35 603 Wijziging van de Tijdelijke wet Groningen in verband met de versterking van gebouwen in de provincie Groningen

Nr. 89 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 30 juni 2023

Op 1 juli treedt de Wet van 19 april 2023 tot wijziging van de Tijdelijke wet Groningen in verband met de versterking van gebouwen in de provincie Groningen (Stb. 2023, nr. 164) (wet versterken) (Kamerstuk 35 603) in werking. Het kabinet heeft in 2018 besloten om de gaswinning af te bouwen en om de afhandeling van schade en de versterking volledig in publieke handen te nemen. De mogelijkheid voor publieke afhandeling van het schadeherstel is geregeld in de Tijdelijke wet Groningen (TwG) (Kamerstuk 35 250). Met de wet versterken wordt ook de versterkingsoperatie definitief publiekrechtelijk vastgelegd.

De wet versterken regelt de hoofdlijnen van de versterkingsprocedure, de stappen die de eigenaar van het gebouw doorloopt in het versterkingstraject en de rollen die de betrokken partijen uitvoeren. Eigenaren en bewoners komen meer centraal te staan in de versterkingsoperatie. Zij hebben controle over wat er wel of niet met hun gebouw gebeurt. De wet versterken beschrijft een navolgbaar en transparant versterkingsproces waarbij is ingezet op stroomlijning en versnelling van de versterking van onveilige gebouwen in Groningen. Er is ingezet op samenhang – waar mogelijk en nodig – met schadeherstel zodat de eigenaar, die met zowel schade als versterken te maken heeft, voor een gecombineerde aanpak kan kiezen. De wet geeft eigenaren de keuze om de uitvoering van de versterkingsmaatregelen in eigen beheer te nemen. In alle gevallen biedt de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) begeleiding en uitleg tijdens het traject. De wet biedt daarnaast bestuursrechtelijke rechtsbescherming aan de eigenaren en een vergoeding van eventuele kosten die daartoe worden gemaakt. Daarnaast bevat de wet de grondslag voor de heffing om de kosten voor de versterking op NAM te verhalen.

Vanaf 1 juli gaat NCG met deze wet werken. NCG werkt al in de geest van de wet. Als wet- of regelgeving anders uitpakt dan bedoeld, dan mag de wet voor bewoners geen belemmering zijn. NCG gebruikt de input van bewoners bij de verdere implementatie van de wet en het opvangen van eventuele knelpunten. Mochten er problemen optreden, dan heeft NCG ruimte om met pragmatische oplossingen de gevolgen in het belang van de bewoners op te vangen.

Op het gebied van de schadeafhandeling regelt deze wet dat het bewijsvermoeden ook afzonderlijk geldt voor de gasopslag Grijpskerk. Ook krijgt het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) met de inwerkingtreding van deze wet definitief een ruimere bevoegdheid voor duurzaam schadeherstel. Op basis van de regeling voor duurzaam schadeherstel kunnen onderliggende gebreken (zoals een verzwakte fundering) die bijdragen aan het terugkeren of verergeren van bevingsschade worden verholpen. Het IMG start deze zomer in pilotvorm met 300 woningen en heeft daarvoor op 27 juni jl. zijn werkwijze bekendgemaakt.1

Ik zal u in het najaar informeren over het verloop van de implementatie van het wetsvoorstel.

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, J.A. Vijlbrief

Naar boven