De in de Staten van Sint Maarten aanwezige fracties hebben kennisgenomen van het voorstel
van rijkswet.
De bespreking van de onderhavige voorstel van rijkswet heeft dezerzijds aanleiding
gegeven tot het maken van de navolgende op- en aanmerkingen.
De United St. Maarten Party-fractie heeft met belangstelling kennisgenomen van het voorstel van rijkswet. Kijkend naar
wat er zich in de Europese Unie afspeelt met deze beveiligingschip, is het in feite
een sterk beveiligde chip. Eén van de weinige opmerkingen die in sommige van de rapporten
zowel binnen deze wet als ook in Europa te zien was, is dat er enige zorgen zijn over
de privacy. Er zijn een aantal black market tools die vonkend zijn die de informatie kunnen lezen, kopiëren en mogelijk misbruiken.
De fractie gelooft niet dat dat voldoende is behandeld in de rapporten met betrekking
tot deze wet. De fractie zou graag zien dat deze bezorgdheid binnen het rapport naar
voren wordt gebracht en dat er een toelichting wordt gegeven omtrent de waarborging
van de privacy van burgers binnen het hele Koninkrijk, maar met name Sint Maartenaren.
Het wordt aangeprezen als hoogst beveiligd, maar gezien de manier waarop de technologie
zich tegenwoordig ontwikkelt weten we nooit wat sommige slechte appels in onze wereld
ook met technologie kunnen doen.
De fractie vermeldt verder dat het lijkt dat verschillende organisaties de procedure
hebben doorgelicht. De fractie zag dat deze wet even goed werd doorgelicht als op
het niveau van de Europese Unie en de Verenigde Naties. De fractie zou graag zien
dat dit zo doorgaat. Met andere woorden, het feit dat Nederland voor zoiets zo ver
zou gaan om meningen te krijgen van de Europese Unie, de Verenigde Naties en allerlei
internationale organisaties, welnu, dit is een standaard die de fractie hoopt te zien
bij andere voorstellen tot rijkswet, vooral als het gaat om de geschillenregeling.
Hoeveel tijd zal Sint Maarten hebben om zich aan te passen aan de praktische uitvoering,
indien van toepassing? Is het nog steeds zo simpel als dat de paspoorten in Nederland
worden gemaakt en het is gewoon een beveiligd pakket dat naar de gouverneur gaat?
Zal dit proces veranderen en moet er nieuwe technologie worden gekocht door immigratie,
door de regering, door het bevolkingsregister, door het kantoor van de gouverneur?
Dit deel is niet erg duidelijk voor de fractie. Zal dit een budgetneutrale beslissing
zijn? De budgettaire neutraliteit hiervan moet verder worden onderzocht door de Centrale
Commissie. Misschien kan een vertegenwoordiger van het kantoor van de gouverneur en
iemand van het Ministerie van Algemene Zaken komen om aan te geven vanuit hun perspectief
wat voor invloed dit voorstel zal hebben. Ook het Ministerie van Justitie op het gebied
van immigratie, moeten ze nu nieuwe paspoortscanners kopen om deze nieuwe chips te
kunnen lezen? De fractie hoopt dat dit niet iets is dat bijdraagt aan een zeer krap
budget dat we al hebben. De fractie is op de hoogte van het feit dat deze wetswijziging
voorlopig alleen van toepassing zal op Nederlandse identiteitskaarten en rijbewijzen
en in de toekomst op de paspoorten.
De National Alliance-fractie heeft met belangstelling kennisgenomen van het voorstel van rijkswet. De fractie
zou graag willen weten of de Staten een presentatie kan krijgen omtrent de voor- en
nadelen van deze wet zodat een discussie kan worden gevoerd in de Centrale Commissie,
en dat een groter deel van de Staten op de hoogte is van dit voorstel. De fractie
zou graag zien dat de presentatie aangeeft wat de toevoegingen zijn en dat het een
veelomvattend wat is, wat er zal veranderen en wat de gevolgen van deze wet zullen
zijn omschrijft.
Dit verslag geldt als Eindverslag.
Aldus vastgesteld in de vergadering van de Centrale Commissie van de 5de april 2019.
De Rapporteur, S.A. Wescot-Williams