De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
Artikel I, onderdeel F, wordt als volgt gewijzigd:
Na artikel 13ba wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 13 bb
-
1. Bij de versterking van gebouwen is het uitgangspunt dat deze, indien eigenaren dit
wensen, plaatsvindt volgens de nieuwste inzichten, waarbij de eigenaren recht hebben
op een tegemoetkoming om hun gebouw te verbeteren en te verduurzamen.
-
2. Eigenaren die te maken hebben met een vergelijkbare situatie hebben recht op een
vergoeding die voldoende is om ten minste dezelfde gebruiksfunctie, gebruiksmogelijkheden
en woonoppervlakte te krijgen als voor het optreden van de schade, ongeacht de batch
waar hun gebouw deel van uitmaakt en de fase waarin de besluitvorming zich bevindt.
-
3. Bij regeling van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties worden
regels gesteld over de hoogte van deze vergoeding en de verdeling ervan over verbetering
en verduurzaming van het gebouw en de voorwaarden waaronder deze vergoeding verstrekt
wordt.
II
Artikel I, onderdeel H, wordt als volgt gewijzigd:
1. In de aanhef wordt «twee» vervangen door «drie».
2. Na artikel 15b wordt een artikel toegevoegd, luidende:
Artikel 15c
Onze Minister waarborgt voor elk van de gebouwen in batch 1.588 waarvoor eigenaren
overeenkomstig de versterkingsadviezen werkzaamheden laten uitvoeren dan wel tot sloop
en nieuwbouw overgaan dat de financiële aanspraak voldoende is om na de uitvoering
van de werkzaamheden te beschikken over ten minste dezelfde gebruiksfunctie, gebruiksmogelijkheden
en woonoppervlakte als voor het optreden van de schade waarop het versterkingsadvies
betrekking heeft.
Toelichting
Doordat er veel verschillende batches, groepen en pilots zijn, met ieder verschillende
regels, is de ongelijkheid binnen gemeenschappen enorm. Met dit amendement beogen
indieners dat bewoners, nadat hun huis weer veilig is gemaakt, terug hebben wat ze
hadden voordat hun huizen kapot werden gemaakt.
Voor bewoners uit batch 1588 geldt dat zij subsidie hebben aangevraagd en gekregen,
maar dat het bedrag is veelal onvoldoende gebleken voor sloop of nieuwbouw van de
woning. Deze bewoners krijgen nu niet het aantal vierkante meters, maar kubieke meters
terug. Doordat er nieuwe bouweisen over plafondhoogtes, krijgen ze een kleiner vloeroppervlak
terug. Daardoor kan het bijvoorbeeld zijn dat een aangepaste fiets niet meer in een
schuur past of dat mensen twee in plaats van drie slaapkamers krijgen.
Ook komt deze groep mensen niet in aanmerking voor subsidie voor verduurzaming van
het huis.
Omdat deze batch speciaal in de wet wordt genoemd, wil indiener dit aanpassen, niet
voortrekken.
In artikel 13bb, eerste lid, is opgenomen dat degene die een versterkingsadvies heeft,
dat mag laten uitvoeren. Wanneer men de opname volgens de nieuwste inzichten wenst,
is dit ook mogelijk.
Met het tweede lid bedoelt de indiener dat het uitgangspunt is, dat men terug krijgt
wat men had.
Doordat er nu verschillende regels gelden, bijvoorbeeld dat de een wel zijn woning
mag verduurzamen, de ander niet, kan leiden tot scheuren in dorpen. Mensen worden
bewust tegen elkaar opgezet.
Het derde lid regelt aan welke voorwaarden de bekostiging moet voldoen. De indiener
wil dat niet de Minister regels opstelt wat het mag kosten, maar dat de Minister zorgt
dat het geregeld wordt en de kosten achteraf op de NAM verhaalt.
Bij batch 1588 worden mensen duidelijk achtergesteld, vandaar dat in dit amendement,
artikel 15c, geregeld is dat die achterstand gelijk getrokken wordt.
Beckerman