Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 35210-XIII nr. 3 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 35210-XIII nr. 3 |
Vastgesteld 28 juni 2019
De vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.
De vragen zijn op 11 juni 2019 voorgelegd aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat. Bij brief van 27 juni 2019 zijn ze door de Minister van Economische Zaken en Klimaat beantwoord.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De voorzitter van de commissie, Diks
De griffier van de commissie, Nava
1
Waarom staat er niets over de versterkingsaanpak in Groningen in de voorjaarsnota? Zijn hier geen uitvoeringskosten van?
Antwoord
Ten aanzien van versterken betaalt NAM alles wat nodig is om een gebouw aan de wettelijke veiligheidsnorm te laten voldoen. Dit is afgesproken in het Akkoord op Hoofdlijnen (AoH) met Shell en ExxonMobil en geformaliseerd in een overeenkomst met de NAM.
In 2019 lopen de financiële betaalstromen voor de versterking nog via het CVW en de NAM. Wel is al besloten om nu de aansturing van de versterkingsoperatie geheel publiek te maken en de rol van NAM te beperken.
Vanaf 1 januari 2020 gaat de versterking ook financieel via de rijksbegroting lopen en worden bij VJN 2020 ramingen opgenomen voor de kosten voor de versterking en de kosten voor de uitvoeringsorganisatie. Beide kostenposten blijven betaald worden door de NAM en worden op declaratiebasis aan de NAM doorbelast. Zodra de wetgeving voor versterken inwerking is getreden, betaalt NAM niet langer op basis van overeenkomsten, maar leg ik NAM een wettelijke heffing op.
2
Kan de regering toelichten of het toevoegen van 20,3 miljoen euro budget om de tekorten op de uitvoeringskosten van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) te dekken structureel is? Zo nee, bestaat het risico dat de RVO de komende jaren weer tekorten op zal lopen?
Antwoord
Van de € 20,3 mln die is toegevoegd aan het budget voor de uitvoeringskosten voor de RVO, is € 9,7 mln structureel. Aangezien de opdracht aan de RVO voor de komende jaren nog niet is vastgesteld, is het nog niet mogelijk om een uitspraak te doen over mogelijke toekomstige gewenste aanvullingen van budgetten voor opdrachten aan de RVO.
In het algemeen is voor opdrachten aan de RVO die een structureel karakter hebben, structureel budget beschikbaar op de bijdrage aan de RVO. Voor aanvullende opdrachten, die nieuw zijn of niet structureel van aard, wordt gedurende het begrotingsjaar aanvullend budget beschikbaar gesteld. Er is derhalve geen sprake van een «tekort», maar wel van extra budget op grond van aanvullende opdrachten.
3
Kan een toelichting worden gegeven waarom de post «regeldruk» is afgenomen met 167.000 euro?
Antwoord
De middelen zijn ingezet voor het regeldrukbeleid via een opdracht aan DICTU voor beheer en doorontwikkeling van het Regeldruksysteem. De middelen voor het regeldrukbeleid komen dus uit de bijdrage aan DICTU.
4
Kan een toelichting worden gegeven waarom de post «Kamer van Koophandel» is toegenomen met 476.000 euro?
Antwoord
De toename van € 476.000 betreft de vergoeding namens het CBS voor het gebruik van het handelsregister en een bijdrage (conform de afspraken rondom inputfinanciering) vanuit J&V voor gebruik van handelsregistergegevens in zowel 2018 als in 2019.
5
Indien de verhoging van de post «Kamer van Koophandel» verklaard kan worden door toegenomen personeelskosten, kan een uiteenzetting worden gegeven naar het aantal projecten en daarbij gepaard gaande fte?
Antwoord
Er is hier geen verband met extra loonkosten bij de Kamer van Koophandel, maar sprake van vergoedingen voor gebruik van het handelsregister, die via de begroting van EZK lopen.
6
Kan een toelichting worden gegeven waarom de post «externe inhuur» van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland is toegenomen? Kan daarbij worden aangegeven met welke projecten de verhoging verband houdt en daarmee gepaard gaande fte?
Antwoord
De toename van de post «externe inhuur» wordt voornamelijk veroorzaakt door de «flexibele schil», waarmee ingespeeld kan worden op fluctuaties in het gevarieerde opdrachtenpakket dat RVO.nl uitvoert en opdrachten waarvoor gespecialiseerde kennis nodig is. Zo is bijvoorbeeld bij de 1e suppletoire begroting de opdracht van de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen voor de schadeafhandeling met € 53,0 mln gestegen, wat voor een belangrijk deel met externe krachten is ingevuld.
