35 336 Wijziging van onder andere de Wet op het voortgezet onderwijs, de Wet educatie en beroepsonderwijs en de Leerplichtwet 1969 in verband met de versterking van het beroepsonderwijs, door het wettelijk mogelijk maken van doorlopende leerroutes vmbo-mbo (sterk beroepsonderwijs)

Nr. 9 AMENDEMENT VAN HET LID SMALS

Ontvangen 20 april 2020

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

Aan artikel I, onderdeel F, wordt een subonderdeel toegevoegd, luidende:

3. In het vijftiende lid wordt «4 klokuren» vervangen door «6 klokuren».

II

In artikel II wordt na onderdeel D een onderdeel ingevoegd, luidende:

Da

In artikel 4.2.1, zesde lid, wordt «4 klokuren» vervangen door «6 klokuren».

III

Aan artikel V, onderdeel H, wordt een subonderdeel toegevoegd, luidende:

3. In het achttiende lid (nieuw) wordt «4 klokuren» vervangen door «6 klokuren».

IV

In artikel VI wordt na onderdeel D een onderdeel ingevoegd, luidende:

Da

In artikel 4.2.1, vijfde lid, wordt «4 klokuren» vervangen door «6 klokuren».

V

In artikel XI, onderdeel 1, wordt na onderdeel J een onderdeel ingevoegd, luidende:

Ja

In artikel 7.19, tweede lid, wordt «vier uur per week» vervangen door «zes uur per week».

VI

In artikel XI, onderdeel 3, wordt na onderdeel J een onderdeel ingevoegd, luidende:

Ja

In artikel 7.19, tweede lid, wordt «vier uur per week» vervangen door «zes uur per week».

Toelichting

De wet Sterk Beroepsonderwijs maakt een leerroute mogelijk die uitermate geschikt is voor leerlingen en studenten om kennis op te doen door les te krijgen van professionals uit het werkveld. Om meer mogelijkheden te bieden voor gastdocenten om hun expertise over te brengen op leerlingen en studenten, regelt dit amendement dat het mogelijk wordt voor een gastdocent om 6 uur in plaats van 4 uur per week les te geven. De voorwaarden dat een gastdocent onder een bevoegde leraar valt blijven gelijk. Zo bieden we de mogelijkheid om meer te leren van professionals uit de arbeidsmarkt, zonder dat dit ten koste gaat van kwalitatief goed onderwijs. Bovendien maken we hierdoor eveneens meer professionals uit het werkveld enthousiast voor het (gedeeltelijk) werkzaam zijn in het onderwijs.

Smals

Naar boven