Het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel geeft de commissie aanleiding tot
het maken van de volgende opmerkingen en het stellen van de volgende vragen.
De leden van de fractie van de PvdA hebben met belangstelling kennisgenomen van het wetsvoorstel Aanpassing referentielanden
voor vaststelling geneesmiddelenprijzen. Dit wetsvoorstel behelst een geringe aanpassing
van de Wet geneesmiddelenprijzen en vervangt Duitsland door Noorwegen als referentieland
voor de maximumgeneesmiddelenprijzen. De leden van de PvdA-fractie hebben nog de volgende
vragen, waarbij de fracties van CDA, GroenLinks, D66, PVV, SP, 50PLUS en OSF zich aansluiten.
De leden van de fractie van de PvdA, daarin gesteund door bovengenoemde fracties,
onderschrijven het belang van het vinden van een goede balans tussen betaalbaarheid
en verkrijgbaarheid van geneesmiddelen. De regering geeft in de toelichting op het
wetsvoorstel aan dat de doelstelling van de Wet geneesmiddelenprijzen niet het nastreven van het laagst mogelijke prijsniveau van de geneesmiddelen is. De regering
gaat er vanuit dat de toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg voor de patiënt
het beste gewaarborgd kan worden door het prijsniveau van geneesmiddelen dichter bij
het Europees gemiddelde te brengen. De leden van de genoemde fracties vragen waarom
de regering niet streeft naar zo laag mogelijke geneesmiddelenprijzen. Waaruit zou
blijken dat de verkrijgbaarheid van geneesmiddelen in gevaar komt als geneesmiddelen
lagere prijzen zouden hebben, zo vragen deze leden. Frankrijk kent lagere maximumprijzen
dan Nederland. Noorwegen werkt met een ander model, dat de Minister ontraden heeft.
Dit model levert echter 7% lagere prijzen op dan de prijzen die in Nederland gelden.
Is aantoonbaar dat in deze en andere Europese landen met lagere maximumprijzen medicijnen
moeilijker te verkrijgen zijn dan in Nederland en dat dit aan de hoogte van de geneesmiddelenprijzen
ligt? Op 23 september jl. waarschuwde de Minister voor Medische Zorg en Sport in het
AD voor een verdubbelingen van de tekorten van bepaalde geneesmiddelen.2 Welke invloed heeft het voorliggende wetsvoorstel op de beschikbaarheid van geneesmiddelen
in dit land? Graag krijgen deze leden een reactie op deze punten.
De Minister voor Medische Zorg en Sport heeft in een ingezonden brief in de Volkskrant
op 27 augustus jl.3 de farmaceutische bedrijven opgeroepen om hun maatschappelijke verantwoordelijkheid
te nemen door transparant te zijn over de prijsopbouw van geneesmiddelen. Welke instrumenten
heeft de regering in handen om dit te bereiken, naast een uitnodiging via een open
brief in de krant? De leden van de genoemde fracties vragen in dit licht of met de
in het wetsvoorstel voorgestelde werkwijze voor het vaststellen van geneesmiddelenprijzen,
de farmaceutische industrie niet een vrijbrief blijft houden om eenzijdig en zonder
transparantie de hoogte van de geneesmiddelenprijzen te bepalen. Hoe kan worden voorkomen
dat zij de prijs die we in Nederland moeten betalen voor geneesmiddelen, beïnvloeden
door gericht te sturen op de prijzen per referentieland? Voor alle andere aanbieders
van zorg geldt dat de Nederlandse zorgautoriteit na gedegen onderzoek op basis van
kostprijzen de maximumprijzen bepaalt. De vraag is aan de orde waarom deze werkwijze
niet gehanteerd is voor het vaststellen van geneesmiddelenprijzen. Graag krijgen deze
leden een reactie van de regering op dit punt.
De leden van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport zien de antwoorden
van de regering met belangstelling tegemoet en ontvangen deze graag uiterlijk 25 oktober
2019.
De voorzitter van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Adriaansens
De griffier van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport, De Boer