De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
In artikel I wordt in het voorgestelde derde lid, onder b, «het ontwikkelen van de
sociale en maatschappelijke competenties die de leerling in staat stellen deel uit
te maken van en bij te dragen aan» vervangen door «het bevorderen dat de leerling
deel uitmaakt van en bijdraagt aan».
II
In artikel II wordt in het voorgestelde vierde lid, onder b, «het ontwikkelen van
de sociale en maatschappelijke competenties die de leerling in staat stellen deel
uit te maken van en bij te dragen aan» vervangen door «het bevorderen dat de leerling
deel uitmaakt van en bijdraagt aan».
III
In artikel III, onderdeel A, wordt in het voorgestelde artikel 17, eerste lid, onder
b, «het ontwikkelen van de sociale en maatschappelijke competenties die de leerling
in staat stellen deel uit te maken van en bij te dragen aan» vervangen door «het bevorderen
dat de leerling deel uitmaakt van en bijdraagt aan».
IV
In artikel V wordt in het voorgestelde derde lid, onder b, «het ontwikkelen van de
sociale en maatschappelijke competenties die de leerling in staat stellen deel uit
te maken van en bij te dragen aan» vervangen door «het bevorderen dat de leerling
deel uitmaakt van en bijdraagt aan».
V
In artikel VI, onderdeel A, wordt in het voorgestelde artikel 42, eerste lid, onder
b, «het ontwikkelen van de sociale en maatschappelijke competenties die de leerling
in staat stellen deel uit te maken van en bij te dragen aan» vervangen door «het bevorderen
dat de leerling deel uitmaakt van en bijdraagt aan».
VI
In artikel VIII, onderdeel a, onder A, wordt in het met artikel III, onderdeel A,
voorgestelde artikel 2.2, eerste lid, onder b, «het ontwikkelen van de sociale en
maatschappelijke competenties die de leerling in staat stellen deel uit te maken van
en bij te dragen aan» vervangen door «het bevorderen dat de leerling deel uitmaakt
van en bijdraagt aan».
VII
In artikel VIII, onderdeel b, wordt in het met onderdeel A voorgestelde artikel 2.2,
eerste lid, onder b, «het ontwikkelen van de sociale en maatschappelijke competenties
die de leerling in staat stellen deel uit te maken van en bij te dragen aan» vervangen
door «het bevorderen dat de leerling deel uitmaakt van en bijdraagt aan».
Toelichting
De regering wil dat scholen in het kader van kwaliteitszorg ook bij het burgerschapsonderwijs
opbrengsten volgen en resultaten in beeld brengen. Blijkens de toelichting gaat het
dan ook om herkenbare aandacht voor competenties als empathie, sympathie en responsiviteit.
Ondergetekende vindt het onwenselijk dat een verplichte meetcultuur ontstaat op het
gebied van deze nauwelijks meetbare competenties. Dit amendement schrapt daarom de
vermelding van competenties, omdat zij een bron van onduidelijkheid kunnen worden
in het toezicht. De zorgplicht van scholen moet zijn dat zij bevorderen dat leerlingen
deel uitmaken van en bijdragen aan de pluriforme, democratische Nederlandse samenleving.
Bisschop