35 562 Wijziging van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg in verband met het creëren van grondslagen voor het verwerken van gepseudonimiseerde persoonsgegevens ten behoeve van registraties ter bevordering van de kwaliteit en veiligheid van de gezondheidszorg en wijziging van de Wet langdurige zorg in verband met het toevoegen van de bevoegdheid voor het CIZ om geaggregeerde informatie te genereren en verstrekken aan de Minister van VWS ten behoeve van het doen van ramingen

Nr. 5 VERSLAG

Vastgesteld 12 oktober 2020

De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport, belast met het voorbereidend onderzoek van bovenstaand wetsvoorstel, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen van haar bevindingen.

Onder het voorbehoud dat de vragen en opmerkingen in dit verslag afdoende zullen zijn beantwoord, acht de commissie hiermee de openbare behandeling van het voorstel van wet voldoende voorbereid.

Inhoudsopgave

1.

Algemeen deel

1

2.

Landelijke alcohol en drugs informatiesysteem

2

3.

De Landelijke Trauma Registratie

3

4.

Gegevensuitwisseling en privacy

3

5.

Regeldrukgevolgen

3

 

Artikelsgewijze toelichting

4

1. ALGEMEEN DEEL

1.1 Inleiding

De leden van de VVD-fractie hebben met interesse kennisgenomen van het wetsvoorstel Wijziging van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg in verband met het creëren van grondslagen voor het verwerken van gepseudonimiseerde persoonsgegevens ten behoeve van registraties ter bevordering van de kwaliteit en veiligheid van de gezondheidszorg en wijziging van de Wet langdurige zorg in verband met het toevoegen van de bevoegdheid voor het CIZ om geaggregeerde informatie te genereren en verstrekken aan de Minister van VWS ten behoeve van het doen van ramingen (hierna: het wetsvoorstel).

De leden van de VVD-fractie vinden het belangrijk dat de beleidsuitvoering zo efficiënt en effectief mogelijk is. Ramingen die zo goed mogelijk de werkelijkheid benaderen zijn daarin volgens genoemde leden essentieel. Als voor deze ramingen geaggregeerde gegevens nodig zijn, dan moet het mogelijk worden gemaakt om deze aggregatie te kunnen bewerkstelligen. Aan de andere kant is het voor de leden van de VVD-fractie ook essentieel dat de persoonlijke levenssfeer van individuen zo goed mogelijk gewaarborgd en beveiligd blijft. Deze leden hebben bij deze wetswijziging nog enkele vragen.

De leden van de CDA-fractie hebben kennisgenomen van het wetsvoorstel. Zij maken graag van deze gelegenheid gebruik om enkele verduidelijkende vragen te stellen.

1.2 Doel van het wetsvoorstel

De leden van de CDA-fractie lezen in de memorie van toelichting dat de regering de gegevens uit het Landelijk Alcohol Drugs Informatie Systeem (LADIS), behalve om te kunnen voldoen aan de verplichting uit de Europese verordening,1 gebruikt om inzicht te krijgen in de vraag naar verslavingszorg in Nederland, om invulling te geven aan de kwaliteitsbewaking- en bevordering van de verslavingszorg, alsmede ten behoeve van de beleidsvorming. Kan de regering toelichten hoe de vraag naar verslavingszorg in Nederland en het bewaken van de kwaliteit daarnaast vorm krijgen?

De regering stelt voorts in de memorie van toelichting dat de genoemde kwaliteitsregisters niet nieuw zijn. Ze bestaan al lange tijd (beide langer dan 10 jaar) en hebben hun meerwaarde voor het veld reeds getoond. De meerwaarde voor blijvende monitoring en doorontwikkeling van de zorg wordt ten aanzien van deze patiënten ook als van groot belang beschouwd. De leden van de CDA-fractie begrijpen dit, maar vragen of de regering kan aangeven waarom ze jaren heeft gewacht om het wettelijk te regelen.

Tevens vragen deze leden of er al een infractieprocedure is gestart door de Europese Commissie.

