Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 35306 nr. B |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 35306 nr. B |
Vastgesteld 28 november 2019
Het voorbereidend onderzoek geeft de commissie aanleiding tot het maken van de volgende opmerkingen en het stellen van de volgende vragen.
De leden van de fractie van de ChristenUnie hebben met belangstelling kennisgenomen van het wetsvoorstel Wet afschaffing fiscale aftrek scholingsuitgaven2. Zij wensen van de gelegenheid gebruik te maken om nog enkele vragen te stellen.
De leden van de ChristenUnie-fractie onderstrepen het belang van de voorgenomen individuele leerrekening in het kader van leven lang ontwikkelen (LLO). Onderzoek dat de memorie van toelichting citeert geeft aan dat de huidige fiscale regeling weinig gebruikt wordt en veel «deadweight loss» kent3. Bovendien bereikt de regeling (door de vereiste voorfinanciering) personen met een lager inkomen (en een lagere opleiding) minder goed. De subsidieregeling Stimulans van de Arbeidsmarktpositie (STAP)-budget moet hierin voorzien, maar de invoering ervan is niet haalbaar voor 1 januari 2020. Kan de regering beter motiveren waarom niet gewacht is met dit wetsvoorstel totdat de contouren en inwerkingtredingsdatum bekend zijn? Wat is de winst van deze constructie? Is dit voor de doelgroep niet onnodig verwarrend? Hoe gaat hierover gecommuniceerd worden? Kan de regering nader uiteenzetten waarom de vervangende subsidieregeling niet aan de euvels van de vigerende regeling zal lijden? De leden van de ChristenUnie-fractie zien graag een samenvattend overzicht van de voor- en nadelen van de huidige en nieuwe regeling. Deze leden vragen de regering tevens of het achterwege laten van overgangsrecht niet al te zeer gebaseerd is op het model van de perfect geïnformeerde burger. Is dat juist gezien de bereiksinefficiënties van de huidige regeling geen irreëel en overspannen beeld?
De leden van de vaste commissie voor Financiën zien de reactie van de regering – uiterlijk vrijdag 29 november 2019 – met belangstelling tegemoet.
De voorzitter van de vaste commissie voor Financiën, Frentrop
De griffier van de vaste commissie voor Financiën, Van Dooren
Samenstelling:
Essers (CDA), Koffeman (PvdD), Backer (D66), Ester (CU), Faber-van de Klashorst (PVV), Van Apeldoorn (SP), Sent (PvdA), Van Strien (PVV), Jorritsma-Lebbink (VVD), N.J.J. van Kesteren (CDA), Schalk (SGP), Van Rooijen (50PLUS), Wever (VVD), Van Ballekom (VVD), Crone (PvdA), Frentrop (FVD) (voorzitter), Geerdink (VVD), Gerbrandy (OSF), Van Huffelen (D66), Karimi (GL) (ondervoorzitter), Van der Linden (FVD), Otten (Fractie-Otten), Rietkerk (CDA), Rosenmöller (GL), Vendrik (GL), Van Wely (FVD)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35306-B.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.