35 570 Nota over de toestand van ’s Rijks financiën

AD VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld 27 januari 2021

De Voorzitter van de Eerste Kamer heeft de Minister voor Rechtsbescherming bij brief van 8 januari 2021 bedankt voor de brief van 22 december 2020 (kenmerk 3155302) inzake een overzicht van spoedeisende wetsvoorstellen en een overzicht van implementatievoorstellen/verdragen tot het aanstaande verkiezings- en voorjaarsreces van de Tweede Kamer.

De Minister heeft op 26 januari 2021 gereageerd.

De Kamer brengt bijgaand verslag uit van het gevoerde schriftelijk overleg.

De griffier voor dit verslag, Van Luijk

BRIEF VAN DE VOORZITTER VAN DE EERSTE KAMER DER STATEN-GENERAAL

Aan de Minister voor Rechtsbescherming

Den Haag, 8 januari 2021

Graag dank ik u voor uw brief van 22 december jl. (kenmerk 3155302), waarbij u mij een afschrift deed toekomen van een brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer met twee bijlagen. Het ging daarbij om een overzicht van spoedeisende wetsvoorstellen en een overzicht van implementatie-voorstellen/verdragen tot het aanstaande verkiezings- en voorjaarsreces van de Tweede Kamer.

De wijze van toezenden alsmede enkele in de overzichten genoemde zaken leveren echter onduidelijkheden op. In dit kader wijs ik u er bijvoorbeeld op dat de aanstaande Tweede Kamerverkiezingen geen gevolgen hebben voor het vergaderritme van de Eerste Kamer. Voor de Eerste Kamer is, anders dan voor de Tweede Kamer, dan ook geen sprake van een verkiezings- en voorjaarsreces vanaf 12 februari t/m 22 maart 2021.

Graag verzoek ik u om een op deze Kamer toegespitst overzicht toe te zenden waarin per wetsvoorstel gemotiveerd wordt aangegeven voor welke datum het kabinet behandeling door de Eerste Kamer wenselijk acht.

De voorzitter Eerste Kamer der Staten-Generaal, J.A. Bruijn

BRIEF VAN DE MINISTER VOOR RECHTSBESCHERMING

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 26 januari 2021

In reactie op uw brief van 8 januari 2021 (kenmerk: 167416U/JAB/tf) doe ik u toekomen een overzicht waarin, zoals door u gevraagd, per wetsvoorstel gemotiveerd is aangegeven voor welke datum het kabinet behandeling door de Eerste Kamer wenselijk acht.

Deze informatie houdt nog geen rekening met het eventueel controversieel verklaren van wetsvoorstellen door uw Kamer als gevolg van de demissionaire status van het kabinet.

Voor uw informatie heb ik ook de eerdere bijlage met implementatievoorstellen en voorhang verdragen bijgevoegd.

De Minister voor Rechtsbescherming, S. Dekker

Spoedeisende wetsvoorstellen Eerste Kamer
 

Dept.

Titel

Kamer-stukken

Procesfase

Gewenste uiterlijke behandeldatum

Motivering

1.

OCW

Wetsvoorstel verduidelijking van de burgerschapsopdracht aan scholen.

35 352

EK

Dit wetsvoorstel is op 17 november 2020 met grote meerderheid in de Tweede Kamer aangenomen. Het voorlopig verslag is voorzien voor 19 januari 2021.

Voor het einde van het TK-verkiezingsreces (22 maart)

De ontwikkelingen in de maatschappij en ook het debat in de Tweede Kamer geven aan dat dit voorstel in een belangrijke behoefte voorziet. Zolang dit voorstel geen wet is, kan de Inspectie van het Onderwijs (IvhO) niet optreden tegen scholen waardoor scholen niet kunnen worden aangesproken op het verzorgen van goed burgerschapsonderwijs. Indien dit voorstel wordt vertraagd als gevolg van de verkiezingen leidt dit tot een jaar uitstel omdat het voorstel dan pas op 1 augustus 2022 in werking kan treden. In dat jaar blijft de onduidelijkheid bij scholen over het burgerschapsonderwijs bestaan en kan bovendien nog langer niet worden gehandhaafd jegens scholen die weinig burgerschapsonderwijs geven. Er blijft dan nog een jaar langer een handhavingstekort (vgl CHL-dossier) bestaan. Dat is zeer onwenselijk. De IvhO en de scholen zijn al volop in voorbereiding in de verwachting dat dit voorstel per 1 augustus 2021 in werking treedt. Zo snel mogelijke plaatsing in het Stb is belangrijk om de scholen hier zekerheid over te verschaffen. OCW heeft ter ondersteuning van de voorbereiding een aantal miljoen aan extra middelen ingezet voor het afgelopen jaar en dit jaar. Een vertraging met een jaar zal een nadelig effect hebben op de effectiviteit van die ondersteuning.

