35 704 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2021 (Incidentele suppletoire begroting inzake Herstel Toeslagen)

35 468 Wijziging van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen in verband met uitbreiding van de hardheidsclausule en invoering van een hardheidsregeling, een vangnetbepaling, een grondslag voor een compensatieregeling alsmede een O/GS-tegemoetkomingsregeling (Wet hardheidsaanpassing Awir)

L1 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN – TOESLAGEN EN DOUANE

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 14 oktober 2021

Bijgaand treft u, zoals toegezegd bij de aanbieding van de achtste Voortgangsrapportage kinderopvangtoeslag, de door Toeslagen en Sociale Banken Nederland (SBN) geconstateerde uitvoeringsaspecten van het concept beleidsbesluit private schulden. De Nationale ombudsman heeft heden de tweede monitor klachtbehandeling Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) aan mij en aan uw Kamer gezonden. Hierbij stuur ik u tevens een afschrift van mijn reactie aan de Nationale ombudsman. Onderstaand treft u nog een korte actualisatie van een aantal onderwerpen binnen de hersteloperatie.

Beleidsbesluit private schulden

Het conceptbeleidsbesluit betalen private schulden heb ik als bijlage bij de 8e VGR met uw Kamer gedeeld. In dit beleidsbesluit is onder 4.2 een passage opgenomen voor de situatie waarin gedupeerde ouders of hun toeslagpartner met hun herstelbetaling (€ 30.000 of meer) een opeisbare private schuld hebben betaald. In die situatie biedt het beleidsbesluit de mogelijkheid om dit te compenseren. Het conceptbeleidsbesluit regelt dit alleen voor die situaties waarin het herstelbedrag is ontvangen vóór 10 maart 2021. Deze datum is gebaseerd op de ingangsdatum van het moratorium; ouders die daarna een herstelbedrag hebben ontvangen zijn immers beschermd door het moratorium. Het is mijn intentie om deze datum uit het beleidsbesluit te verwijderen. Door de datum te verwijderen wordt voor alle ouders, ongeacht wanneer zij een herstelbedrag hebben ontvangen, volledig aangesloten bij de reguliere private schuldenregeling zoals opgenomen in het beleidsbesluit. In aanmerking komende opeisbare private schulden tot 1 juni 2021 worden daarmee vergoed. Want hoewel ouders die beschermd zijn door het moratorium vorderingen niet hadden hoeven betalen, kan ik mij voorstellen dat ouders bijvoorbeeld vanwege ontvangen aanmaningsbrieven wel tot betaling over zijn gegaan. Daarnaast vragen we (te) veel van ouders door te verwachten dat zij precies weten wanneer het moratorium voor hen van kracht werd, en direct hun gedrag hierop aan te passen. De verwijdering van deze datum uit het conceptbeleidsbesluit is daarmee een lichte verruiming van de regeling in het voordeel van de ouders.2

Uitvoeringstoets SBN

De uitgaven die gepaard zullen gaan met de samenwerking met SBN zullen worden gedekt met uitvoeringsmiddelen die reeds door het parlement zijn geautoriseerd. Hiervoor verwijs ik u graag naar de vierde incidentele suppletoire begroting 2021 van het Ministerie van Financiën.3 De in de uitvoeringstoets van SBN opgenomen uitgavenramingen zijn, net als de rest van de inhoud van de toets, opgesteld door SBN. De komende tijd wordt de financieringsstructuur en de financiële afspraken rond de samenwerking met SBN verder uitgewerkt. Het is daarom mogelijk dat de werkelijke uitvoeringskosten van de private schulden anders uitvallen dan in deze toets beschreven. Ik zal uw Kamer hier via de reguliere rapportages over informeren.

De Staatssecretaris van Financiën – Toeslagen en Douane, A.C. van Huffelen


X Noot
1

De letter L heeft alleen betrekking op 35 704

X Noot
2

N.B. bij het beleid rondom publieke schulden geldt een soortgelijk beleid. Publieke schulden t/m 31 december 2020 worden kwijtgescholden: indien na 31 december 2020 een publieke schuld wordt betaald die voor kwijtschelding in aanmerking komt, wordt (of is) dit betaalde bedrag terugbetaald.

X Noot
3

Kamerstukken II, 2020/21, 35 866, nr. 1.

Naar boven