35 345 Splitsing gemeente Haaren

C VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR BINNENLANDSE ZAKEN EN DE HOGE COLLEGES VAN STAAT/ALGEMENE ZAKEN EN HUIS VAN DE KONING1

De leden van de PVV-fractie hebben van de memorie van antwoord kennisgenomen. Zij hebben nog een aantal vragen.

In de memorie van antwoord (p. 3) stelt de regering:

«In 2020 levert de gemeente Haaren een extra inspanning om de achterstand in de huisvesting van statushouders in te lopen. De ontvangende gemeenten zijn bekend met de achterstand in de huisvestingstaakstelling. gemeente Haaren verwacht haar taakstelling in 2020 te realiseren waarbij in dat geval geen gevolgen zijn voor de gemeenten waartoe grondgebied overgaat.»

Kan de regering aangeven wat de consequenties zijn indien de huisvestingstaakstelling niet voor 1 januari 2021 is gerealiseerd? Kan de regering aangeven of, en zo ja, welke verdeelsleutel wordt toegepast richting de betrokken gemeenten ten aanzien van de huisvestingstaakstelling? Een vergelijkbare splitsing van een gemeente, waarbij de huidige gemeente ophoudt te bestaan, was per 1 januari 2015 aan de orde bij de gemeente Maasdonk, die gesplitst werd tussen de gemeenten ‘s-Hertogenbosch en Oss.2 Kan de regering aangeven of bij die splitsing ook sprake was van een resterende huisvestingstaakstelling en welke verdeelsleutel toen eventueel is toegepast? Kan de regering aangeven of er staand beleid is hoe om te gaan met een huisvestingstaakstelling indien er sprake is van een gemeentesplitsing?

Kan de regering aangeven of zij bereid is de huisvestingstaakstelling voor statushouders in de huidige gemeente Haaren te laten vervallen, indien deze per 1 januari 2021 niet behaald is?

Op 26 juni jl. schreef het Brabants Dagblad3 dat er sprake is van een «onzekere toekomst voor Vught» en worden in de Vughtse gemeenteraad twijfels uitgesproken of de financiële positie van deze gemeente wel solide is. Ook heeft het wethouder financiën Toine van de Ven hierover samen met andere regiogemeenten een brief verstuurd aan de VNG. Als oorzaken worden genoemd: «Met name corona en de herindeling met Helvoirt zorgen voor grote onzekerheid in Vught.»

Kan de regering aangeven in hoeverre het effect van de herindeling van Vught met Helvoirt nadelig is voor de toekomst van de gemeente Vught? Kan de regering duiden of een herindeling in deze financieel onzekere situatie wel wenselijk is? Kan de regering tevens aangeven in hoeverre rekening is gehouden met deze effecten voor de betrokken gemeenten en welke (extra) maatregelen getroffen worden om de gevolgen van de herindeling op te kunnen vangen?

Onder voorbehoud van ontvangst van de nota naar aanleiding van het verslag uiterlijk vrijdag 3 juli 2020, 16:00 uur, acht de commissie het wetsvoorstel gereed voor plenaire behandeling op 7 juli 2020, inclusief eventuele stemmingen.

De voorzitter van de commissie voor Binnenlandse Zaken en de Hoge Colleges van Staat/Algemene Zaken en Huis van de Koning, Dittrich

De griffier van de commissie voor Binnenlandse Zaken en de Hoge Colleges van Staat/Algemene Zaken en Huis van de Koning, Bergman


X Noot
1

Samenstelling:

Kox (SP), Koffeman (PvdD), Ganzevoort (GL), De Boer (GL), Van Hattem (PVV), Pijlman (D66), Rombouts (CDA), Schalk (SGP), Koole (PvdA). Klip-Martin (VVD), Baay-Timmerman (50PLUS), Wever (VVD), Bezaan (VVD), Van der Burg (VVD), Crone (PvdA), Dessing (FVD), Dittrich (D66) (voorzitter), Doornhof (CDA), Frentrop (FVD), Gerbrandy (OSF), Van der Linden (FvD), Meijer (VVD), Nanninga (FVD), Nicolaï (PvdD) (ondervoorzitter), Rietkerk (CDA), Rosenmöller (GL), Verkerk (CU), De Vries (Fractie-Otten)

X Noot
2

Kamerstukken 33 786.

Naar boven