3.

BZ

Machtigingswet oprichting Invest International

35 529

EK

(aangenomen in TK op 17-12-2020)

9 maart 2021

Kabinet heeft in april 2020 nog spoedadvies gevraagd aan de Raad van State, omdat het bedrijfsleven door Invest International geholpen kan worden bij investeringen in het buitenland. Dit laatste is van groot belang voor de economie, nu de lockdown met het oog op de bestrijding van covid-19 langer duurt. Ook de Tweede Kamer heeft het voorstel voortvarend behandeld en voor het kerstreces met een ruime meerderheid aangenomen.

4.

LNV

Wetsvoorstel stikstofreductie en natuurverbetering

35 600

EK

23 februari 2021

Een voortvarende aanpak van de stikstofproblematiek en het natuurherstel is essentieel voor het bereiken van de natuurdoelen en urgent om ruimte te bieden aan maatschappelijke en economische ontwikkelingen die stikstofdepositie veroorzaken op daarvoor gevoelige Natura 2000-gebieden. Dat vereist een heldere wettelijke doelstelling en een helder wettelijk kader op een zo kort mogelijke termijn. Het gaat immers om een grote opgave voor de komende decennia met betrokkenheid van verschillende overheden en vele maatschappelijke spelers. In reactie op het verzoek tot spoedige behandeling door de Minister van LNV heeft de commissie voor EZK/LNV van de Eerste Kamer besloten zich te willen inspannen om de behandeling het wetsvoorstel in februari 2021 af te ronden en hierbij de samenhangende amvb te betrekken bij de wetsbehandeling.

5.

BZK

Tijdelijke wet Tweede Kamerverkiezing covid-19

35 654

EK

(aangenomen in TK op 17-12-2020); streefdatum plenaire behandeling in EK is 26 januari (inclusief stemmingen)

Zo snel mogelijk behandeling en stemming ivm TK-verkiezingen in maart 2021.

Spoedige behandeling van het wetsvoorstel is noodzakelijk omdat de Tweede Kamer verkiezingen in maart 2021 niet kunnen plaatsvinden met inachtneming van de daarin opgenomen extra maatregelen, te weten vervroegd stemmen op maandag en dinsdag en briefstemmen voor kiezers van 70 jaar en ouder. Die maatregelen zijn bedoeld om kiezers meer te kunnen spreiden en meer mogelijkheden te geven om hun stem uit te brengen en zo bij te dragen aan veilige en toegankelijke verkiezingen. Zie ook brief van de Minister van BZK aan de voorzitter van de Eerste Kamer van 14 december 2020.

6.

BZK

Behandeling van 2 Grondwetswijzigingen:

35 533: tweede lezingen van Grondwetswijzigingen in verenigde vergadering

35 532 Wijziging van de Grondwet inzake de verkiezing, de inrichting en samenstelling van de Eerste Kamer

35 533

35 532

EK; voorbereidend onderzoek van beide voorstellen op 19 januari.

Vóór Tweede Kamerverkiezing in maart 2021 moeten de 2 voorstellen bekrachtigd zijn, dus vóór 12 februari 2021 behandeling en stemming.

Spoedige behandeling is noodzakelijk in verband met afronding van de eerste lezing van deze herzieningsvoorstellen van de Grondwet vóór de verkiezingen van de Tweede Kamer in maart. Als eerste lezing niet afgerond wordt voor de verkiezingen van beide voorstellen, dan liggen de voorstellen waarschijnlijk 4 jaar stil.

7.

BZK

Wijziging huurverhogingsmogelijkheden en inkomensgrenzen Woningwet

35 518

EK; voorbereidend onderzoek op 19 januari.

Vóór 12 februari 2021 behandeling en stemming

– Juist in deze bijzondere tijd is het belangrijk dat de betaalbaarheid van wonen verbetert. Het kabinet heeft de afgelopen periode verschillende maatregelen voorgesteld en doorgevoerd die belangrijk zijn en blijven voor de betaalbaarheid van wonen, ook nu het kabinet demissionair is.

