De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat, belast met het voorbereidend
onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen van haar bevindingen.
Het verslag behandelt alleen die onderdelen waarover door de genoemde fracties inbreng
is geleverd.
Onder het voorbehoud dat de regering de vragen en opmerkingen in dit verslag afdoende
zal beantwoorden, acht de commissie hiermee de openbare behandeling van het voorstel
van wet voldoende voorbereid.
Inleiding
De leden van de CDA-fractie hebben met instemming kennisgenomen van het wetsvoorstel
tot wijziging van Boek 8 van het Burgerlijk Wetboek, Boek 8 van het Burgerlijk Wetboek
BES en de Wet bestrijding maritieme ongevallen in verband met de schrapping van de
beperking van aansprakelijkheid voor vorderingen inzake wrakopruiming (Kamerstuk 35 061). Zij hebben nog enkele nadere vragen.
Algemeen
De leden van de CDA-fractie zijn content met het feit dat Nederland er indertijd voor
heeft gekozen een voorbehoud te plaatsen bij de limieten die gesteld zijn in het kader
van de zogenaamde Convention on Limitation of Liability for Maritime Claims (LLMC-limieten).
Zij menen dat Nederland terecht grenzen aan de omvang van aansprakelijkheid kan stellen
en de ruimte heeft om alle limieten op te heffen en volledige aansprakelijkheid mogelijk
te maken.
De leden van de CDA-fractie onderschrijven de keuze om voor Bonaire, Sint-Eustatius
en Saba eenzelfde wetswijziging door te voeren.
De leden van de CDA-fractie lezen dat in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk ook
volledige aansprakelijkheid voor wrakopruiming geldt, terwijl in België en Duitsland
een zogenaamd wrakkenfonds bestaat. Deze leden vernemen graag of de herziening van
de Belgische regelgeving, die op dit moment wordt herzien, nog een ander licht gaat
werpen op deze materie.
De leden van de CDA-fractie constateren dat wordt aangegeven dat er geen aanleiding
is om te verwachten dat het wetsvoorstel een negatieve invloed heeft op de concurrentiekracht
van het Nederlandse bedrijfsleven of het level playing field tussen reders. Ook lezen
deze leden dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen schepen onder Nederlandse
of buitenlandse vlag. Graag vernemen zij of die status quo wordt gemonitord en of
wijzigingen aan de Kamer worden gemeld.
De voorzitter van de commissie, Agnes Mulder
De adjunct-griffier van de commissie, Schuurkamp