Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 maart 2022
Hierbij informeer ik uw Kamer over de uitkomst van de verificatie van de melding van
Lelystad Airport onder het Programma Aanpak Stikstof (PAS).
Het legalisatieprogramma PAS-meldingen heeft als uitgangspunt dat alle meldingen die
onder het PAS zijn gedaan, in aanmerking komen voor legalisatie. Voor alle PAS-meldingen
wordt er van uitgegaan dat deze te goeder trouw zijn ingediend. Dit betekent echter
niet dat per definitie alle PAS-meldingen gelegaliseerd worden. Voor projecten waarvoor
ik bevoegd gezag ben dien ik, net als alle andere bevoegde gezagen voor hun projecten
doen, te verifiëren of aan alle criteria van de hiertoe opgestelde criteria in de
Regeling natuurbescherming is voldaan. Zo wordt geborgd dat alleen de meldingen gelegaliseerd
worden die zijn ingediend en uitgevoerd zoals dat destijds ten tijde van de PAS de
bedoeling was.
Lelystad Airport heeft op 3 mei 2019 een (herziene) melding gedaan. De melding is
geverifieerd op basis van de criteria zoals vastgelegd in artikel 2.8b van de Regeling
natuurbescherming, zoals gepubliceerd op 10 januari 2022. Daarbij is gebleken dat
de melding niet voldoet aan het criterium f: als het project substantieel afwijkt van het gemelde project, veroorzaakt het gewijzigde
project niet meer stikstofdepositie op een of meer voor stikstof gevoelige habitats
in Natura 2000-gebieden dan het gemelde project.
Gebleken is dat het project, de feitelijk beoogde situatie met betrekking tot Lelystad
Airport, afwijkt van de PAS-melding. Deze afwijking betreft de warmte-inhoud van vliegtuigmotoren
en de verkeersaantrekkende werking van de luchthaven.
Warmte-inhoud
Aerius calculator berekent op basis van een aantal invoergegevens de verspreiding
van stikstofemissies. Een van die invoergegevens is de warmte-inhoud. Dit is een maat
voor de wijze waarop hete gassen opstijgen en zich vervolgens bij het afkoelen verspreiden.
Hoe hoger de warmte-inhoud, hoe groter het gebied waarover de stikstof wordt verspreid
en verdund. De totale depositie is dus gelijk, maar door het andere verspreidingspatroon
is de maximale depositie op de grond lager. De melding van 3 mei 2019 bevatte een
warmte-inhoud van 43 MW die een onderschatting opleverde van de maximale hoeveelheden
depositie op diverse nabijgelegen Natura 2000-gebieden. In de berekening van de feitelijk
beoogde situatie is een warmte-inhoud van 0 MW toegepast.
Verkeersaantrekkende werking
Ten aanzien van de verkeersaantrekkende werking zijn in de PAS-melding geen snelwegen
buiten Flevoland betrokken, terwijl in de geactualiseerde berekening van de feitelijk
beoogde situatie (delen van) de A1 en A6 in Noord-Holland en de A27 tussen de stad
Utrecht en Flevoland zijn opgenomen.
Geconcludeerd moet worden dat de berekende stikstofdepositie in de feitelijk beoogde
situatie afwijkt van die van de PAS-melding en op diverse habitats in Natura-2000
hoger is. Ook is de verdeling van de stikstofdepositie over de Natura 2000-gebieden
anders. In de PAS-melding was een hoogste depositie berekend van 0,59 mol/ha/jaar
op Natura 2000-gebied Veluwe. In de feitelijk beoogde situatie is er sprake van een
hoogste berekende depositie van 4,12 mol/ha/jaar in Natura 2000-gebied Naardermeer.
Op basis van het bovenstaande is de uitkomst van de verificatie van de PAS-melding
voor Lelystad Airport negatief. Dit besluit betekent niet dat de opening van Lelystad
van de baan is. Lelystad Airport zal naar aanleiding van dit besluit niet meer kunnen
rekenen op stikstofruimte uit het bronmaatregelenpakket, maar zelf bronmaatregelen
moeten nemen om een vergunning in het kader van de Wet natuurbescherming te verkrijgen.
In overleg met de luchthaven zal bekeken worden hoe en op welke termijn dit gerealiseerd
kan worden, al dan niet in de lopende vergunningaanvraag van 10.000 vliegtuigbewegingen.
Hiermee beschouw ik ook de motie Van Vestering en Van Raan (beide PvdD) (Kamerstuk
35 600, nr. 65), waarin de regering wordt verzocht om geen stikstofdepositieruimte te reserveren
voor de uitbreiding van Lelystad Airport binnen de collectieve legalisering van de
PAS-melders, als afgedaan.
De Minister voor Natuur en Stikstof, Ch. van der Wal-Zeggelink