35 447 Regels omtrent gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden (Wet gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden)

M BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 januari 2024

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft mij geïnformeerd dat de Koninklijke Marechaussee (KMar), op korte termijn en na publicatie in de Staatscourant, als deelnemer wordt toegevoegd aan het samenwerkingsverband Infobox Crimineel en Onverklaarbaar Vermogen (hierna: iCOV). Het samenwerkingsverband iCOV brengt onder andere onverklaarbare of criminele vermogensbestanddelen in kaart en legt witwas- of fraudeconstructies bloot, en heeft daarmee een rol bij de bestrijding van witwassen en ondermijnende criminaliteit. Momenteel heeft iCOV 13 deelnemers1.

Het OM heeft mij, als voorzitter van het Opdrachtgeversoverleg (OGO) tussen de deelnemers aan iCOV, laten weten dat de toetreding van de KMar plaatsvindt omdat daartoe vanuit operationeel oogpunt een dringende noodzaak bestaat. Met de aansluiting bij iCOV zal de KMar – net als de politie dat al langere tijd kan – in opsporingsonderzoeken significante tijdwinst kunnen behalen bij de verkrijging en beoordeling van informatie. Zo verwacht de KMar beter en sneller inzicht te krijgen in vermogens en inkomens van verdachte (rechts)personen, in onderlinge relaties en in de context waarin zij opereren. Daarnaast biedt iCOV de KMar inzicht in trends en ontwikkelingen op het gebied van witwassen, fraude en mogelijke terrorismefinanciering. Deze informatie kan helpen om op tijd de juiste interventies te kunnen doen, wat vooral in crisissituaties van belang is.

iCOV is een van de vier samenwerkingsverbanden waarvan de toekomstige gegevensverwerkingen zullen worden geregeld in het wetsvoorstel Wet gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden (WGS)2. In de algemene maatregel van bestuur bij de WGS, het Besluit gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden (BGS)3, wordt geregeld dat twee nieuwe deelnemers – voor specifiek omschreven taken – zullen toetreden tot iCOV. Het betreft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en de KMar. Over deze toetreding zal uw Kamer via een voorhang- en nahangprocedure worden betrokken4.

Op de afweging die uw Kamer terzake zal maken, wordt met de in deze brief gemelde toetreding niet vooruitgelopen. De toetreding waartoe de KMar en de deelnemers aan iCOV thans hebben besloten, wordt immers beheerst door het huidige wettelijke regime. Informatie-uitwisseling zal alleen op basis van bestaande wettelijke grondslagen en bevoegdheden kunnen plaatsvinden. Er wordt dan ook geen voorschot genomen op de verwerking van gegevens zoals deze voor iCOV mogelijk wordt wanneer het wetsvoorstel WGS is aangenomen en in werking is getreden.

De wens tot aansluiting door de KMar is door het OGO iCOV op 18 december jl. formeel ondersteund en zal worden bekrachtigd door de KMar als deelnemer aan het iCOV-convenant5 toe te voegen. In die keuze kan ik mij, gezien de voornoemde argumenten, vinden.

Een gelijkluidende brief heb ik gezonden aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal.

De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius


X Noot
1

Politie, Belastingdienst, Douane, FIOD, FIU-Nederland, OM, CJIB, Rijksrecherche en bijzondere opsporingsdiensten van ILT, ISZW en NVWA. Daarnaast nemen de toezichthouders De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Consument en Markt (ACM) deel.

X Noot
2

Het bij koninklijke boodschap van 24 april 2020 ingediende voorstel van wet houdende regels omtrent gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden (Wet gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden, Kamerstukken 35 447).

X Noot
3

Beschikbaar op www.internetconsultatie.nl/bgs

X Noot
4

Deze betrokkenheid is door de Tweede Kamer geamendeerd, Kamerstukken II 2020/21, 35 447, nr. 11 en 18 (amendement-Van Nispen en amendement-Kuiken)

Naar boven