Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 35034 nr. 22 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 35034 nr. 22 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 september 2021
Op 28 oktober 2020 heeft u van mij een stand van zaken brief MDT ontvangen (Kamerstuk 35 034, nr. 19). Daarna heeft in december 2020 schriftelijk overleg plaatsgevonden (Kamerstuk 35 034, nr. 20) en in maart 2021 heeft u een update brief ontvangen met daarbij een aantal onderzoekrapportages (Kamerstuk 35 034, nr. 21).
Met deze brief breng ik u op de hoogte van de ontwikkelingen van het afgelopen half jaar. Voor de meest recente cijfers verwijs ik u naar de bijlage bij deze brief waarin de actuele feiten en cijfers zijn vermeld1.
Inleiding
In maart 2020 is Maatschappelijke diensttijd (MDT), na een experimentperiode, officieel van start gegaan. De investering die het kabinet de afgelopen jaren heeft gedaan in het opstarten en ontwikkelen van MDT voor en door jongeren, betaalt zich nu uit. Het resultaat is een gestaag groeiend MDT-netwerk van inmiddels circa 30.000 jongeren en circa 2.700 organisaties. Naast de reguliere subsidierondes zijn er in het afgelopen anderhalf jaar vier aanvullende coronarondes gehouden waaraan ook ruim 30.000 jongeren (raming) hebben deelgenomen. De MDT-trajecten in deze coronarondes hadden een aangepaste vorm met een kortere looptijd en minder intensieve tijdsinzet. In de eerstkomende onderzoekrapportage wordt ingegaan op de ervaringen van de afgeronde MDT-projecten inclusief de evaluaties van de coronaprojecten. Deze rapportage is voorzien eind dit jaar.
In deze brief wordt ingegaan op de actuele metingen van de doelstellingen van MDT, MDT in coronatijd, de verdere opbouw van het MDT-netwerk en de voortgang op overige thema’s. Ter illustratie zijn drie ervaringen van jongeren opgenomen.
Doelstellingen MDT
De drie hoofddoelstellingen van MDT zijn: (1) jongeren doen iets voor een ander en/of de samenleving, (2) jongeren ontwikkelen via MDT hun talenten en (3) jongeren ontmoeten via MDT nieuwe mensen met verschillende achtergronden. Het doorlopende evaluatieonderzoek laat met de recente cijfers over het 1e half jaar van 2021 in het algemeen een positief beeld zien ten aanzien van de doelstellingen. De eerder gestelde streefwaarden (Kamerstuk 35 034, nr. 18); iets doen voor een ander/samenleving 85%, talentontwikkeling 60% en ontmoetingen 70% worden bij de meeste indicatoren (ruim) gehaald.
Zo vindt 94% van de jongeren dat hij of zij iets voor een ander en/of samenleving heeft gedaan tijdens MDT, vindt 71% MDT leerzaam en heeft 74% nieuwe mensen leren kennen door MDT. Ook hebben jongeren hun netwerk versterkt: 48% geeft aan waardevolle contacten te hebben overgehouden aan MDT. MDT heeft voor een deel van de jongeren ook directe gevolgen voor de toekomst. Zo gaat dankzij MDT 7% van de jongeren een opleiding volgen, heeft 4% een baan gevonden, gaat 16% vrijwilligerswerk doen en is 11% van de deelnemers «iets anders» gaan doen.
Zie verder de bijlage met de belangrijkste feiten en cijfers.
Opvallend is dat de cijfers over 2021 bij meerdere indicatoren (beperkte) dalingen laten zien ten opzichte van 2020. De veronderstelling is dat dit wordt veroorzaakt door de ook in 2021 voortdurende coronacrisis waarbij in het afgelopen voorjaar een strenge lockdown is geweest. Jongeren hebben – net als anderen – veel minder fysieke ontmoetingen kunnen hebben waardoor er hoge eisen zijn gesteld aan hun weerbaarheid en flexibiliteit. Ik zal laten onderzoeken of dit een rol speelt bij gedaalde cijfers ten opzichte van 2020.
Tevens opvallend is de trend die te zien is bij de druk die jongeren in zekere mate ervaren als gevolg van hun deelname aan MDT. De laatste meting geeft aan dat ongeveer één derde van de jongeren dit ervaart. Hoe het komt dat jongeren meer druk ervaren wordt op dit moment nader onderzocht.