7
Wat is de reden van de toename van de post «bijdrage aan SSO» van de RVO?
Antwoord
De bijdrage aan Shared Service Organisaties (SSO’s) omvat o.a. de bijdragen aan DICTU en het RVB en bestaat voornamelijk uit directe materiële kosten welke verband houden met de uitvoering van opdrachten. Als gevolg van een groter opdrachtenpakket ten tijde van de 1e suppletoire begroting is met name de bijdrage aan DICTU als onderdeel van de post «bijdrage aan SSO’s» gestegen.
8
Op welke manier worden de kosten voor schadeafhandeling en versterking verhaald op de NAM? Hoe wordt dit in begrotingen weergegeven?
Antwoord
De kosten voor schadevergoedingen en uitvoeringskosten worden sinds 19 maart 2018 op declaratiebasis per 3 maanden achteraf doorbelast aan de NAM. Hiervoor zijn in de begroting ramingen opgenomen. Deze ramingen voor schade zijn omgeven met de nodige onzekerheden omdat de verwachting is dat de aangekondigde stuwmeerregeling invloed zal hebben op de uitvoeringskosten. Daarnaast is de inzet dat de TCMG en vanaf 1 januari 2020 het Instituut Mijnbouwschade Groningen ook andere vormen van schade gaat afhandelen.
Hier geldt ook dat zodra de wetgeving voor schade inwerking is getreden, de NAM niet langer betaalt op basis van overeenkomsten, maar op basis van een wettelijke heffing.
Versterking heb ik toegelicht in de beantwoording van vraag 1.
9
Om welke opdrachten, in het licht van de verhoging van het budget voor Agentschap Telecom met 4,1 miljoen euro, waarvan 2,7 miljoen euro is bestemd voor de verhoging van de jaarlijkse opdrachten aan het agentschap, gaat het hier?
Antwoord
De verhoging van het budget betreft geen aanvullende opdracht. Om kostendekkend te kunnen opereren zijn de tarieven van Agentschap Telecom (AT) gestegen, met als gevolg dat het budget voor AT is verhoogd.
10
Waarom zijn niet alle middelen van het meerjarenprogramma Nationaal Coördinator Groningen benut? Kan de regering dit uitsplitsen per onderdeel? Welke verbeteringen zijn aangebracht om onderbenutting in de toekomst te voorkomen?
Antwoord
De niet-benutte middelen waarover de vraag wordt gesteld zijn als volgt:
Onderdeel |
Onderbenutting 2018 (x mln €) |
---|---|
Regeling Verduurzaming |
16,3 |
Fonds achterstallig onderhoud |
3,8 |
Onderzoeksbudget |
4,9 |
Werkbudget NCG |
3,2 |
De regeling Verduurzaming financiert de waardevermeerderingsregeling waarbij bij een schade van € 1.000 of meer een subsidie beschikbaar is tot maximaal € 4.000 ten behoeve van het verduurzamen van de woning. Deze regeling is gekoppeld aan de schademeldingen. Vanaf 31 maart 2017 tot 19 maart 2018 heeft de schadeafhandeling stilgelegen vanwege het opstellen van een nieuw schadeprotocol. Op 19 maart 2018 heeft de TCMG de schadeafhandeling overgenomen. Vanaf die datum is de afhandeling weer op gang gekomen. Vanaf december 2018 is de schadeafhandeling versneld door de inhuur van grotere aantallen schade-experts. Vanwege dit vertraagde proces van schadeafhandeling zijn er in 2017 en 2018 nauwelijks aanvragen gedaan voor de waardevermeerderingsregeling. Hierdoor liepen de uitgaven sterk achter.
Tijdens het bestuurlijk overleg van 5 juni jl. zijn de onorthodoxe maatregelen afgesproken om het stuwmeer aan schademeldingen weg te werken (Kamerstuk 33 529, nr. 644). De verwachting is dat daarmee ook de onderuitputting op deze aan schade gekoppelde waardevermeerderingsregeling wordt weggewerkt. Ook zijn er versnellingsmaatregelen afgesproken om meer tempo te kunnen maken in de versterkingsoperatie. Daarmee zullen de uitgaven voor verduurzaming bij versterken toenemen.