– Volgens het kabinet is het van belang dat de Eerste Kamer doorgaat met de behandeling van de wetsvoorstellen huur- en inkomensgrenzen en tijdelijke huurkorting die reeds door de Tweede Kamer zijn aangenomen. Hiermee wordt onder andere de toegang voor gezinnen tot de sociale huursector verbeterd, wordt voorkomen dat mensen die net boven de grens van sociale huur uitkomen in één keer met een hoge huurverhoging worden geconfronteerd en kunnen verhuurders makkelijker een tijdelijke huurkorting toepassen op mensen die dit juist nu in coronatijd hard nodig hebben.

8.

BZK

Tijdelijke huurkorting

35 516

EK; voorbereidend onderzoek op 19 januari.

Vóór 12 februari 2021 behandeling en stemming

– Juist in deze bijzondere tijd is het belangrijk dat de betaalbaarheid van wonen verbetert. Het kabinet heeft de afgelopen periode verschillende maatregelen voorgesteld en doorgevoerd die belangrijk zijn en blijven voor de betaalbaarheid van wonen, ook nu het kabinet demissionair is.

– Volgens het kabinet is het van belang dat de Eerste Kamer doorgaat met de behandeling van de wetsvoorstellen huur- en inkomensgrenzen en tijdelijke huurkorting die reeds door de Tweede Kamer zijn aangenomen. Hiermee wordt onder andere de toegang voor gezinnen tot de sociale huursector verbeterd, wordt voorkomen dat mensen die net boven de grens van sociale huur uitkomen in één keer met een hoge huurverhoging worden geconfronteerd en kunnen verhuurders makkelijker een tijdelijke huurkorting toepassen op mensen die dit juist nu in coronatijd hard nodig hebben.

Spoedeisende implementatievoorstellen en voorhang verdragen tot reces 12 februari 2020
 

Dept.

Titel

Kamerstukken

Fase en gewenste inwerkingtreding

Motivering

1.

SZW

Wet betaald ouderschapsverlof

35 613

Wgo gepland op 19-01-2021

Ivm uitvoering bij het UWV is het nodig om de wet voor het einde van het jaar in de TK te behandelen

2.

JenV

Implementatie Richtlijn bestrijding fraude en vervalsing niet-contante betaalmiddelen

35 656

Ingediend bij de Tweede Kamer

Implementatietermijn loopt af op 31 mei 2021

3.

JenV

Invoeringswet Europees Openbaar Ministerie

35 429

Inbreng voor nader voorlopig verslag op 19 januari 2021

Met het oog op een tijdige implementatie vóór het krokusreces door de EK moet zijn afgehandeld

4.

JenV

Uitvoeringswet herziene verordening precursoren explosieven

Nog niet bekend

Aanbieding wetsvoorstel aan Tweede Kamer, implementatietermijn verloopt op 21 februari 2021

Met het oog op een tijdige implementatie is behandeling door de TK voor de verkiezingen gewenst

5.

BZ

Uitvoeringswet Verordening conflictmineralen

35 506

Als hamerstuk aangenomen in de Tweede Kamer

Betreft EU-implementatie, deadline 1 januari 2021

6.

BZ

Goedkeuringswet Eigenmiddelenbesluit

Nog niet bekend

De Raad van State heeft op 13 januari 2021 advies uitgebracht. Na instemming ministerraad met het nader rapport en de gewijzigde memorie van toelichting (voorzien 22 januari 2021), zullen de stukken bij de Tweede Kamer worden ingediend.

Lidstaten hebben zich gecommitteerd aan zo snel mogelijke invoering.

De MR wordt verzocht in te stemmen met het starten van de goedkeuringsprocedure van het wetsvoorstel en met een spoedadviesaanvraag aan de Raad van State, met het oog op het belang van het spoedig kunnen financieren van de noodzakelijke Europese herstelmaatregelen in de nasleep van de COVID-19-pandemie, waarvoor alle EU-lidstaten het EMB moeten hebben geratificeerd.

7.

OCW

Wijziging van de Erfgoedwet en de Wet op de economische delicten in verband met EU-verordening (EU) 2019/880 inzake het binnenbrengen van cultuurgoederen

35 635

Ingediend 17 november 2020, inbreng voor het verslag gepland voor 12 januari 2020, implementatiedeadline 28 december 2020

Voortzetting behandeling gewenst met het oog op minimalisering van overschrijding implementatietermijn.

8.

OCW

(mede namens VWS en BZK)

Wetsvoorstel uitvoeringswet Erasmusprogramma en Europees Solidariteitscorps

35 658

Ingediend 2 december 2020, geagendeerd voor procedurevergadering van 17 december 2020

Het betreft EU-implementatie van de nieuwe Erasmusverordening en de verordening Europees Solidariteitscorps. De inwerkingtreding van de Erasmusverordening is voorzien op 1-1-2021 (hangt samen met jaarlijkse EU-begroting, als deze wordt vastgesteld zal ook Erasmusverordening worden vastgesteld).