MDT in coronatijd
Eerder (Kamerstuk 35 034, nr. 21) meldde ik u dat het MDT-netwerk in coronatijd snel oplossingen kon bieden, toen er een grote maatschappelijke vraag ontstond om de impact van de coronacrisis op jongeren te beperken. Door vier aanvullende subsidierondes (geraamd 30.000 deelnemers), waaronder het gemeentelijk project Jeugd aan Zet (met 47 en bij het vervolg 309 deelnemende gemeenten) en deelname aan het Rijksbrede plan Perspectief voor de Jeugd (111 gemeenten) hebben jongeren op een laagdrempelige manier kennis kunnen maken met MDT.
Vanwege de beperkingen tijdens de coronacrisis en vanwege de focus op de coronaprojecten is er bij de reguliere MDT-projecten vertraging ontstaan.
De opbouw van het netwerk naar de beoogde 40.000 MDT-trajecten (met budget 2020) en 60.000 MDT-trajecten (met budget 2021) zal later worden gerealiseerd. Een deel van de projecten heeft hiervoor een budgetneutrale verlenging gekregen. De projectleiders hebben aangegeven de beoogde aantallen jongeren later te kunnen halen.
Verdere opbouw van het MDT-netwerk
De subsidieronde voor 2021 is opgezet met als doel om MDT verder te laten groeien naar een landelijk dekkend netwerk. Er zijn 111 partnerschappen die hiervoor een subsidieaanvraag hebben ingediend; 64 aanvragen voor een regulier MDT-traject, 9 voor de intensieve variant bij gemeenten en 38 voor een MDT in het onderwijs. De beoordeling van deze aanvragen wordt in het najaar afgerond. Met inzet van de middelen voor deze ronde wordt beoogd 30.000 jongeren een MDT-traject te laten starten. (Dit komt bovenop de 30.000 jongeren die in de coronaronden een traject zijn gestart).
Duurzame financiering en subsidiering
Om MDT van blijvende meerwaarde te laten zijn in de samenleving is duurzame financiering nodig. Naast de door de rijksoverheid beschikbaar gestelde middelen wordt daarom stapsgewijs per subsidieronde het percentage cofinanciering verhoogd. Het streven is dat de rijksoverheid op termijn zelf een cofinancier wordt in plaats van de primaire financieringsbron. Om hiernaartoe te werken zal in de nieuwe subsidiesystematiek worden voorzien in een aflopende bijdrage van het Rijk. Daarnaast vinden er de komende tijd gesprekken plaats met bedrijven, fondsen en andere mogelijk financiers.
Na mijn verkenning naar een toekomstbestendig subsidiestelsel, heb ik DUS-I de opdracht gegeven om in samenspraak met partijen uit het MDT-netwerk een vernieuwd stelsel te ontwikkelen. Dit stelsel moet o.a. toegankelijker zijn, administratieve lastendruk bij de betrokken partijen verlagen en samenwerking in het netwerk stimuleren. Hierbij is het te ontwikkelen MDT-prooflabel een randvoorwaarde voor partijen om subsidie te kunnen aanvragen. Met dit stelsel wil ik het landelijk dekkend netwerk blijven uitbouwen en verstevigen. Mijn streven is om de regeling eind 2021 in de vorm van pilot subsidieronde 5A te publiceren.
De ervaring van Ayoub (19)
Voor mij is MDT echt een lifesaver geweest. Tot mijn vijftiende had ik geen idee hoe mijn toekomst eruit moest zien, en had ik geen enkel vertrouwen in de overheid of de politiek. Tijdens mijn MDT bij Community Heroes 070 leerde ik evenementen organiseren voor jongeren, zette ik me in voor daklozen, en heb ik me ontpopt tot spreker. Nu ben ik zelf jongerenwerker. De kans die ik gehad heb zou ik alle jongeren van Nederland gunnen.
MDT als netwerk
Mijn ambitie is dat MDT-organisaties steeds meer eigenaarschap tonen, onderling uitwisselen en leren en zo gezamenlijk MDT vormgeven. Om deze beweging te stimuleren en te verduurzamen wordt toegewerkt naar een netwerk-infrastructuur. Dit wordt ontwikkeld door een werkgroep, bestaande uit o.a. medewerkers van MDT-organisaties, op basis van netwerk- en samenwerkingservaring die nu al opgedaan wordt in de MDT-praktijk. Onderdeel van de opdracht aan de werkgroep is het vertalen van de uitkomsten naar de hiervoor genoemde nieuwe subsidieregeling, zodat ook door middel van de financiering gestuurd wordt op netwerkend samenwerken.
