Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 35300-XII nr. 89 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 35300-XII nr. 89 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 januari 2020
Via deze brief breng ik u op de hoogte van de afronding van de ingrijpende herinrichting van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) per 31 december 2019. De aanpassing van deze organisatie, die formeel op 31 mei 2018 startte, heeft in goed overleg met onder meer de Ondernemingsraad en vakbonden plaatsgevonden. Ik geef u hierbij in aanloop naar het Algemeen Overleg Toezicht en Handhaving van 16 januari 2020 een toelichting op de huidige stand van zaken van de organisatie van de ILT.
Koers ILT 2021
De inspectie heeft nu een organisatiestructuur die niet alleen past bij het veranderprogramma Koers ILT 2021 dat eind 2016 is gestart, maar ook ondersteunend is aan de doelen en ambities van dat veranderprogramma.
Sinds 2016 is de inspectie stapsgewijs haar koers gaan verleggen en anders gaan werken. Daarbij staan risico’s voor mens en milieu centraal. De ILT kiest ervoor op te treden waar het meeste effect bereikt wordt. De nieuwe organisatiestructuur is ondersteunend aan de doelen en ambities van de Koers ILT. Daarmee werkt de ILT meer en meer risicogestuurd, is transparant over resultaten en versterkt haar signalerende functie.
Over dit veranderprogramma heb ik uw Kamer meermaals geïnformeerd, zoals met het door mij goedgekeurde Meerjarenprogramma 2020–2024 van de inspectie1 en met het kabinetsstandpunt op de doorlichting van artikel 24 (Handhaving en toezicht Ministerie van IenW) van mijn begroting2.
Met de aanpassing van de organisatie is de beoogde verandering van de inspectie niet klaar; integendeel. Maar er is, met bijvoorbeeld de inspectiebrede risicoanalyse en de opzet van programmatisch werken, weer een belangrijke stap gezet naar een inspectie die betrekkelijk wendbaar optreedt daar waar de kans op maatschappelijke schade het grootst is en waar haar optreden het meeste effect sorteert en niet schroomt zaken te signaleren.
Merkbaar Meer
Het is van groot belang dat de inspectie zich versterkt met behulp van de extra middelen die ik beschikbaar heb gesteld. Hiertoe is na de zomer een speciaal wervingsprogramma gestart onder de naam «Merkbaar Meer». Dit programma doet ook de werving om de uitstroom ten gevolge van pensionering op te vangen. De komende twee jaar vertrekken zo’n 150 medewerkers. En daarmee de nodige kennis en ervaring.
Onder de huidige omstandigheden op de arbeidsmarkt is het een uitdaging om geschikte mensen aan de inspectie te binden. De eerste nieuwe medewerkers zijn inmiddels aangenomen en de werving komt goed op stoom. Dat de inspectie maatschappelijk relevant werk doet dat steeds beter zichtbaar wordt gemaakt en tegelijkertijd hard werkt aan innovatie is op de arbeidsmarkt een pre.
De reflectieve en signalerende functie van de ILT
Een belangrijk onderdeel van de Koers 2021 is het versterken van de reflectieve en signalerende functie van de ILT. Immers, de inspecteurs zien nieuwe ontwikkelingen en onbekende risico’s in de praktijk vaak als eerste. Dit leverde in 2019 de met u gedeelde signalen op over onder andere bodemas, het VTH-stelsel, drones en de rentevoet kosteneffectiviteit wet milieubeheer.
Ook in het nieuwe jaar zal ik uw Kamer nader informeren. Zoals over de tweede staat van Schiphol, over de thema-inspecties op het gebied van varend ontgassen waarover u al op hoofdlijnen bent geïnformeerd3 en over de thema-inspectie op het sjorren van containerschepen. Beide rapportages zal ik u binnenkort voorzien van een beleidsreactie doen toekomen.
Innovatie en de administratieve organisatie
De ILT blijft zich vernieuwen op het gebied van toezicht en handhaving met onder andere de inzet van drones en het gebruik van e-noses waarover ik u recent heb geïnformeerd4. Ook nieuwe toepassingen van data-analyse en remote sensing zijn veelbelovend. De introductie van «Mijn ILT» (een webportaal waar bedrijven en organisaties meldingen doen of vergunningen aanvragen bij de ILT) is een voorbeeld van de verbeteringen in de dienstverlening van de ILT als vergunningverlenende instantie.
Naast het afronden van de personele reorganisatie zal de ILT ook aandacht blijven besteden aan het verbeteren van de administratieve organisatie. Voor een organisatie die anderen vaak de maat neemt is dat van groot belang. Bovendien is dat noodzakelijk gelet op de diverse internationale eisen die op het gebied van onder meer spoor, scheep- en luchtvaart gesteld worden aan de ILT als (deel-) autoriteit.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35300-XII-89.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.