35 517 Wijziging van de Woningwet naar aanleiding van de evaluatie van de herziene Woningwet

Nr. 26 AMENDEMENT VAN HET LID KOERHUIS

Ontvangen 5 februari 2021

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

Na artikel IIb wordt een artikel ingevoegd, luidende:

ARTIKEL IIba

Indien het bij koninklijke boodschap van 24 april 2020 ingediende voorstel van wet houdende regels omtrent gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden (Wet gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden) (Kamerstukken 35 447) tot wet is of wordt verheven, wordt aan artikel 2.27, tweede lid, van die wet, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel e door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • f. een toegelaten instelling als bedoeld in artikel 19 van de Woningwet, voor de werkzaamheden op het gebied van de volkshuisvesting, bedoeld in artikel 45 van de Woningwet.

Toelichting

Dit amendement regelt dat toegelaten instellingen worden opgenomen als private partijen die deelnemers zijn van de zorg- en veiligheidshuizen. Hierdoor kunnen toegelaten instellingen woonoverlast, criminaliteit en gevaarlijke situaties beter aanpakken.

Criminaliteit, ernstige overlast en gevaarlijke situaties vinden vaak plaats in en om woningen die eigendom zijn van toegelaten instellingen. Toegelaten instellingen zijn wettelijk gehouden uitsluitend werkzaam te zijn op het gebied van de volkshuisvesting (artikel 45 Woningwet), waarbij de kerntaak bestaat uit het huisvesten van kwetsbare doelgroep van personen die om financiële of andere redenen moeilijkheden ondervinden bij het vinden van passende huisvesting (artikel 46 lid 1 Woningwet). Vanuit deze taak dienen toegelaten instellingen ook bij te dragen aan de leefbaarheid in de directe leefomgeving van de woongelegenheden van de toegelaten instelling (artikel 45 lid 2 sub f Woningwet). Het bevorderen van de leefbaarheid is een dienst van algemeen economisch belang (artikel 47 lid 1 sub f Woningwet) en omvat mede woonmaatschappelijk werk en het bijdragen aan plannen ter voorkoming van overlast en bevordering van de veiligheid (artikel 51 BTIV).

Vaak is het ook zo dat toegelaten instellingen huurders die betrokken zijn bij criminaliteit, ernstige overlast en gevaarlijke situaties, hierop civielrechtelijk kunnen (en moeten) aanspreken omdat deze activiteiten in veel gevallen een civielrechtelijke tekortkoming opleveren (vaak zal sprake zijn van strijd met artikel 7:213 BW en mogelijk 7:214 BW). Dit maakt dat toegelaten instellingen in de bijzondere positie kunnen verkeren dat zij in staat zijn om criminaliteit, ernstige overlast en gevaarlijke situaties te beëindigen door de huurder die hierbij betrokken is te ontruimen. Daarbij is het wel zo dat zij moeten kunnen beschikken over gegevens die de criminaliteit, ernstige overlast en gevaarlijke situaties in rechte kunnen aantonen. Vaak zijn toegelaten instellingen ook weer betrokken bij het opnieuw huisvesten van deze personen met tweede kans-contracten of huurovereenkomsten waarbij begeleiding verplicht is (bijvoorbeeld via de weg van artikel 22a sub d RTIV).

Gezien hun wettelijke taken en feitelijke werkzaamheden kunnen toegelaten instellingen een belangrijke rol spelen binnen de zorg- en veiligheidshuizen en is het wenselijk dat toegelaten instellingen worden opgenomen als private partijen die deelnemers zijn van de zorg- en veiligheidshuizen.

Koerhuis

Naar boven