Sinds de officiële start van MDT in maart 2020 staan de subsidierondes in het teken van opschalen. MDT-organisaties hebben hierdoor vaak meerdere lokale afdelingen en partners verspreid over het land. Het MDT-netwerk is met deze overgang een stuk fijnmaziger geworden. Omdat we ernaar streven dat iedere jongere in zijn/haar omgeving een MDT kan doen die aansluit bij zijn/haar motivatie, is het van belang om het netwerk goed in kaart te brengen. Ik heb Kantar de opdracht gegeven om inzichtelijk te maken in welke mate de MDT-plekken regionaal gespreid zijn en hoeveel plekken er per regio beschikbaar zijn. Daarnaast zal ook de vraagkant van jongeren hierin opgenomen worden, zodat we weten of er genoeg aanbod is per regio voor alle geïnteresseerde jongeren. Dit onderzoek zal resulteren in een interactieve tool die doorlopend aan te vullen is en ons inzicht geeft in de witte vlekken van het MDT-aanbod.
Positionering
Op vijf gebieden wordt actief ingezet op innovatieve en creatieve manieren om aan de buitenwereld laten zien wat MDT te bieden heeft, zodat de olievlek zich verspreid en het enthousiasme van stakeholders als het onderwijs en maatschappelijke organisaties wordt vergroot om zich aan te sluiten bij het netwerk van MDT. Het aanzetten tot actiebereidheid komt in verschillende aanpakken, die in cocreatie (met de doelgroep) tot stand komen, tot uiting.
Onderwijs
Zoals toegezegd in de beantwoording op uw schriftelijke vragen2 informeer ik u over de uitkomsten van de expertsessies MDT in het onderwijs die zijn gehouden met deelnemers met verschillende expertises, die al onderdeel zijn van MDT of interesse daarin hebben. De sessies hebben afgelopen januari plaatsgevonden. De deelnemers waren docenten, directeuren van scholen, CJP, Qompas, Ingrado, de Gelijke Kansen Alliantie, de MBO Raad, de VO Raad, beleidsmedewerkers en MDT-organisaties (the Karma Factory, Young Impact en MDT onderwijs).
Tijdens de expertsessies zijn twee vragen behandeld, namelijk «Wat hebben vo- en mbo-scholen nodig om een meer actieve rol te spelen bij het aanbieden van MDT» en «Hoe kan de subsidie voor het aanbieden van MDT beter aansluiten bij de behoeften van vo- en mbo-scholen?». De uitkomsten hebben ertoe geleid dat er een lijn is ontwikkeld binnen subsidieronde 4c die beter aansluit bij de behoeften van het onderwijs. Een andere uitkomst is dat de naamsbekendheid van MDT in het onderwijs moet worden vergroot. De verder uitkomsten worden opgepakt door de onderwijsgroep, waarin een aantal deelnemers van de expertsessie ook plaats zullen nemen.
In september gaat in opdracht van SG OCW deze werkgroep MDT Onderwijs van start, met als doel: het borgen van MDT in het onderwijs. De focus ligt op twee vragen:
1. In de praktijk: Wat is er nodig voor scholen om de drempel zo laag mogelijk te maken voor hen om MDT op hun school uit te voeren?
2. Vanuit beleid: Hoe kan MDT in de beleidsstructuren geborgd worden, zodat scholen vanuit beleid de ruimte krijgen om MDT te kunnen implementeren in hun onderwijs?
Deze onderwijsgroep bestaat uit experts uit het veld (docenten en leerlingen vo, vso, mbo), onderwijsraden en beleidsmedewerkers. De onderwijsgroep doet onderzoek om tot een antwoord op bovenstaande vragen te komen en (probeert) vervolgens de antwoorden – in samenwerking met externen – tot uitvoering te brengen. De onderwijsgroep houdt zich daarnaast ook bezig met het vergroten van de naamsbekendheid van MDT in het onderwijsveld.