9.

FIN

E-Commerce

35 527

Ligt bij de Tweede Kamer, implementatiedeadline 1 juli 2021

De fatale datum van implementatie is 1 juli 2021. Voor die tijd moet het wetsvoorstel zijn aangenomen door zowel TK als EK. Per 1 april, hebben namelijk belastingplichtigen al het recht om zich bij de Belastingdienst te registreren voor de éénloket-aangifte. Dat recht is gebaseerd op een direct werkende Verordening, maar is ook nader uitgewerkt in dit wetsvoorstel. Het zou de Belastingdienst en het bedrijfsleven erg helpen als deze registratie en alle communicatie daarom heen niet gebaseerd hoeft te worden op concept wetgeving. Niet tijdige implementatie betekent een boete maar zorgt ook voor grote problemen bij het internationale handelsverkeer dat via NL loopt.

Om de implementatiedeadline te halen is belangrijk dat de TK het voorstel nog voor het verkiezingsreces plenair behandelt.

10.

BZK

Wijziging Paspoortwet ivm EU Vo 2019/1157 inzake de versterking van beveiliging van ID-kaarten (opnemen vingerafdrukken op NIK).

35 552

NnavV is ingediend. Plenaire behandeling wordt gepland.

Indien dit voorstel niet spoedig door de TK behandeld wordt, dan lukt het niet meer om het vóór de zomer in de EK te behandelen. Om aanvraag nieuwe NIK’s vanaf 28/6/21 te kunnen realiseren, moet (Rijks) wet voordien iwt.

11.

LNV

Wetsvoorstel oneerlijke handelspraktijken landbouw- en voedselvoorzieningsketen

35 642

Schr. Voorbereiding TK; 1.5.2021

Implementatie van richtlijn (EU) 2019/633, implementatietermijn: 1 mei 2021

12.

LNV

Voorstel van wet tot wijziging van de Wet dieren ivm uitvoering verordening (EU) 2016/429

35 398

Tweede Kamer (plenaire) behandeling

21-04-2021

Betreft uitvoering van verordening (EU) 2016/429 die op 21 april 2021 geïmplementeerd moet zijn.

13.

EZK

Wijziging van de Wet voorraadvorming aardolieproducten 2012

Nader rapport in voorbereiding;

z.s.m.

Betreft Uitvoeringsrichtlijn 2018/1581/EU van de Commissie van 19 oktober 2018 tot wijziging van Richtlijn 2009/119/EG van de Raad wat betreft de methoden voor de berekening van de opslagverplichtingen, implementatietermijn is 19.10.2019 al verstreken dus z.s.m. in werking te treden

14.

IenW

Wet implementatie EETS-richtlijn

Nog niet bekend

Voor advies bij Raad van State

Implementatietermijn: 01-01-2022

15.

IenW

Wet tot implementatie van uitvoeringsverordening nr. 2019/317 inzake luchtvaartnavigatiediensten

Nog niet bekend

Voor advies bij Raad van State

Implementatietermijn: 01-01-2022

16.

IenW

Wijz. Luchthavenverkeerbesluit Schiphol en enige andere AMvB's ivm de invoering van het nieuwe normen- en handhavingstelsel, de reductie van het maximum aantal vliegtuigbewegingen in de nacht en enige andere wijzigingen

Nog niet bekend

In fase onderraad en ministerraad

(verordening)

Implementatietermijn: 01-01-2021

17.

IenW

Wijziging Wet milieubeheer in verband met implementatie van Richtlijn (EU) 2018/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen en ter uitvoering van het Klimaatakkoord

35 626

Aanhangig bij TK

Implementatie

18.

IenW

Wijziging van Boek 8 van het Burgerlijk Wetboek BES ter uitvoering van het op 23 maart 2001 te Londen tot stand gekomen Internationaal Verdrag inzake de wettelijke aansprakelijkheid voor schade door verontreiniging door bunkerolie, 2001 (Trb. 2005, 329)

35 618

Aanhangig bij TK

Implementatie

19.

IenW

Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met de implementatie van Richtlijn (EU) 2018/645 (vakbekwaamheid beroepschauffeurs)

35 461

Aanhangig bij TK

Implementatie

20.

IenW

Uitvoeringswet zeehavenverordening

35 463

Aanhangig bij EK

Implementatie

Naar boven