Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 augustus 2021
Met deze brief bieden wij u het advies inzake Nationaal Programma Onderwijs (NP Onderwijs)
van de Onderwijsraad aan1. De Onderwijsraad ondersteunt de aanpak van het Nationaal Plan Onderwijs en stelt
geen wijzingen voor in het programma.
Beknopte hoofdlijnen van het advies
Met het advies wil de Onderwijsraad het NP Onderwijs verbinden met de duurzame verbetering
en ontwikkeling van het onderwijs die zij nodig acht. De Onderwijsraad vraagt nadrukkelijk
aandacht voor de langere termijn en de aanpak van dieperliggende problemen in het
onderwijs die al vóór de coronacrisis speelden en door de pandemie verscherpt zijn.
De Onderwijsraad adviseert om – naast het NP Onderwijs – ook het Nationaal Groeifonds
(NGF) in te bedden in structurele investeringen en integraal langetermijnbeleid ter
verbetering van de personele en materiële basiscondities. De Onderwijsraad ziet het
als opdracht voor een nieuw kabinet om hier direct werk van te maken. Daarnaast onderschrijft
de Onderwijsraad het belang van monitoren om in beeld te brengen hoe het NP Onderwijs
in de onderwijspraktijk uitpakt. Monitoring kan aan het licht brengen of het geld
effectief en duurzaam besteed wordt. De Onderwijsraad adviseert bij een eventueel
vervolg van het NP Onderwijs een nieuwe verdeelsleutel te maken, zodat hulp echt terechtkomt
bij de groepen leerlingen en studenten die dat het hardst nodig hebben.
De Onderwijsraad ziet vier aanknopingspunten om de duurzame verbetering en ontwikkeling
van het onderwijs te realiseren:
-
1. Centrale regie op de aanpak van het leraren- en schoolleiderstekort in wisselwerking
met het onderwijsveld. De Onderwijsraad adviseert om in een nieuw regeerakkoord vast
te leggen dat terugdringing van de kwantitatieve en kwalitatieve leraren- en schoolleiderstekorten
een speerpunt van de regering vormt, en om in het akkoord nadrukkelijk een van de
bewindslieden van OCW op te dragen dit vraagstuk aan te pakken.
-
2. Betere onderwijskwaliteit en gelijkere kansen. Het advies van de Onderwijsraad is
om ten eerste ondersteuning te bieden aan scholen waar de onderwijskwaliteit het meest
achterblijft. Ten tweede benadrukt de Onderwijsraad het belang van latere selectie
en een brede brugklas waarin alle leerlingen worden uitgedaagd.
-
3. Structurele investeringen in de kennisinfrastructuur voor het onderwijs. De Onderwijsraad
acht het belangrijk dat kennis uit onderzoek in de educatieve praktijk gebruikt wordt
en dat scholen van elkaar leren.
-
4. De Onderwijsraad acht een integrale aanpak nodig om problemen van kinderen en jongeren
aan te pakken. Het onderwijs kan volgens de Onderwijsraad de problemen waarmee kinderen
en jongeren kampen, niet alleen oplossen. Het advies van de raad is om een lokale
samenwerking tussen domeinen zoals onderwijs, kinderopvang, jeugdhulp, werkgelegenheid,
sport en cultuur te realiseren.
Vervolgproces
Het advies van de Onderwijsraad bepleit het belang van de duurzame ontwikkeling van
onderwijs op de lange termijn en benadrukt de rol van de centrale regie. Het advies
van de Onderwijsraad sluit aan bij het huidige karakter van het NP Onderwijs dat er
op gericht is om effectieve interventies duurzaam in het onderwijsveld te laten beklijven.
Een belangrijk deel van het advies heeft evenwel betrekking op het toekomstig te voeren
structurele, langere termijn beleid. Het Kabinet zal een reactie op dit briefadvies
van de onderwijsraad naar de Tweede Kamer versturen.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
I.K. van Engelshoven
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media,
A. Slob