Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 35823 nr. 3 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 35823 nr. 3 |
Vastgesteld 14 juli 2021
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.
De vragen zijn op 3 juni 2021 voorgelegd aan de Minister van Minister. Bij brief van 14 juli 2021 zijn ze door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties beantwoord.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De fungerend voorzitter van de commissie, Martin Bosma
De adjunct-griffier van de commissie, De Vos
Vraag 1:
Hoe is de keuze voor een marktpartij tot stand gekomen? Zijn deze procedure en overeenkomst openbaar? Voor welke marktpartij is gekozen?
Antwoord op vraag 1:
BZK heeft gebruik gemaakt van de expertise van Operatie Fastlane. Operatie Fastlane heeft samen met BZK een verkennend gesprek gevoerd met twee marktpartijen. De overeenkomst is met Covid Test Nederland (DAZA B.V.) gesloten en niet openbaar gemaakt op grond van commerciële vertrouwelijkheid.
De inkoop heeft plaatsgevonden op basis van de wettelijke uitzonderingsgrond voor dwingende spoed, art 2.32c aanbestedingswet 2012. Toepassing van dit artikel leidt ertoe dat er geen openbare aanbesteding wordt doorlopen maar dat partijen direct benaderd zijn. Een van de voorwaarden voor de inzet van dwingende spoed is het niet binnen reguliere termijnen kunnen aanbesteden. Hiervan was ook sprake; de maximale opdrachtwaarde zou een Europese aanbesteding vergen met een doorlooptermijn van 6 tot 9 maanden.
Vraag 2:
In welke plaatsen, in de Nederlandse grensregio’s die grenzen aan Duitsland, wordt een extra testvoorziening gecreëerd?
Antwoord op vraag 2:
Uiteindelijk is het op 58 locaties mogelijk geworden een gratis test te laten afnemen in het kader van grenstesten. Het overgrote deel daarvan was gelegen in de grensregio met Duitsland. Ook op een aantal plekken daarbuiten zijn testvoorzieningen beschikbaar gekomen, omdat bleek dat een (overigens zeer beperkt) aantal grensgangers van verder weg kwam. De lijst met plaatsnamen treft u hierna aan.
Vraag 3:
Hoeveel Nederlanders reizen – naar schatting – vanuit de grensregio’s dagelijks naar Duitsland voor werk, onderwijs of (mantel)zorg?
Antwoord op vraag 3:
Op basis van cijfers van het CBS voor wat betreft het aantal grensgangers zijn er normaliter ongeveer negen duizend grenswerkers die in Nederland wonen en in Duitsland werken. Voor de andere groepen, ZZP’ers, mantelzorgers, grensscholieren, zijn geen cijfers bekend, maar is een zeer grove inschatting ten behoeve van het grenstesten gemaakt dat het om vergelijkbare aantallen gaat.
De meest recente cijfers van het CBS betreffen echter het jaar 2018 – er zijn geen data voor de aantallen tijdens de coronacrisis. Aangenomen mocht worden, dat een deel thuis werkte of studeerde. Er is op basis van deze inschattingen uitgegaan van een maximale behoefte van 400 duizend tests, gebaseerd op 50 duizend tests per week voor de duur van 8 weken. Uiteindelijk zijn er in de weken dat de testplicht gold na het van start gaan van de gratis testvoorziening (te weten van 6 mei tot 30 mei) ongeveer 13 duizend tests afgenomen.
Omdat er in de opdrachtverlening is uitgegaan van nacalculatie is het overgrote deel van de financiële middelen niet besteed en vloeien deze terug naar de algemene middelen.
Vraag 4:
Hoe worden inwoners van de grensregio’s over de extra testvoorzieningen geïnformeerd?
Antwoord op vraag 4:
De inwoners van de grensregio’s werden over de extra testvoorzieningen geïnformeerd via rijksoverheid.nl en de informatiekanalen van de grensinfopunten en de euregio’s.
1. Almelo |
16. Deventer |
31. Helmond |
46. Rotterdam, Ungerplein |
2. Amsterdam, Prins Hendrikkade |
17. Doetinchem |
32. Hoensbroek |
47. Sittard |
3. Amsterdam, Albert Cuypstraat |
18. Duiven |
33. Hoogeveen |
48. Tiel |
4. Amsterdam, Jacob Obrechtstraat |
19. Ede |
34. Leiden |
49. Utrecht, Jan van Scorelstraat |
5. Amsterdam, Postjeskade |
20. Echt |
35. Lichtenvoorde |
50. Utrecht, St. Jacobsstraat |
6. Amsterdam, Robert Scottstraat |
21. Eindhoven |
36. Maastricht, Rechstraat |
51. Venlo, Kloosterstraat |
7. Arnhem, Europaweg |
22. Emmen |
37. Maastricht, Fregatweg |
52. Venlo, Horsterweg |
8. Arnhem, Velperbinnensingel |
23. Enschede, Parkweg |
38. Meppel |
53. Venray |
9. Apeldoorn |
24. Enschede, Oldenzaalsestraat |
39. Nijmegen |
54. Weert |
10. Assen, Balkenweg |
25. Geleen |
40. Oss |
55. Winterswijk |
11. Assen, Torenlaan |
26. Groningen |
41. Ridderkerk |
56. Zeist |
12. Den Bosch |
27. Hardenberg |
42. Roermond, Veeladingstraat |
57. Zwijndrecht |
13. Den Haag, Regentesselaan |
28. Heerlen |
43. Roermond, Westhoven |
58. Zwolle |
14. Den Haag, Parkweg |
29. Hengelo, Diamantstraat |
44. Rotterdam, Bergse Dorpstraat |
|
15. Denekamp |
30. Hengelo, Beukweg |
45. Rotterdam, Schiedamseweg |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35823-3.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.