Gemeenten
Ik beoog de samenwerking tussen gemeenten en MDT te versterken en te verduurzamen, waarbij het doel is om zoveel mogelijk gemeenten te betrekken bij MDT, om zo het netwerk en de landelijke dekking van MDT te vergroten. Hiervoor is het belangrijk om door onderzoek te analyseren op welke manieren (de intensieve variant van) MDT (beter) kan aansluiten en al aansluit bij gemeenten. Ik heb Social Finance NL gevraagd om te verkennen waar en hoe MDT meerwaarde kan hebben voor gemeenten en waar de energie zit om de samenwerking met MDT verder te verstevigen. Ook onderzoek vanuit het Impact Centre Erasmus draagt hieraan bij. De resultaten worden naar verwachting in oktober bekend.
Domein overstijgend werken, het uitwerken van show/business cases en de regie en afstemming van diverse MDT-programma’s binnen de eigen gemeente (platform) zijn belangrijke aandachtspunten. Daarnaast geldt dat andere voor gemeenten belangrijke thema’s in diverse werkgroepen zijn belegd, zoals de duurzame (en doorlopende) financiering van MDT. Gemeentelijke vertegenwoordigers zijn hierbij aangesloten om de behoeften van gemeenten in te brengen en te borgen.
MDT als SROI bij gemeenten, bedrijven en de rijksoverheid
Eerder3 heb ik uw Kamer toegezegd met de voor het SROI-beleid (Social Return on Investment) verantwoordelijke partijen (BZK, SZW en gemeenten) de mogelijkheden te verkennen om MDT als SROI bij de gemeenten en het Rijk toe te passen en nader onder de aandacht te brengen. Het verbinden van Social return aan MDT is een interessante methode om overheden en bedrijfsleven (financieel) te laten participeren in het MDT-netwerk. Als proeftuin van Maatwerk voor mensen (de SROI van de rijksoverheid) is recent in Amsterdam een MDT-project als SROI opgestart. Naast deze proeftuin zie ik ook op lokaal niveau steeds mee verbinding tussen SROI en MDT ontstaan. De gemeenten Zaanstad en Utrecht zijn hiervan voorbeelden. Om de inzet van SROI te laten toenemen laat ik bouwstenen ontwikkelen, waarmee MDT-organisaties door middel van businesscases hun meerwaarde voor mogelijke SROI inzet zichtbaar kunnen maken.
Actieberaad
Vanuit het netwerk van MDT is een actieberaad opgericht waarin (twaalf) grote landelijke en regionale partijen (waaronder NOV, NJR, maatschappelijke organisaties en vrijwilligerscentrales) samenwerken om de zichtbaarheid en bekendheid van MDT te vergroten. Het doel van het actieberaad is om nog meer jongeren en maatschappelijke organisaties aan elkaar te verbinden, zodat de bekendheid van MDT als merk verder toeneemt en nog meer gedragen gaat worden. Het actieberaad richt zich met diverse activiteiten op meerdere doelgroepen, zoals de landelijke en gemeentelijke politiek, onderwijs, maatschappelijke organisaties en jongeren zelf. Jongeren worden altijd bij de totstandkoming van acties, middelen en activiteiten betrokken. Dit heeft onder andere geresulteerd in een MDT-video, PR-actieweek, mediaberichtgeving over MDT en een uitnodigingsbrief voor Tweede Kamerleden voor werkbezoeken aan MDT-organisaties.
Jongerenparticipatie
Al vanaf het begin zijn jongeren nauw betrokken bij het ontwerp van MDT en hebben ze een centrale rol in de ontwikkeling van MDT. Niet alleen binnen het kernteam, maar ook binnen ZonMw en de MDT-organisaties. MDT heeft laten zien dat het een mooi instrument kan zijn voor jongerenparticipatie. Echter, de mate en de vorm waarin jongerenparticipatie plaatsvindt verschilt enorm tussen de projecten. Om een eenduidige visie op jongerenparticipatie te ontwikkelen, wordt een werkgroep gestart die zich hiermee bezig gaat houden. Deze werkgroep zal bestaan uit kernteamleden, NJR, voorlopers binnen het netwerk en MDT- jongeren.
Gezamenlijk zullen zij een definitie en visie op de MDT-jongerenparticipatie ontwikkelen en producten ontwikkelen die het netwerk ondersteunen om jongerenparticipatie goed in te richten.
