35 361 Wijzing van de Mediawet 2008 in verband met de implementatie van Richtlijn 2018/1808 van het Europees Parlement en de Raad van 14 november 2018 tot wijziging van Richtlijn 2010/13/EU betreffende de coördinatie van bepaalde wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in de lidstaten inzake het aanbieden van audiovisuele mediadiensten (richtlijn audiovisuele mediadiensten) in het licht van een veranderende marktsituatie

Nr. 21 AMENDEMENT VAN DE LEDEN VAN DER MOLEN EN VAN DER GRAAF TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 71

Ontvangen 8 juni 2020

De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:

In artikel I wordt na onderdeel I een onderdeel ingevoegd, luidende:

Ia

In artikel 3.15, tweede lid wordt na «politieke informatie» ingevoegd «, of dat in het bijzonder bestemd is voor kinderen jonger dan twaalf jaar,».

Toelichting

De indieners willen met dit amendement regelen dat in Nederland sponsoring van programma’s die in het bijzonder bestemd zijn voor kinderen jonger dan twaalf jaar wordt verboden. Op dit moment geldt voor programma’s die in het bijzonder bestemd zijn voor kinderen jonger dan twaalf jaar (kinderprogramma’s) al een verbod van sponsoring van media-aanbod van de publieke mediadiensten. De indieners willen dit verbod uitbreiden naar commerciële mediadiensten. De herziene richtlijn AVMD biedt in artikel 10, vierde lid, de mogelijkheid om een verbod in te stellen op sponsoring van kinderprogramma’s. De regering heeft echter geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid die de richtlijn biedt om het verbod uit te breiden. Via dit amendement wordt wel van deze mogelijkheid gebruik gemaakt.

De indieners vinden het van belang dat kinderen beter worden beschermd tegen sponsoring. Kinderen zijn namelijk zeer kwetsbaar omdat hun verdedigingsmechanismen tegen commerciële beïnvloeding nog in ontwikkeling zijn, nu deze zich pas in de loop van de levensjaren beginnen op te bouwen. De indieners vinden het onwenselijk als van deze kwetsbaarheid misbruik kan worden gemaakt. In dit verband merken de indieners nog op dat sponsoring van publiek en commercieel media-aanbod door goede doelen gelet op de artikelen 2.114 onderscheidenlijk 3.18 van de Mediawet 2008 reeds is toegestaan onder de voorwaarden die in de daar genoemde artikelen zijn neergelegd. Dit amendement brengt daarin geen verandering.

Van der Molen Van der Graaf


X Noot
1

Vervanging in verband met een wijziging in de toelichting.

Naar boven