35 788 Kabinetsformatie 2021

AH VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld 12 oktober 2023

De leden van de vaste commissie voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving1 hadden kennisgenomen van de brief van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat van 5 juni 20232, waarin de Staatssecretaris de Kamer, conform toezegging T034323, informeert over de stappen die zijn gezet op het dossier Eindhoven – Aken, alsook de verbinding Aken – Maastricht – Luik. De leden van de fractie van de BBB wensten de regering naar aanleiding hiervan een vraag te stellen. De leden van de fractie van VOLT wensten zich bij de gestelde vraag aan te sluiten.

Naar aanleiding hiervan is op 19 september 2023 een brief gestuurd aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat.

De Staatssecretaris heeft op 10 oktober 2023 gereageerd.

De commissie brengt bijgaand verslag uit van het gevoerde schriftelijk overleg.

De griffier van de vaste commissie voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving, Dragstra

BRIEF VAN DE VOORZITTER VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR INFRASTRUCTUUR, WATERSTAAT EN OMGEVING

Aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat

Den Haag, 19 september 2023

De leden van de vaste commissie voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving hebben met belangstelling kennisgenomen van uw brief van 5 juni 20234, waarin u de Kamer, conform toezegging T034325, informeert over de stappen die zijn gezet op het dossier Eindhoven – Aken, alsook de verbinding Aken – Maastricht – Luik. De leden van de fractie van de BBB wensen de regering naar aanleiding hiervan de volgende vraag te stellen. De leden van de fractie van VOLT wensen zich bij de gestelde vraag aan te sluiten.

Deze leden vragen de regering om aan te geven in hoeverre het tijdpad voor de realisatie van de verbinding Eindhoven-Aken, gepland voor december 2024, nog steeds haalbaar is.

De leden van de vaste commissie voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving zien uw reactie met belangstelling tegemoet en ontvangen deze graag binnen vier weken na dagtekening van deze brief.

Voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving, E. Kemperman

BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 10 oktober 2023

In antwoord op uw brief van 19 september 2023, ga ik in op de schriftelijke vragen van de leden van de fractie van de BBB en VOLT over het dossier Eindhoven Aken.

De leden van de fracties BBB en VOLT hebben de regering gevraagd «om aan te geven in hoeverre het tijdspad voor de realisatie van de verbinding Eindhoven-Aken, gepland voor december 2024, nog steeds haalbaar is».

Net als uw Kamer onderschrijf ik het belang van een verbetering van de verbindingen tussen de grensregio’s. De intercity naar Aken geeft in de toekomst kansen voor het direct per spoor ontsluiten van de economische centra Brainportregio Eindhoven en Aken. Daarom zet ik mij, samen met provincie Limburg, provincie Noord-Brabant, Go Rheinland, vervoerders en infrabeheerders in op het realiseren van deze ambitie. Dit doen we in een gefaseerde aanpak met als eerste stap een frequentieverhoging van de sneltrein naar Maastricht – Heerlen – Aken en als tweede stap de introductie van een IC Aken op de langere termijn. Recent is hier een tussenstap op geïntroduceerd: een IC Eindhoven-Aken in de randen van de dag. Samen met de betrokken regionale overheden zet ik de schouders onder de uitvoering van de gefaseerde aanpak. Hierbij hebben we afgesproken dat het Rijk procesregie heeft op de structurele IC Aken en de provincie Limburg op de uitwerking van de IC in de dagranden. In deze beantwoording ga ik specifiek in op de voorgenomen tussenstap: de IC Eindhoven Aken in de randen van de dag.

Het aanbieden van een IC Eindhoven – Aken in de randen van de dag per december 2024 is zeer ambitieus. Onlangs heb ik hierover ook de Tweede Kamer geïnformeerd6, deze brief heb ik toegevoegd in de bijlage. Om deze dienst mogelijk te maken wordt onder leiding van de provincie Limburg samen met mijn departement een voorstel tot decentralisatie van de dienst uitgewerkt volgens het uitgangspuntenkader decentralisatie7. Op dit moment kristalliseren zich de te doorlopen stappen meer uit en wordt ook het tijdspad scherper.

De komende tijd zijn verschillende uitwerkingen gepland: de studie van ProRail naar de staat van de infrastructuur, de juridische toets op de voorkeursvariant voor decentralisatie en het uiteindelijke juridische financiële arrangement tussen Rijk en regio. Parrallel hieraan zullen dit najaar gesprekken plaatsvinden met andere partijen zoals de betrokken vervoerders en de reizigersvereniging Rover voor inzicht in de operationele zaken en het effect van de mogelijke decentralisatie op de reiziger. Het staat buiten kijf dat de reizigers hierop vooruit moeten gaan.

In verband met de voorbereidingen van de dienstregeling, is de deadline voor de decentralisatie al in het voorjaar. Op 1 april moeten de vervoerders hun dienstregeling indienen bij ProRail voor het opstellen van de dienstregeling. Oftewel: de juridische en financiële overeenkomst tussen rijk en regio moeten voor 1 april rond zijn. Hetzelfde geldt voor de operationele afspraken tussen vervoerders.

Kortom, het introduceren van de IC Eindhoven – Aken aan de randen van de dag en het weekend is een tussenstap, waar we ons voor inzetten. Maar tegelijkertijd is de uitvoering van dit plan voor de streefdatum van december 2024 zeer ambitieus. Zowel vanuit de provincie Limburg als vanuit het Ministerie van IenW maken we hier tijd en capaciteit voor vrij om stappen te ondernemen. Ondertussen werken we ook verder aan de eerder afgesproken stappen uit de gefaseerde aanpak, met in december 2024 een belangrijke mijlpaal: de introductie van de tweede sneltrein per uur tussen Maastricht – Heerlen – Aken.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen


X Noot
1

Samenstelling:

Van Wijk (BBB), Kemperman (BBB) (voorzitter), Van Langen (BBB), Jaspers (BBB), Thijssen (GroenLinks-PvdA), Kluit (GroenLinks-PvdA), Crone (GroenLinks-PvdA), Janssen-van Helvoort (GroenLinks-PvdA), Martens (GroenLinks-PvdA), Klip-Martin (VVD), Meijer (VVD), Kaljouw (VVD), Rietkerk (CDA) (ondervoorzitter), Prins (CDA), Van Meenen (D66), Aerdts (D66), Bezaan (PVV), Nicolaï (PvdD), Nanninga (Ja21), Janssen (SP), Holterhues (CU), Dessing (FVD), Van Dijk (SGP), Hartog (Volt), Van Rooijen (50PLUS), Van der Goot (OPNL)

X Noot
2

Kamerstukken I 2021/22, 35 788, AG.

X Noot
3

Toezegging T03432 ziet op een mogelijke versnelling van de realisering van het traject Eindhoven-Aken.

X Noot
4

Kamerstukken I 2021/22, 35 788, AG.

X Noot
5

Toezegging T03432 ziet op een mogelijke versnelling van de realisering van het traject Eindhoven-Aken.

X Noot
6

Tweede Kamer, vergaderjaar 2023 – 2024, 2023Z16699

X Noot
7

Kamerstukken II, 299184 nr. 1001

Naar boven