De ervaring van Julia (17)
Het idee dat ouderen tijdens de lockdown nog erger vereenzaamden dan normaal raakte me diep. Ik wilde kijken of ik iets kon betekenen en ben toen als MDT-er begonnen bij Haagse Helpers. Ik zit in het laatste jaar van mijn VWO en ga na schooltijd twee keer per week op pad met een fietsclub voor ouderen. We maken mooie tochten door de bossen en ik krijg bijzondere verhalen te horen. Soms zijn het wel zware onderwerpen, maar het zijn voor beide kanten hele waardevolle gesprekken. Ik vergeet de tijd helemaal als we op pad zijn.
Kwaliteit
Om het duurzame karakter en de waarde van MDT voor de samenleving te blijven bevorderen werk ik op verschillende manieren aan de kwaliteit, door:
Onderzoek
Naast het doorlopende evaluatieonderzoek lopen er nog andere onderzoeken binnen MDT, bijvoorbeeld het onderzoek naar de wetenschappelijke onderbouwing van MDT. Het netwerk neemt steeds meer eigenaarschap en dat is ook terug te zien in de rol van onderzoek. Waar eerst het onderzoek vooral vanuit MDT is uitgevoerd, zie ik nu ontstaan dat vanuit het netwerk onderzoeken worden opgezet die samen met het kernteam onder begeleiding van onderzoekers worden uitgevoerd. Voorbeelden hiervan zijn de onderzoeken naar de waarde van MDT voor diverse stakeholders en het onderzoek naar een passende netwerk-infrastructuur. In de onderzoeksrapportage eind dit jaar worden de bevindingen van de verschillende MDT-onderzoeken opgenomen. Ook zal de veranderende rol van onderzoek aan bod komen.
Ontwikkeling MDT-prooflabel
Mijn toezegging op het gebied van accreditatie4 geef ik vorm met de ontwikkeling van het MDT-prooflabel. Dit heeft tot doel om de kwaliteit van MDT-projecten te erkennen en waarborgen voor jongeren, organisaties en (co)financierders. Met het MDT-netwerk worden de MDT-proof normen ontwikkeld en wordt een proces ingericht voor kwaliteitsmanagement om deze doorlopend te kunnen toetsen. Het MDT-prooflabel sluit aan op het subsidiestelsel en wordt ingebed in de duurzame uitvoeringsorganisatie.
Certificaat
In september is het 900e MDT -Certificaat uitgereikt. De erkenning van de inspanningen die jongeren krijgen voor hun MDT-reis in de vorm van dit certificaat is een mooie kroon op hun inzet. Alle jongeren kunnen een MDT-certificaat ontvangen voor het traject dat zij hebben doorlopen.
Daarnaast loopt binnen MDT een pilot gericht op de ontwikkeling van Werkskills. De jongeren kunnen bij hun MDT-certificaat badges verdienen voor een tiental Werkskills. Werkskills zijn vaardigheden die je nodig hebt om goed te kunnen functioneren in je werk. Denk aan verantwoordelijkheid nemen, afspraken nakomen en betrouwbaar zijn. Werkgevers stellen inzicht in deze vaardigheden zeer op prijs.
Daarmee vormt het MDT-certificaat een van de belangrijkste manieren om jongeren te belonen voor hun MDT. Het is belangrijk voor hun eigenwaarde en tevens belangrijk voor mogelijke vervolgopleidingen en/of stagemogelijkheden én voor hun kansen op de arbeidsmarkt. Met het uitreiken van een certificaat voor hun activiteiten gedurende hun MDT-traject betekent dit feitelijk dat de jongeren hun reis kunnen voortzetten die ze met het MDT-traject zijn ingegaan.
De pilot wordt afgerond in september. Een werkgroep met daarin alle betrokken stakeholders gaat met de resultaten aan de slag om:
– Het MDT-certificaat, met inbegrip van de certificering van Werkskills badges, verder te ontwikkelen én
– Het certificaat breed onder de aandacht te brengen bij jongeren, MDT-netwerkorganisaties en andere relevante betrokken partijen zoals onderwijs en werkgevers, zodat het bestaan ervan bekend is en er over de gehele linie mee wordt gewerkt. Hierdoor krijgt het MDT-certificaat (nog) meer waarde.
