrastructurele maatrelen zijn de betrokken regionale partijen een adaptief Breed Mobiliteitspakket overeen gekomen. De regionale partijen spannen zich in zorg te dragen voor de uitvoering van het Breed Mobiliteitspakket tot 2030 geraamd maximaal € 45 miljoen (incl. BTW). Daarbij draagt de regio Brabant zorg voor de uitvoering van maximaal € 22,5 mln. voor maatregelen in de provincie Brabant. De regio Gelderland draagt zorg voor de uitvoering van maximaal € 22,5 mln. voor maatregelen in de provincie Gelderland. Dit is vastgelegd in de BOK.

Planning

Afgelopen juni heb ik uw Kamer geïnformeerd3 dat, nadat het voorkeursbesluit is genomen, wordt bekeken hoe de planuitwerkingsfase wordt opgepakt. Er moeten keuzes gemaakt worden in de volgorde waarin projecten worden voorbereid vanwege de beperkte capaciteit aan deskundigen om stikstofberekeningen en -beoordelingen te toetsen. Het is hierdoor nog niet duidelijk wanneer de planuitwerkingsfase voor de A2 kan starten.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers


X Noot
1

Kamerstuk 35 861, nr. 1.

X Noot
2

Gepubliceerd in de Staatscourant op 19 augustus 2022 (Stcrt. 2022, nr. 21354).

X Noot
3

Kamerstuk 35 925 A, nr. 76.

Naar boven