Het Fonds achterstallig onderhoud maakt onderdeel uit van het instrumentarium woningmarkt en bevat de middelen die beschikbaar zijn voor de operationele kosten van het Woonbedrijf. Het Woonbedrijf is pas in 2019 statutair opgericht. Er zijn daarom in 2018 minder uitgaven gedaan. Vanwege de oprichting van het Woonbedrijf begin 2019 wordt het budget dit jaar naar verwachting wel benut.
Er is minder onderzoeksbudget uitgegeven dan geraamd. De onderbenutting van het onderzoeksbudget kan deels verklaard worden uit in 2018 aangegane verplichtingen die pas dit jaar tot uitbetaling leiden. Daarnaast zijn bepaalde onderzoeken nog niet van de grond gekomen. De verwachting is eveneens dat de in 2018 opgezette kennisplatforms dit jaar tot meer uitgaven gaan leiden.
Het werkbudget NCG hield voornamelijk middelen over vanwege een incidentele bijdrage van de NAM à € 10 mln. Onder andere vanwege deze incidentele bijdrage kon aanvullend budget beschikbaar worden gesteld voor personeel en materiaal bij de NCG (deze mogelijkheid wordt genoemd in de begroting). In 2018 is hiervan gebruik gemaakt door € 6,7 mln van het werkbudget hiervoor in te zetten. In 2019 wordt begonnen met de omvorming van de NCG naar de nieuwe uitvoeringsorganisatie voor de versterkingsoperatie. Vanwege voorgenoemde mogelijkheid tot aanvullend budget voor personeel en materieel in combinatie met de reguliere uitgaven van het werkbudget (bijvoorbeeld bijdragen aan maatschappelijke organisaties en validatiekosten voor versterkingsprogramma etc.) is de verwachting dat in 2019 het hele werkbudget zal worden aangewend.
11
Kan de regering aangeven hoe de hoger dan verwachte ETS opbrengsten worden besteed? Worden opbrengsten van de veiling van ETS-rechten in Nederland voor een deel besteed aan verduurzaming zoals beschreven staat in de ETS-richtlijn? Zo nee, waarom niet?
Antwoord
Het Nederlandse begrotingsbeleid kent een strikte scheiding tussen inkomsten en uitgaven. Als gevolg hiervan leiden meevallende inkomsten, bijvoorbeeld door een hogere ETS-prijs, niet tot hogere uitgaven. De hoger dan verwachte ETS opbrengsten worden dus niet aan een specifiek doel besteed.
12
Waarom zijn er zulke verschillen tussen de inschatting van het gebruik van de SDE+-regeling en het daadwerkelijke gebruik? Hoe gaat de regering dit in de toekomst verbeteren?
Antwoord
Aan het begin van iedere kabinetsperiode worden de ODE inkomstenreeks en de SDE+ uitgavenreeks, geraamd op basis van de op dat moment beschikbare informatie, vastgesteld. Deze worden tussentijds niet gewijzigd, om een consistent beleid te kunnen voeren en meevallers in de SDE+-uitgaven te kunnen behouden voor de energietransitie. De daadwerkelijke uitgaven voor de SDE+-regeling zijn afhankelijk van veel factoren die allemaal fluctueren zoals de energieprijs, basisbedragen, energieproductie en de geplande ingebruikname van installaties. Door het gebruik van een meerjarige raming en veel fluctuerende factoren zullen de uitgaven in de praktijk altijd afwijken van de raming. Om deze reden bestaat de begrotingsreserve, hierdoor kan in het geval van lagere uitgaven het geld behouden blijven voor toekomstige duurzame energieproductie.
13
Hoe heeft de regering bepaald dat met de begrotingsreserve van 500 miljoen euro het doel dat voortkomt uit het Urgendavonnis wordt gehaald? Hoe zeker is de regering dat het doel wordt gehaald?
Antwoord
Bij de instelling van de begrotingsreserve bij de Najaarsnota 2018 was duidelijk dat het kabinet de CO2-reductie op de korte termijn wilde versnellen, maar was niet duidelijk welke maatregelen het zou treffen en wat de kosten hiervan zouden zijn. Omdat de aard en timing van de aanvullende maatregelen onzeker waren is gekozen voor een begrotingsreserve, en als gevolg daarvan was ook niet duidelijk hoe snel en hoeveel CO2-reductie hiermee kan worden bewerkstelligd.
Over de voorgenomen besteding van de begrotingsreserve en de CO2-reductie die hiermee wordt bewerkstelligd, zal u op een later moment worden geïnformeerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35210-XIII-3.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.