De ervaring van Sam (20)
Doordat ik cerebrale parese heb werd ik een tijd lang bij alle stageplekken waar ik solliciteerde afgewezen. Totdat ik Challenge Up Lelystad trof, daar werd ik gelijk uitgenodigd voor een MDT die ook als stageplek telde. Ik heb daar campagne gevoerd om te zorgen dat jongeren met een beperking ook gewoon aan een stageplaats of baan kunnen komen. Zo ontmoette ik andere jongeren die tegen hetzelfde probleem aanliepen. Twee jaar na mijn MDT maak ik nog steeds deel uit van het team. MDT is een hele laagdrempelige manier om iets betekenisvols te doen voor de maatschappij.
Impact management
Naast de effecten van MDT op jongeren wordt in kaart gebracht wat de maatschappelijke impact is van MDT. Bijvoorbeeld wat de bijdrage is van MDT aan het tegengaan van eenzaamheid, jeugdwerkloosheid en onderwijsachterstanden.
Ook dit onderzoek wordt samen met het netwerk uitgevoerd en zal eind dit jaar de (eerste) uitkomsten opleveren.
Overige ontwikkelingen
Samenwerking Oranjefonds: de Verschilmakers
Samen met het Oranje Fonds ben ik gestart met het programma «De verschilmakers: jong – sociaal -oranje». Binnen het programma zijn 25 lokale sociale initiatieven geselecteerd die meer jonge vrijwilligers bij hun organisatie willen betrekken. Zij gaan gezamenlijk en met behulp van experts aan de slag om hun organisatie «jongerenproof» te maken en meer jonge vrijwilligers te werven en behouden en hun de juiste begeleiding te bieden. Nadat de 25 organisaties hun eigen organisatie hebben versterkt, dragen zij tijdens het programma hun kennis over aan vijf andere organisaties op buurt- en wijkniveau. Verder wordt binnen «De verschilmakers» een impulsfonds vormgegeven waarbinnen activiteiten voor en door jongeren worden ondersteund. Het impulsfonds zal sociale initiatieven van jongeren ondersteunen met financiële en aanvullende support. Jongeren zelf spelen de hoofdrol in de vormgeving en uitrol van dit initiatief. Het impulsfonds gaat begin 2022 van start.
Aansluiten Caribisch Nederland op MDT-netwerk
Gezamenlijk met het Openbaar Lichaam Bonaire (OLB) en het programma Zorg en Jeugd Caribisch Nederland (ZJCN) stelt MDT een projectleider op Bonaire aan die zich in de periode van 2021–2023 richt op de opstart van MDT op Bonaire en op beleidsontwikkeling ten behoeve van een structureel, divers en betaalbaar activiteitenaanbod voor jongeren.
Ontwikkeling digitale infrastructuur
Conform toezegging 5 informeer ik u over de ontwikkeling van de digitale infrastructuur. Het afgelopen jaar is de MDT-website doorontwikkeld en gevuld met ervaringsverhalen van jongeren en hun MDT en verschillende toolkits, om handelingsperspectief te geven en jongeren te informeren en enthousiasmeren voor MDT. Met de ingebouwde zoekfunctionaliteit hebben jongeren de mogelijkheid zichzelf via de website aan te melden voor één van de MDT-projecten. Daarnaast is er vanuit doemeemetmdt.nl gewerkt aan een platform voor de professionele doelgroep, zodat MDT-organisaties, jongerenwerkers, onderwijs, gemeenten en andere geïnteresseerden een vindplek voor MDT hebben. De verwachting is dat deze site voor professionals medio september wordt gelanceerd. Op de huidige «MDT voor profs» pagina vinden bezoeker nu al meer achtergrondinformatie, zoals een financieringstool en manieren om mee te doen met MDT. De komende tijd wordt er samen met het netwerk gewerkt aan de ontwikkeling van een volwaardig digitaal (kennis- en matchings)platform dat het MDT netwerk ondersteunt én waar jongeren de meest geschikte MDT vinden.
Ik ben blij met de ontwikkeling die MDT blijft doormaken. Zo kunnen steeds meer jongeren in hun eigen omgeving werken aan hun talenten, een bijdrage leveren aan de maatschappij en nieuwe mensen ontmoeten buiten hun eigen kring. Voor de komende periode is MDT extra van belang om jongeren te blijven ondersteunen bij het inrichten van hun leven na de coronacrisis.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, P. Blokhuis
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35034-22.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.