35 570 VIII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2021

Nr. 244 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR BASIS- EN VOORTGEZET ONDERWIJS EN MEDIA

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 2 juni 2021

Op 23 februari jl. stuurde de Augeo Foundation een brief aan de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft deze brief over kwetsbare leerlingen en de gevolgen van coronacrisis eveneens ontvangen. In de procedurevergadering van 15 april 2021 heeft de commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aangegeven graag een reactie van de Minister voor Basis- en Voortgezet onderwijs en Media op deze brief te ontvangen. Hierbij stuur ik u de reactie op het verzoek van de commissie.

Ten eerste ben ik de Augeo Foundation dankbaar voor het schrijven van deze brief en het onder de aandacht brengen van leerlingen in een kwetsbare positie.

In de brief stipt de Augeo Foundation aan dat het Nationaal Programma Onderwijs (hierna: NP Onderwijs) om een aanvulling vraagt van het Deltaplan Jeugd dat nu nog geschreven wordt. Hierop kan ik aangeven dat het kabinet nauw samenwerkt om de gevolgen van de corona-maatregelen voor de jeugd te beperken. Het NP Onderwijs is expliciet onderdeel van dit integrale plan. De input uit de bijgevoegde brief van de Augeo Foundation wordt betrokken bij de plannen om perspectief voor jongeren te bieden voor de korte en middel(lange) termijn. Hierover wordt voor de zomer gecommuniceerd.

De Augeo Foundation benadrukt tevens het belang van leerlingen in een kwetsbare positie, waarbij wordt gepleit om de ingrijpende levenservaringen van kinderen (zoals scheiding, kindermishandeling, partnergeweld, en emotionele verwaarlozing) centraal te laten staan en nu te investeren in lessen/lesprogramma’s die levensvaardigheden aanleren in het omgaan met angst, onzekerheid, stress en moeilijke levensomstandigheden. Zo heeft de Augeo Foundation al mogelijk gemaakt dat het komende half jaar 13.000 leerlingen lessen in «Levenskunde» volgen, waarbij gebruik moet worden gemaakt van een preventieprogramma dat effectief is in het verminderen van angststoornissen bij kinderen en jongeren, of programma’s met effectieve elementen, zoals bijvoorbeeld het vergroten van het zelfvertrouwen.

Ik onderken dit belang. Daarom is er binnen het NP Onderwijs aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welzijn van de leerlingen, zoals recent gecommuniceerd.1 Het NP Onderwijs vraagt hier aandacht voor in het stappenplan dat scholen kunnen gebruiken voor de uitvoering van de schoolscan en in de menukaart.2 In de menukaart zijn diverse interventies opgenomen die gericht zijn op de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van leerlingen. Ik verwacht dan ook dat scholen hun middelen inzetten op dit terrein als ze vinden dat hun leerlingen dit nodig hebben.

Gemeenten zijn een spil in de lokale samenwerking rondom het onderwijs en hebben een belangrijke rol in de zorg om het welbevinden van kinderen en jongeren. Zij hebben een beeld van de sociaal-emotionele ontwikkeling, mentale weerbaarheid en thuissituatie van de jongeren. Daarom heb ik ook apart aan de gemeenten een brief gestuurd met hun rol in de uitvoering van het NP Onderwijs, en de schoolbesturen gewezen op de kennis en expertise van gemeenten.3 4 Gemeenten ontvangen in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs voor de periode 2021–2023 ongeveer € 300 miljoen via een specifieke uitkering.

Tot slot is aan scholen gevraagd goed in kaart te brengen wat leerlingen nodig hebben, en daar mentaal welzijn onderdeel van te laten zijn. Ik heb er dus vertrouwen in dat scholen, bijgestaan door bestuur, samenwerkingsverband en de zorgstructuren om hen heen, ook passende interventies zullen inzetten voor de leerlingen die dat nodig hebben.

De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob

Naar boven