35 337 Wijziging van de Drank- en Horecawet in verband met het Nationaal Preventieakkoord en evaluatie van de wet

Nr. 19 GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID VAN GERVEN TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 13

Ontvangen 5 november 2020

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

Artikel V wordt als volgt gewijzigd:

1. Voor de tekst wordt een aanhef ingevoegd, luidende:

De Mediawet 2008 wordt als volgt gewijzigd:

2. Onder de aanhef wordt de aanduiding «A» geplaatst en vervalt «van de Mediawet 2008».

3. Er worden vijf onderdelen toegevoegd, luidende:

B

In artikel 2.94, tweede lid, onderdeel b, vervalt «tussen 06.00 uur en 21.00 uur».

C

In artikel 3.7, tweede lid, onderdeel b, vervalt «tussen 06.00 uur en 21.00 uur».

D

In artikel 3.16, tweede lid, onderdeel a, vervalt «tussen 06.00 uur en 21.00 uur».

E

In artikel 3.19b, derde lid, onderdeel b, vervalt «tussen 06.00 uur en 21.00 uur».

F

In artikel 3.29d wordt «3.7, tweede lid, aanhef en onderdeel a,» vervangen door «3.7, tweede lid,» en vervalt «met uitzondering van de artikelen 3.16, tweede lid, aanhef en onderdeel a, en 3.19b, derde lid, onderdeel b».

Toelichting

De indiener wil met dit amendement regelen dat er een volledig verbod op alcoholreclame gaat gelden op televisie en radio. Volgens de indiener heeft deze reclame, door de blootstelling, een negatieve invloed op het drinkgedrag van jongeren. In het belang van de volksgezondheid wordt het, gedurende de hele dag, verboden om op radio en televisie alcoholreclame uit te zenden.

Vanwege het reclameverbod dat thans geldt tussen 06.00 uur en 21.00 uur is het niet toegestaan sponsorvermeldingen die betrekking hebben op alcoholhoudende dranken tussen 06.00 uur en 21.00 uur in een wervende context te plaatsen. Daarnaast is productplaatsing thans niet toegestaan voor alcoholhoudende dranken gedurende het genoemde tijdstip. Dit voorkomt dat het alcoholreclameverbod wordt omzeild.

Aangezien indiener van mening is dat sponsorvermeldingen en productplaatsing kunnen leiden tot (sluik)reclame en drankbevorderend kunnen zijn, regelt het amendement eveneens dat het niet toestaan van sponsorvermeldingen die betrekking hebben op alcoholhoudende dranken in een niet neutrale context te plaatsen niet alleen te beperken tot het tijdvak van 06.00 uur en 21.00 uur, maar gedurende de gehele dag niet is toegestaan. Dit geldt ook voor productplaatsing voor alcoholhoudende dranken.

Van Gerven

Naar boven