De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
Artikel I, onderdeel Q, wordt als volgt gewijzigd:
1. In de aanhef wordt «wordt een artikel» vervangen door «worden twee artikelen».
2. Er wordt een artikel toegevoegd, luidende:
Artikel 25f
-
1. Bij gemeentelijke verordening kan, in geval van ernstige aantasting van de openbare
orde, de leefomgeving of de volksgezondheid, een gebied worden aangewezen als alcoholoverlastgebied.
-
2. Bij zodanige verordening kan worden bepaald dat in dit aangewezen alcoholoverlastgebied:
-
a. het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank
in of vanuit locaties als bedoeld in artikel 18, tweede lid, of artikel 19, tweede
lid, onder a, wordt verboden of aan beperkingen worden onderworpen;
-
b. in aanvulling op artikel 27, gronden gelden waarop de burgemeester een vergunning,
als bedoeld in artikel 3, kan weigeren; of
-
c. verboden of beperkingen kunnen worden opgelegd als bedoeld in de artikelen 25a, 25b,
en 25d.
Toelichting
De Drank- en Horecawet (DHW) kent verschillende gemeentelijke verordenende bevoegdheden,
vastgelegd in de artikelen 25a tot en met 25d, waarmee lokaal beperkingen kunnen worden
opgelegd aan de verkoop van alcohol. In de praktijk blijkt er behoefte aan ruimere
verordenende bevoegdheden om de DHW beter aan te laten sluiten bij de lokale situatie.
In de praktijk blijkt er behoefte aan een ruimere bevoegdheid zodat de verkoop van
alcohol voor een langere periode verboden of beperkt kan worden. In sommige gebieden,
zoals in de binnenstad van Amsterdam, bevindt zich een grote concentratie van alcoholverkooppunten
waar alcohol prominent wordt aangeboden. In deze gebieden veroorzaken bezoekers onder
invloed van alcohol overlast en incidenten zoals geluidsoverlast, baldadigheid, agressief
gedrag, wildplassen, vervuiling en verstoring van de openbare orde. Ondanks de inzet
van verschillende instrumenten en een intensieve aanpak om de veiligheid en leefbaarheid
te verbeteren blijft de overlast door bezoekers die onder invloed zijn van alcohol
groot. Voor het beperken of verbieden van de verkoop van alcohol bij slijters- of
horecainrichtingen bestaat deze mogelijkheid al op basis van artikel 25a. Met de voorgestelde
wijziging in het amendement wordt deze mogelijkheid ook gecreëerd voor verkooppunten
als bedoeld in artikel 18, tweede lid, of artikel 19, tweede lid, onder a, van de
DHW (verkooppunten van zwak-alcoholhoudende drank) binnen een bij gemeentelijke verordening
aangewezen alcoholoverlastgebied.
Hoewel een vergunning geweigerd kan worden als redelijkerwijs aangenomen kan worden
dat de verstrekking van alcohol zal leiden tot verstoring van de openbare orde, veiligheid
of zedelijkheid, is dit beperkter dan het weigeren van een vergunning om de overlast,
aantasting van het woon- en leefklimaat of de gezondheid als gevolg van verstrekking
of verkoop van alcohol te voorkomen in een reeds belaste situatie. In sommige gebieden,
zoals in de binnenstad van Amsterdam, bevindt zich een grote concentratie van alcoholverkooppunten
waar alcohol prominent wordt aangeboden. In deze gebieden veroorzaken bezoekers onder
invloed van alcohol overlast en incidenten zoals geluidsoverlast, baldadigheid, agressief
gedrag, wildplassen, vervuiling en verstoring van de openbare orde. Ondanks de inzet
van verschillende instrumenten en een intensieve aanpak om de veiligheid en leefbaarheid
te verbeteren blijft de overlast door bezoekers die onder invloed zijn van alcohol
groot. In deze gebieden is het wenselijk bij gemeentelijke verordening de mogelijkheid
te creëren een aangevraagde vergunning te weigeren of verboden of beperkingen op te
leggen en zo het aantal verkooppunten te beperken. In de gemeentelijke verordening
worden de extra gronden neergelegd op grond waarvan de vergunning mag worden geweigerd.
Deze gronden moet in het verlengde liggen van de gronden waarop het gebied als alcoholoverlastgebied
is aangewezen.
Voordewind