35 570 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2021

Nr. 4 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 15 september 2020

Hierbij bied ik u mede namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat het Meerjarenplan 2020–2024 Actualisering 2021 (MJP) van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) aan1. In dit geactualiseerde plan worden de inhoudelijke lijnen van het MJP 2020–2024 voortgezet, wat zorgt voor consistentie en focus in het inspectiewerk. Het MJP is gelijktijdig aan de voorzitter van de Eerste Kamer aangeboden. Het MJP van de ILT bevat ook het jaarwerkplan van de Autoriteit woningcorporaties (Aw) bedoeld in artikel 61a van de Woningwet, zoals dat door de autoriteit is vastgesteld en goedgekeurd door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Meerjarenplan ILT 2020–2024 Actualisering 2021

De ILT werkt aan veiligheid, vertrouwen en duurzaamheid in transport, infrastructuur, milieu en wonen en laat in dit MJP zien hoe ze haar werk de komende jaren zal vormgeven. Het MJP is een strategisch plan waarin het bereiken van maatschappelijk effect centraal staat. De ILT zet haar schaarse capaciteit in op de grootste maatschappelijke risico’s, daar waar de ILT een reëel handelingsperspectief heeft. De wettelijke verplichtingen worden hierbij in acht genomen. Daarnaast zet de ILT capaciteit in op andere maatschappelijk relevante onderwerpen, zoals incidentonderzoek, de inrichting van het publiek-private bodemtoezicht en het programma Schiphol.

De ILT-brede risicoanalyse (IBRA) 2020 is als bijlage bij het MJP opgenomen2. De IBRA geeft voor het hele takenpakket van de ILT inzicht in de omvang van de risico’s die de samenleving loopt, waardoor de verschillende taken onderling vergelijkbaar worden. De IBRA 2020 is een belangrijke pijler onder het MJP, omdat ze de basis vormt voor het kiezen van de onderwerpen waarop de inzet van de ILT wordt vergroot of verkleind. De ILT pakt de belangrijkste risico’s uit de IBRA in programma’s aan.

In 2020 heeft COVID-19 impact gehad op de werkzaamheden van de ILT. Een deel van het toezicht heeft op afstand plaats kunnen vinden, maar het aantal inspecties ter plaatse is de afgelopen maanden fors lager geweest. Tijdens de intelligente lockdown waren alle inspecties «buiten» geannuleerd met uitzondering van inspecties naar aanleiding van incidenten en specifieke – vaak COVID-gerelateerde – risico’s. Tussen medio juni en medio augustus zijn in drie fases vrijwel alle inspecties weer opgestart. Dit kan met voldoende beschermingsmiddelen en rekening houdend met de hygiënemaatregelen. Een uitzondering wordt daarbij nog gemaakt voor een beperkt aantal werkzaamheden waarbij de 1,5 meter niet kan worden gewaarborgd. Het gaat daarbij om inspecties in kleine ruimten waar de aanwezigheid van andere personen noodzakelijk is, bijvoorbeeld in vrachtwagencabines. De gevolgen van COVID-19 op de uitvoering van het MJP in 2021 zijn op dit moment nog niet te overzien, omdat bestaande en nieuwe beperkende maatregelen effect kunnen hebben op de productie en resultaten van de ILT.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

Naar boven