Hieronder zijn opgenomen het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State
d.d. 27 maart 2019 en het nader rapport d.d. 4 april 2019, aangeboden aan de Koning
door de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het advies van de
Afdeling advisering van de Raad van State is cursief afgedrukt.
Blijkens de mededeling van de Directeur van Uw Kabinet van 20 maart 2019, no.2018001797,
machtigde Uwe Majesteit de Afdeling advisering van de Raad van State haar advies inzake
het bovenvermelde voorstel van wet rechtstreeks aan mij te doen toekomen. Dit advies,
gedateerd 27 maart 2019, no.W13.19.0075/III, bied ik U hierbij aan.
Bij Kabinetsmissive van 20 maart 2019, no.2018001797, heeft Uwe Majesteit, op voordracht
van de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, bij de Afdeling advisering
van de Raad van State ter overweging aanhangig gemaakt de nota van wijziging op het
wetsvoorstel tot wijziging van de Wet langdurige zorg om toegang tot deze wet te bieden
aan mensen die vanwege een psychische stoornis blijvend behoefte hebben aan permanent
toezicht en/of 24 uur zorg nabij, met toelichting.
De nota van wijziging strekt ertoe artikel 3.2.2 van de Wet langdurige zorg (Wlz),
die de regeling voor voortgezet verblijf regelt, te laten vervallen. Daarbij is tevens
voorzien in overgangsrecht. Artikel 3.2.2 Wlz zal, zo blijkt uit de nota van toelichting,
pas vervallen indien de effecten op de risicoverevening zijn onderzocht en de risicoverevening
op de onderzoeksresultaten is aangepast.
Deze nota van wijziging geeft de Afdeling als zodanig geen aanleiding tot het maken
van opmerkingen. Zij wijst erop dat dit onverlet laat dat de zorginhoudelijke criteria
voor de toegang tot de Wlz nog steeds onzeker zijn.1
Voor de toegang tot de Wlz zijn zowel het bestaan van een psychische stoornis als
de blijvende behoefte aan permanent toezicht of 24 uur per dag zorg in de nabijheid
van belang. De definitie van een psychische stoornis sluit aan bij de definitie die
het Zorginstituut Nederland hanteert bij haar duiding van het verzekerde pakket in
het kader van de Zorgverzekeringswet. Op dit moment houdt dat in dat het aansluit
bij de omschrijving van psychische stoornis zoals op genomen in de vijfde versie van
de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5).
Voor het bepalen van de blijvendheid wordt door het CIZ vastgesteld of er een blijvende
behoefte is aan permanent toezicht of 24 zorg in de nabijheid. Dit gaat het CIZ doen
op dezelfde wijze als zij dit doet voor de andere grondslagen. Dit is een kerntaak
van het CIZ en het CIZ heeft veel ervaring met het vaststellen van deze blijvendheid.
De Afdeling advisering van de Raad van State adviseert met deze opmerking rekening
te houden voordat deze nota van wijziging bij de Tweede Kamer der Staten-Generaal
wordt ingediend.
De waarnemend vicepresident van de Raad van State,
S.F.M. Wortmann
De opmerking van de Afdeling advisering van de Raad van State maakte ook onderdeel
uit van het initiële advies bij het bovenvermelde wetsvoorstel. Kamerstukken II 2018/19,
35 146, nr 4. In reactie op deze opmerking is de memorie van toelichting van het wetsvoorstel
reeds aangevuld.
Ik moge U verzoeken in te stemmen met toezending van de nota van wijziging en toelichting
aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
P. Blokhuis