De leden van de CDA-fractie vragen daarnaast of de regering er zorg voor kan dragen dat voordat de plenaire behandeling van het onderhavige wetsvoorstel plaatsvindt, de onderliggende algemene maatregel van bestuur (AMvB), waarin onder andere wordt opgenomen welke precieze gegevens vastgelegd worden, wie daar toegang tot hebben, hoe deze worden beveiligd en hoelang ze worden bewaard, naar de Kamer wordt gestuurd.

2. LANDELIJK ALCOHOL EN DRUGS INFORMATIESYSTEEM

2.1 Wat is LADIS

De leden van de CDA-fractie lezen dat het LADIS wordt beheerd door de Stichting Informatie Voorziening Zorg (IVZ). Kan de regering toelichten wie er in het bestuur respectievelijk de raad van toezicht zitten? Wie mag welke functionaris benoemen?

3. DE LANDELIJKE TRAUMA REGISTRATIE

3.1 Wat is de Landelijke Trauma Registratie?

De leden van de VVD-fractie lezen op pagina 10 dat wordt geschreven over een «regionaal overleg acute zorgketen». Op welk regioniveau wordt overleg gevoerd, zo vragen deze leden.

De leden van de CDA-fractie lezen dat de huisartsenposten en de crisisdiensten ggz niet in het LADIS participeren. Kan de regering toelichten waarom zij hier niet participeren? Zal dat nog veranderen?

4. GEGEVENSUITWISSELING EN PRIVACY

4.1. Wijziging van de Wkkgz

4.1.1. Waarborgen bij gegevensuitwisseling

De leden van de VVD-fractie vragen naar aanleiding van pagina 15 hoe de beveiliging van gevoelige persoonsgegevens is georganiseerd. Deze leden benadrukken nogmaals dat de beveiliging van deze gevoelige persoonsgegevens een essentiële voorwaarde is.

4.1.2. Recht op privacy, AVG en medisch beroepsgeheim

De leden van de CDA-fractie lezen dat de regering stelt dat er bijvoorbeeld op dit moment reeds drie jaar geen actuele informatie meer opgenomen is in het LADIS, omdat dit in strijd zou zijn met de AVG. Op dit moment valt derhalve geen goed beeld te geven of in Nederland de verslaving toe- of afneemt en of er extra interventies nodig hadden moeten zijn. Toch stelt de regering in de toelichting dat dit wetsvoorstel niet in strijd is met de AVG. Blijkbaar hebben de regering en/of zorgaanbieders dit standpunt herzien. Kan de regering uitgebreid toelichten waarom »men» hier anders over is gaan denken? Welke inzichten liggen hieraan ten grondslag?

De leden van de CDA-fractie vinden het zorgelijk dat al drie jaar geen actuele informatie meer is opgenomen in het LADIS over verslavingsproblematiek en over de vraag of deze toe- dan wel afneemt en of er extra interventies hadden moeten plaatsvinden. De regering stelt namelijk dat ze de afgelopen jaren haar verslavingsbeleid heeft gebaseerd op vermoedens en signalen van zorgaanbieders, zoals een toename van het aantal gokverslavingen.

De leden van de CDA-fractie mogen toch aannemen dat er andere informatiebronnen zijn dan alleen signalen of vermoedens van zorgaanbieders? Zij denken aan informatie en/of cijfers van de politie. Kan de regering hier uitgebreid op ingaan?

Medische beroepsgeheim

De leden van de CDA-fractie constateren dat bij AMvB bepaald wordt welke afgebakende set met gegevens noodzakelijk is. Ook worden andere passende technische en organisatorische maatregelen getroffen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of enige andere vorm van onrechtmatige verwerking. Aan welke passende technische en organisatorische maatregelen denkt de regering?

5. REGELDRUKGEVOLGEN

De leden van de VVD-fractie vragen tenslotte welke extra administratieve druk dit wetsvoorstel oplevert.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Artikel 1, onderdeel C

De leden van de VVD-fractie zouden naar aanleiding van pagina 2 van het voorstel van wet 2 willen weten wie juridisch verantwoordelijk is voor het eventueel mis kunnen gaan van de pseudonimisering bij de gegevensuitwisseling bij verstrekking aan derden.

De voorzitter van de commissie, Lodders

Adjunct-griffier van de commissie, Krijger


X Noot
1

Verordening (EG) nr. 1920/2006

X Noot
2

Kamerstuk 35 562, nr. 2

Naar boven