35 300 IV Vaststelling van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2020

Nr. 15 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 oktober 2019

Tijdens het Wetgevingsoverleg Jaarverslag en Slotwet 2018 Koninkrijksrelaties op 20 juni 2019 (Kamerstuk 35 200 IV, nr. 14) heb ik uw Kamer toegezegd het inkoopbeleid van de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) toe te lichten. Het betreft de toezegging in reactie op vragen van het lid Diertens (D66) over het al dan niet lokaal inkopen van producten en diensten door de RCN.

De RCN is een dienst van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties en als zodanig onderdeel van de rechtspersoon der Staat der Nederlanden. Shared Service Organisatie Caribisch Nederland (SSO-CN) maakt hier onderdeel van uit en verzorgt de bedrijfsvoeringsfunctie ten behoeve van de RCN. Het handelen van de RCN (en daarmee ook SSO-CN) is onderworpen aan de Europese aanbestedingsrichtlijnen; in Nederland geïmplementeerd in de Aanbestedingswet 2012.

Op grond van de Europese aanbestedingsrichtlijnen is het mogelijk om een aantal uitzonderingen te maken, onder andere voor zuiver lokale opdrachten. In de memorie van toelichting op de Aanbestedingswet 2012 wordt gesteld dat zuiver lokale opdrachten zonder grensoverschrijdend belang die buiten de Europese Unie worden verstrekt en uitgevoerd, buiten de reikwijdte van de Aanbestedingswet vallen. De RCN maakt van deze uitzonderingsbepaling gebruik en heeft daar beleid op ontwikkeld. De Europese aanbestedingsrichtlijnen bieden de RCN ook de ruimte adviesdiensten te verlenen ten behoeve van de Openbare Lichamen van Caribisch Nederland. Zo is de RCN bijvoorbeeld recentelijk gestart met een advies voor het Openbaar Lichaam Bonaire voor het aanbestedingstraject van de wegen.

Daarnaast plaatst de RCN, binnen de geldende kaders, beleidsaccenten. Een accent is bijvoorbeeld meer zakendoen met lokale ondernemers en actief bijdragen aan de (verdere) ontwikkeling van kleine en middelgrote lokale ondernemingen. Dit doet de RCN door het informeren van lokale partijen over de procedures van de RCN.

Het lid Diertens gaf in haar vragen het voorbeeld van het uitzetten van opdrachten bij reisbureaus in Nederland in plaats van lokaal. In reactie hierop kan ik aangeven dat de opdracht met betrekking tot internationale reizen is gegund aan een Nederlandse partij. Het was mogelijk voor lokale partijen om zich in te schrijven voor deze openbare aanbesteding; maar één partij heeft echter meegedaan. De geselecteerde partij werkt wel samen met een reisbureau in Curaçao. Daarnaast wordt een groot deel van de uitgaven die verband houden met reizen gedaan in Caribisch Nederland, omdat daar gebruik wordt gemaakt van de hotels, restaurants en autoverhuurbedrijven.

Tabel 1: Aantal opdrachten van de RCN

Tabel 1: Aantal opdrachten van de RCN

Tabel 2: Inkoopuitgaven ($) voor opdrachten van RCN lokaal en in Nederland

Tabel 2: Inkoopuitgaven ($) voor opdrachten van RCN lokaal en in Nederland

De praktijk toont aan dat de RCN voornamelijk lokaal inkoopt, zowel in het aantal opdrachten als in inkoopuitgaven (zie bovenstaande tabellen), en gedeeltelijk in Nederland. Veel van de uitgaven in Nederland zijn opdrachten die vallen onder Rijksbrede raamovereenkomsten. Voor dergelijke opdrachten is het niet toegestaan om deze producten lokaal in te kopen. Een voorbeeld daarvan zijn de raamovereenkomsten op ICT-gebied.

Het is de ambitie van de RCN om verder met de Openbare Lichamen samen te werken en hen te helpen bij een inkoopbeleid waarbij het stimuleren van de lokale economie voorop staat. Ook blijft de RCN ernaar streven om zoveel mogelijk lokaal in te kopen en de lokale markt te betrekken bij opdrachten van de RCN.

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.W. Knops

Naar boven