Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 oktober 2025
Het kabinet werkt, na publicatie van het startpakket1 op 25 april en het vervolgpakket2 van 16 september, door aan het uitvoeren van de genomen besluiten. In dat kader hecht
ik eraan om u over verschillende stappen te informeren. In deze brief ga ik daarom
in op de voortgang van de wetswijziging KDW omgevingswaarden (kritische depositiewaarden)
en de stappen die gezet worden naar de definitieve invoering van de rekenkundige ondergrens
(RKO).
I. Wetswijziging vervanging van de huidige KDW- omgevingswaarden door een wettelijk
verplicht programma van maatregelen
De internetconsultatie voor het conceptwetsvoorstel liep van 14 juli tot en met 24 augustus
2025. Hierop zijn 87 reacties binnengekomen en voorzien van een reactie in de memorie
van toelichting van het wetsvoorstel. Het kabinet heeft besloten om het wetsvoorstel
nu voor te leggen voor een spoedadvies bij de Afdeling advisering van de Raad van
State.
Zodra het advies van de Raad van State is ontvangen, zal ik zo snel als mogelijk verdere
stappen zetten in het vervangen van de op de KDW’s gebaseerde omgevingswaarden voor
een wettelijk programma. In demissionaire staat is het gebruikelijk om alle adviezen
van de Raad van State terug te leggen in de ministerraad, dat zal ook met dit advies
gebeuren. De wetswijziging stelt een programma verplicht waarin de emissiereductiepercentages
voor alle sectoren worden vastgelegd. Ik hecht er belang aan dat uw Kamer ook zicht
heeft op het ontwerp van dit programma. Het definitieve wetsvoorstel en het ontwerpprogramma
worden daarom gelijktijdig bij uw Kamer aangeboden.
II. Definitieve houdbare invoering RKO
Ik heb u eerder geïnformeerd over de wetenschappelijke onderbouwing die ten grondslag
ligt aan het invoeren van de RKO3. Het kabinet heeft besloten om de rekenkundige ondergrens definitief in te voeren.
Daarvoor zijn de volgende uitvoeringsstappen nog noodzakelijk.
Ten eerste moet de RKO in AERIUS worden verwerkt en dit vergt nog een technische aanpassing.
Ten tweede moet er een handleiding vergunningverlening worden opgesteld en gaat het
kabinet tot een aantal afspraken komen met de medeoverheden met betrekking tot de
door IPO geformuleerde randvoorwaarden. Ten derde moeten er met provincies afspraken
gemaakt worden over maatregelen in gebieden waar cumulatie zou kunnen plaatsvinden.
Hiervoor is bestuurlijk overleg met de provincies noodzakelijk.
Uiteraard blijft het kabinet daarnaast gecommitteerd aan spoor 2 van de MCEN, om de
dalende lijn van emissies in de toekomst te borgen. In algemene zin geldt dat het
kabinet bij elke maatregel die zij neemt erop toeziet dat de natuur, ongeacht de drukfactor,
verbetert. Daarnaast is het belangrijk dat er sprake is van een geborgd dalende lijn
van stikstofuitstoot die voldoende robuust is en in volgende stappen verder wordt
voortgezet.
Ondertussen wordt de RKO ingebracht bij een lopende zaak bij de afdeling bestuursrechtspraak
van de Raad van State, om aan te tonen dat de onderbouwing juridisch standhoudt. Daarvoor
hebben we een aantal zaken op het oog. Het kabinet blijft daarop inzetten. Juridische
toets over de houdbaarheid van de RKO is nodig.
De RKO is een vertaling van de best beschikbare wetenschappelijke kennis en schijnzekerheid
in AERIUS moet worden voorkomen. Het streven is conform de motie-Van der Plas de RKO
zo snel als mogelijk in te voeren. Voor het einde van het jaar beoordeelt het kabinet
of de genoemde stappen zijn ingevuld, om de RKO in januari 2026 haalbaar in te kunnen
voeren. Hierbij wordt de lopende zaak betrokken. Het besluit om de RKO in te gaan
voeren, kan overigens door bevoegde gezagen nu al worden meegenomen bij de beoordeling
van de evenredigheid van handhavingsverzoeken.
Ik hoop hiermee uw Kamer voldoende te hebben geïnformeerd.
De Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, F.M. Wiersma