Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
In artikel II, onderdeel D, worden na het voorgestelde achtste lid drie leden toegevoegd,
luidende:
9. Bij algemene maatregel van bestuur kan worden afgeweken van dit artikel ten aanzien
van de arbeidskracht die:
-
a. werkzaam is in een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Wet
sociale werkvoorziening;
-
b. behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie van arbeidskrachten
met een arbeidsbeperking als bedoeld in artikel 38b van de Wet financiering sociale
verzekeringen of werkzaam is in een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 10b, eerste
lid, van de Participatiewet.
10. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen nadere regels worden gesteld
met betrekking tot het negende lid.
11. De voordracht voor een krachtens het negende en tiende lid vast te stellen algemene
maatregel van bestuur wordt niet eerder gedaan dan vier weken nadat het ontwerp aan
beide kamers der Staten-Generaal is overlegd.
Toelichting
Bij deze nota van wijziging wordt de mogelijkheid geschapen om, indien nodig, specifieke
maatregelen te treffen voor mensen met een arbeidsbeperking. Het kabinet vindt het
belangrijk dat voor iedereen, dus ook voor mensen die alleen met ondersteuning de
arbeidsmarkt betreden, hetzelfde loon geldt voor hetzelfde werk op dezelfde werkvloer.
In het bijzonder mensen met een arbeidsbeperking zijn gebaat bij een stabiel inkomen.
Toepassing van het payrollregime, waarbij de verplichting geldt tot toepassing van
geheel dezelfde arbeidsvoorwaarden en een adequate pensioenregeling, leidt mogelijk
tot een sterkere inkomensfluctuatie wanneer er werkzaamheden worden verricht voor
verschillende inleners. Dit kan onwenselijk zijn, omdat werknemers hierdoor in de
problemen kunnen komen. Ook zekerheid van werk is belangrijk voor deze groep. Sociale
ontwikkelbedrijven kunnen hierbij een belangrijke rol spelen Bij een duurzame plaatsing
heeft de werknemer zekerheid van werk en inkomen en kan deze terugvallen op de zekerheid
van het sociaal-ontwikkelbedrijf.
Daarnaast moet voorkomen worden dat deze mensen lastiger aan het werk komen. Toepassing
van het payrollregime in het kader van de arbeidsvoorwaarden kan mogelijk drempelverhogend
werken, omdat toepassing van het payroll regime duurder wordt, wat de drempel tot
mogelijke plaatsing verhoogt.
Alles afwegende vindt het kabinet het van belang dat, als duidelijk blijkt dat mensen
door deze maatregelen moeilijker aan het werk komen, er een mogelijkheid moet zijn
om specifieke maatregelen te treffen. Daarom kan bij algemene maatregel van bestuur
worden bepaald dat niet het payrollregime van arbeidsvoorwaarden (artikel 8a van de
Waadi in het wetsvoorstel) gevolgd hoeft te worden voor mensen werkzaam in een WsW-dienstbetrekking
of die behoren tot een bepaalde categorie arbeidsbeperkten als bedoeld in de Wet financiering
sociale verzekeringen en de doelgroep beschut werk (artikel 10b, eerste lid, van de
Participatiewet). Dit heeft tot gevolg dat voor deze werknemers nadere regels gesteld
kunnen worden, mede om te bepalen welk arbeidsvoorwaardelijk regime dan wel van toepassing
is (het regime in artikel 8 Waadi of een ander arbeidsvoorwaardelijk regime). Bij
het uitwerken van de algemene maatregel van bestuur zullen de doelstellingen van zekerheid
van werk, de doorstroom naar regulier werk en duurzame plaatsingen bij de detacheringsfaciliteit
als uitgangspunten worden genomen.
Gezien het belang van het onderwerp en de kamerbrede zorgen en wensen lijkt een voorhangprocedure
in deze wenselijk.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
W. Koolmees